Tips på romantiskt resmål

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Hoj
Superduke 990
Hej!

Skulle behöva lite pointers på ett resmål och det känns som att det står mellan Italien eller Frankrike. Jag känner mig spontant mer sugen på Italien, men det ska bli en överraskning och tänkte höra vad ni själva tycker. Om jag nu ska till italien, vilken stad? Bra käk, bra vin har vi väl i båda länderna men vill ha en bra helhet.

Paris känns så jävla klyschigt, Venedig känns isåfall mycket mer inbjudande och roligt, bättre väder också.

Men iaf, alla städer och länder är välkomna så länge ni kan motivera det. Gärna info om priser, service, boende och saker man absolut inte får missa.

Obs. Weekendresa, tors - sön.

Tack på förhand!

// Lynx

Pisa och Florens är väldigt mysiga städer. Då kan man bo i ena staden och besöka den andra för de ligger nära varandra. Finns inte allt för mycket att se i Pisa så Florens är nog roligare, men lutande tornet och katedralen är ju "must see" i Pisa. Florens finns hur mycket museum som helst man kan kika på. Även kyrkor och allt möjligt. Antar att du skall dit med en kvinna, är du väligt seriösa med bönan ifråga kan ni åka till "kärleksbron" i Florens och låsa fast ett hänglås så är ni tillsammans förevigt sägs det...

Jag var där fre-sön. Bodde i Pisa och tog tåget till Florens under lördagen, men skulle jag åka igen skulle jag nog hellre bo i Florens. Ska ni åka tåg så glöm inte att validera tågbiljetten bara i en gulmaskin, fick böter på 40 euro...

EDIT: Det är kallt där nere nu också, åk dit senare i vår för behagligare väder.

Last edited:
Åk till Borås. Shoping på Knalleland, en mysig promenad på djurparken och när till Biscaya Motor är bara ett axplock av saker att förgylla kärleksresan med. <333

Om du åker till Bologna så kan du ju smita in på Duccefabriken :D
Annars är Barcelona en trevlig stad med det mesta man kan önska.

Jag instämmer med Drysen, men spara hänglåset tills hon hommer hem till spisen :D

Slår ett slag för Malmö, där kan du, likt en riddare, skydda din älskade från onda typer med kniv & pistoler! Avsluta kvällen på Scandic.

Om du åker till Bologna så kan du ju smita in på Duccefabriken :D
Annars är Barcelona en trevlig stad med det mesta man kan önska.

Haha, good point! Barca hade jag faktiskt inte tänkt på (inte malmö, red light eller borås heller för den delen).
Tack Drysen, än så länge det första inlägget som var vad jag frågade om. Ingen annan som rest i europa på forumet?

Ingen annan som rest i europa på forumet?

När damen fyllde jämnt så bjöd jag henne på en resa till Prag vilket var mkt(!) uppskattat!
Se till att bo i den gamla stadsdelen.
Väldigt mkt att titta på, smått fantastiskt vacker stad och f-bannat god öl som bonus!
;-)

Sevilla är trevligt. (Barcelona och Prag känns väl ändå lite uttjatade?)

Paris känns så jävla klyschigt, Venedig känns isåfall mycket mer inbjudande och roligt, bättre väder också.

Venedig kan jag faktiskt inte rekommendera, var där en helg och tycker det var en enda stor besvikelse... bara en sån sak som att de på restaurangen tog ut en avgift för bestick. :dummer

Samtidigt slår jag ett slag för min favvostad #1... New York. :tummenupp
Med rätt paket blir det inte så fasligt dyrt och jag tycker det passar sig ypperligt för en weekend.

Sevilla är trevligt. (Barcelona och Prag känns väl ändå lite uttjatade?)

Huruvida något är tjatigt beror väl på hur många ggr man varit där... för mig till exempel så är London ganska uttjatat men Barcelona skulle vara något helt nytt. ;)

Haha, good point! Barca hade jag faktiskt inte tänkt på (inte malmö, red light eller borås heller för den delen).
Tack Drysen, än så länge det första inlägget som var vad jag frågade om. Ingen annan som rest i europa på forumet?

Barcelona tyckte jag inte var en så himla romantisk stad, men med det sagt så är det fortfarande en utav mina favoritstäder. Men för romantik så känns en mindre italiensk stad mera lämpligt, Barcelona är mera en "one-night-stand-stad", vilket i sig inte är helt fel.

En viktig parameter är när du planerar att åka, temperaturen är ju ganska viktig.

Barcelona är en party och choppingstad med mängder av ficktjuvar och horor, men om man undviker turistfällor så kan man blanda pulsen på La Rambla med lokala restauranger med bra och billig mat. Vill man ha kultur så finns det i överflöd. http://sv.wikipedia.org/wiki/Barcelona
Venedig är ju också lite av en turistfälla där man får anstränga sej för att hitta det genuina, men nån gång måste man åka dit innan stan sjunker.
Italien har massor av fina städer dit man kan åka, det är bara att välja och vraka beroende på intresse.
Om man kan tänka sej att åka till Polen så är Warsava en stad som jag tycker är fin. På sommaren så är Gdańsk, Sopot och Gdynia är också fina.

Är benägen att hålla med de som tycker att Venedig är överreklamerat. Det är otroligt vackert med alla kanalerna och den äldre bebyggelsen, men inget jag skulle åka till på en romantisk weekend. Det är ingen levande stad utan mer kuliss för att locka turister numera. Det drar ner betyget. På pappret romantisk, men inte i verkligheten. Trots detta är Venedig helt klart värt ett besök, men då ska man undvika att äta längst kanalerna och söka sig bort från turiststråken när det är dags att äta lunch eller middag. Skulle max tillbringa två dagar är (en övernattning). Ingen annan stans har jag stött på så slipade säljare som i just Venedig. Gäller att vara på sin vakt.

Hela Toscana är fint och med hyrbil kan man ta sig runt och uppleva en hel del under en långweekend. Ni får dock prioritera lite vad ni vill se och uppleva. Jag hade nog satsat på Florens som utgångspunkt om man aldrig förr varit i regionen, det finns otroligt mycket att uppleva, både i form av kulturellt och gastronomiskt utbud.

Söker du lite sol och bad samt fantastisk mat kan jag tveklöst rekommendera Sicilien. Åk t ex till Cefalu, en otroligt mysig liten by, hyr en bil och gör lite utflykter i bergsbyarna runt omkring och få en fantastisk gastronomisk upplevelse. Fördelen med Sicilien är att det inte är lika dyrt som i norra Italien.

Rom är en stad man absolut inte får missa. Helt klart värd att besöka under en långweekend. Behöver väl inte gå närmare in på den staden.

Själv skulle jag vilja titta närmare på Neapel och Amalfikusten. Svårt att rekommendera något man aldrig besökt. Men jag tror inte romantisk långweekend skulle vara helt fel i den regionen.

Back