Tips på bra Erf däck

aze

#52 Rec 2010
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R6 ratrace edition
Någon som har tips på bra Erf däck? Vi är inte så supersnabba men vill gärna kunna lita på fästet och samtidigt ha hyffsat slitstarka däck.:)
 
Last edited:
Continental Race Attack Endurance, tycker jag e bra å håller länge.

Greven tar 1900:- för ett 190 däck, fram kan man ta vad man själv tycker är bäst för stunden, dom håller ändå.
 

Bifogat

  • conti race.jpg
    conti race.jpg
    25.9 KB · Visningar: 96
Vi kör med Dunlop för dom är dyrast!

Nej, skämt åsido, dom är dyrast men jag tycker att dom är överlägsna i grepp/livslängd. Åker man 1,40 på anderstorp håller dom drygt 2 timmar med bra grepp. I aningen lägre tempo kan man klara både 3 och 4 timmar på samma bakdäck.
 
Vi kör med Dunlop för dom är dyrast!

Nej, skämt åsido, dom är dyrast men jag tycker att dom är överlägsna i grepp/livslängd. Åker man 1,40 på anderstorp håller dom drygt 2 timmar med bra grepp. I aningen lägre tempo kan man klara både 3 och 4 timmar på samma bakdäck.

Vilken Typ kör ni på? Vi tänkte vi skulle klara oss me 2 bakdäck per race. Tror inte vi kör under 1,44. Ska höra me dom vi köper däcken ifrån vilka märken dom har bra pris på me.
 
Vilken Typ kör ni på? Vi tänkte vi skulle klara oss me 2 bakdäck per race. Tror inte vi kör under 1,44. Ska höra me dom vi köper däcken ifrån vilka märken dom har bra pris på me.

Vi åkte både 7680 och 6680 bak. Ingen större skillnad på dom. Har du fler att välja på så ta de hårda gummiblandningarna, dom funkar bäst på långlopp. Värm minst 1,5 timme innan du kör ut, annars går däcken sönder innan du får temp i dom.
 
Vi åkte både 7680 och 6680 bak. Ingen större skillnad på dom. Har du fler att välja på så ta de hårda gummiblandningarna, dom funkar bäst på långlopp. Värm minst 1,5 timme innan du kör ut, annars går däcken sönder innan du får temp i dom.

Får ta en titt på de då. Tackar för tipsen. :)
 
Vi kör på Bridgestone(slick) medium bak och soft fram
Håller utan problem i 4 timmar på duccen. Fanns grepp kvar till nästa raceträning + en kvällsträning också. Slets grymt fint på alla banor, tiderna låg på 1.40-1.45 på Anderstorp. Enda problemet var på kemora där bakdäcket ev. var i hårdaste laget på den fina asfalten.
 
Vi kör på Bridgestone(slick) medium bak och soft fram
Håller utan problem i 4 timmar på duccen. Fanns grepp kvar till nästa raceträning + en kvällsträning också. Slets grymt fint på alla banor, tiderna låg på 1.40-1.45 på Anderstorp. Enda problemet var på kemora där bakdäcket ev. var i hårdaste laget på den fina asfalten.

Nja.. snarare 44 tider.. men de håller bra och slits alltid fint.

På kemora körde vi med Pirelli 2007 års sc3, dvs mycket hårda så de funkade inte på kemoras fina asfalt.
 
Själv så skulle jag rekomendera Michelins egna Endurancedäck mod.1430. Körde med deras sortiment hela förra sessongen, och aldrig haft så bra däcksekonomi. Dom kräver kanske lite mer chassiinställningar, men när det funkar så håller dom i evigheter :tummenupp
 
Får ta en titt på de då. Tackar för tipsen. :)

Vill man köra budget så är ett beggat dunlop(20-40min) fram och conti bak helt ok,
vi körde så på sista 6 timmarsracet, ett framdäck och två bakdäck på ett 6 timmars ink kval.
Kör man 4 timmars räcker det med ett bakdäck ink kval ( kan vara fördel att vända på det innan race), går dock ej att köra lika fort på dessa som dunlop runt om, me e helt ok.
 
Nyfiken fråga:
Ingen som kört på Michelin Power One Competition C bak o V fram med bra inställd hoj och kan redogöra för livslängd/hållbarhet?

Har bara själv erfarenhet från Comp A & B bak och V fram och då kortare pass med bra grepp och bra livslängd fram men har haft käpprätt åt helvete fel inställningar bak och inte lyckats bibehålla rätt arbetstemperatur = kallrivning och högt slitage bak!

Mvh!
// Niklas
 
Vad betyder V?
A=mjuk ?
B=medel ?
C= hard ?

V=endurance? :va

Ska man ha hårt lr mjukt fram? Några säger mjukt andra hård. Va gäller?

Nyfiken fråga:
Ingen som kört på Michelin Power One Competition C bak o V fram med bra inställd hoj och kan redogöra för livslängd/hållbarhet?

Har bara själv erfarenhet från Comp A & B bak och V fram och då kortare pass med bra grepp och bra livslängd fram men har haft käpprätt åt helvete fel inställningar bak och inte lyckats bibehålla rätt arbetstemperatur = kallrivning och högt slitage bak!

Mvh!
// Niklas
 
Vad betyder V?
A=mjuk ?
B=medel ?
C= hard ?

V=endurance? :va

Ska man ha hårt lr mjukt fram? Några säger mjukt andra hård. Va gäller?

A = Mjukt
B = Medel
C = Hårt (endurance)
V = Skarpare profil på framdäck, B gummi


Vad finns att välja....:

Fram:
A
B
V

Bak:
A
B
C
 
Back
Top