Tidsåtgång för rep?

mickeer

Member of: Shocklogs!
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
ZZR1400 -10 DRZ-400, DR-350
En liten fråga till er som varit med förr..

Har en polare som har lämnat in sin hoj(en Gsxr1100-93), för att: justera förgasare, byta kam samt kolvring.. . :va

Vilken tid skulle detta gissningsvis ta i anspråk?

/m

beror helt å hållet på tillgängligheten av reservdelar och hur mycket verkstaden har att göra.

Menar du debiterbar tid ?

Gissar att han kommer ner med hoj, o inte bara lös motor ?

8 - 16 h, beroende på hur mkt som ska strula. Aldrig skruvat med den hojen, men vet hur mkt fula ord det är o få ner prylar på en sporthoj med små marginaler o massa kåpor.

Precisera din fråga bättre så får du säkert bättre svar.
Skall han bara byta en kolvring?? varför och hur vet han det?
Om man mistänker kolvringsbyte vad mer bör göras?
Man vet aldrig i förväg vad som måste göras, det ser man när man river.

Jag säger en tusing i timmen, 8 - 16 000 för jobbet, sen tillkommer delar ovanpå det.

Så ungefär vad hojen är värd, eller lite mer.

Bättre o köpa en ny beggad motor, om han inte har någon speciell anledning eller extremt kompispris.

Tack för era svar och uppmärksamheten.

Så, då ska jag precisera lite mer.
Förgasarna ska justeras in. Gissningsvis byta både huvudmunstycke och tomgångsmunstycke. (Rs38)
Byte till andra kammar.
Tydligen så var det dålig komp i en cylinder pga kolvringen var fastbränd enligt mekanikern (?).
Hela hojjen lämnades in.
Det är vad som är bytt och gjort åt hojjen. Inte mera förutom packningar.

Polaren har inte fått tillbaka den ännu trots dagliga besök i 4 veckors tid!!
Han lämnade in den i Oktober(!), :4skrika för att den skulle garanteras vara klar tom sista april..
Den är som sagt inte klar ännu.....
:smasha

Förklaringen min polare har fått är:
Det är en avancerad operation, och det ska bytas packningar odyl som är svåra att får tag på, så man får räkna med att det tar en sådan här lång tid....
Därav min fråga?
Jag har erbjudit mig att ta hand om ärendet ifall han inte får sin hoj denna vecka, eftersom jag tycker lite synd om killen.
men,men, jag kan ju ha fel när jag tycker det har tagit för lång tid..

(Undras om han har råd att lösa ut den..) :zpy

Jag själv råkade ut för att ingen ens ville ställa in förgasare för mig inför förra säsongen. De var inte ens avlägset intresserade av det. Snarlik motor som din men då med vakumförgasare.
Möjligen till hösten var svaret jag fick från alla jag talade med här ikring Göteborg. Insprut tog de direkt inga problem. Bänka den och få resultat var också ok men inte att skruva i den själva....

Jag själv råkade ut för att ingen ens ville ställa in förgasare för mig inför förra säsongen. De var inte ens avlägset intresserade av det. Snarlik motor som din men då med vakumförgasare.
Möjligen till hösten var svaret jag fick från alla jag talade med här ikring Göteborg. Insprut tog de direkt inga problem. Bänka den och få resultat var också ok men inte att skruva i den själva....

Skulle någon seriös firma ens bänka den utan att lägga de stackars minuterna det tar att synka om man har den minsta anledning därtill? (Vilket kan höras rätt tydligt.)

Finns ju privatpersoner i krokarna som både vill och kan. Frågade du inte här?

Ställde faktiskt aldrig frågan här på forumet. Men jag lackade ur fullständigt och köpte RS förgasare som jag lyckats få att fungera hyfsat själv. En liten workaround sas.

Tack för era svar och uppmärksamheten.

Så, då ska jag precisera lite mer.
Förgasarna ska justeras in. Gissningsvis byta både huvudmunstycke och tomgångsmunstycke. (Rs38)
Byte till andra kammar.
Tydligen så var det dålig komp i en cylinder pga kolvringen var fastbränd enligt mekanikern (?).
Hela hojjen lämnades in.
Det är vad som är bytt och gjort åt hojjen. Inte mera förutom packningar.

Polaren har inte fått tillbaka den ännu trots dagliga besök i 4 veckors tid!!
Han lämnade in den i Oktober(!), :4skrika för att den skulle garanteras vara klar tom sista april..
Den är som sagt inte klar ännu.....
:smasha

Förklaringen min polare har fått är:
Det är en avancerad operation, och det ska bytas packningar odyl som är svåra att får tag på, så man får räkna med att det tar en sådan här lång tid....
Därav min fråga?
Jag har erbjudit mig att ta hand om ärendet ifall han inte får sin hoj denna vecka, eftersom jag tycker lite synd om killen.
men,men, jag kan ju ha fel när jag tycker det har tagit för lång tid..

(Undras om han har råd att lösa ut den..) :zpy

Så ursprungligen skulle cykeln bänkas, förgasarna synkas och kammarna bytas. Ett arbete som tar mindre än en arbetsdag. Sedan är där lite lågt komp varpå mecken börjar riva ner och hittar en kass ring? Hoppas han ringde innan och avtalade om prisförändringen....

Och sen skyller han på svårt med delar? Vilket skämt! Det är en massproducerad japancykel där det finns delar under varje buske...

På en minut hittade jag en komplett packningssats: http://www.maxmc.se/kataloger.htm
Drygt 2000kr verkar den ska kosta. Innehåller då kanske lite mer än vad som behövs i det aktuella fallet. Men det tog inte över ett halvår att hitta iaf...

Jo, helt rätt.

Kan nämna att jag följde polaren till verkstaden där hojjen är igår.
Talade med mekanikern.
Han sade att det som nu är kvar är montering av förgasare, tank samt oljebyte.
Han trodde den skulle bli klar om ca:två veckor..:dummer
I dag hämtar vi hojjen.
Vare sig den är klar eller inte...

Nja..
Ingen bänkning. Han skulle köra med synklockor, och gå ner ett snäpp i tomgångsmunstycken och huvudmunstycken.
För att den gick för fett enligt de tändstift han bytte.

Tycker lite synd om polaren...

Last edited:
Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort