Termostat på Racer

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Har hört att Ako har en på sin Honda RS 250 och vi lite eftertanke undrar man varför inte alla har en för att slippa tejpa x antal rader på kylaren beroende på väder och vind.

Liter mer info här och framför allt här.

PS. Ingen som kan lägga upp en bild från sidan på en enfärgad Honda RS 250 med enkelsving?! DS

Rätt?

Bifogat

• vit.jpg
    vit.jpg
    22.3 KB · Visningar: 196
Last edited:
Om flödet är bra i den, så skulle jag nog av ren lathet vilja ha en.

Är det inte lite dumt att installera en termostat det är ju bara en sak till som kan gå sönder och trilskas det finns en anledning att det inte är orginalmonterat på racecyklar. Iof så ger en motor som går vid korrekt temp mer effekt men att montera en termostat istället för att tejpa är vanskligt.

Har ni tempmätare kan det väl vara ok för då ser man om den inte öppnar men att montera en utan tempmätare är att be om problem. Min erfarenhet av termostater oavsett tillverkare är att de förr eller senare går sönder och slutar öppna :gnissla.

Väntar med spänning på vad nr18 skall säga om termostater :hihi

Borsiin JR skrev:
...att montera en termostat istället för att tejpa är vanskligt.
Tejp kan vara vanskligt. Minns SM-deltävlingen på Gelleråsen förra året: det hade blivit betydligt varmare inför tävlingen än det hade varit på kvalet. Racerskalman glömde att ta bort tejpen från kvalet på sin Honda RS 250 och inledde racet med alldeles för mycket tejp på kylaren. Han upptäckte som tur var detta innan något gick sönder men fick avbryta racet efter bara ett par varv. Teddy har också kört omkring med för mycket tejp på sin Honda RS 250, inte tittat på temp.mätaren på ett tag för att plötsligt se "91" i det digitala fönstret. Termostat hade varit en räddare i nöden i båda dessa fall.

Nyteknik skrev:
Tejp kan vara vanskligt. Minns SM-deltävlingen på Gelleråsen förra året: det hade blivit betydligt varmare inför tävlingen än det hade varit på kvalet. Racerskalman glömde att ta bort tejpen från kvalet på sin Honda RS 250 och inledde racet med alldeles för mycket tejp på kylaren. Han upptäckte som tur var detta innan något gick sönder men fick avbryta racet efter bara ett par varv. Teddy har också kört omkring med för mycket tejp på sin Honda RS 250, inte tittat på temp.mätaren på ett tag för att plötsligt se "91" i det digitala fönstret. Termostat hade varit en räddare i nöden i båda dessa fall.

Jo men i båda dessa fallen är det ju en blunder från föraren/mekanikern vilket ju kan förebyggas med mer nogrann preppning men att en termostat får för sig att ge fan i att öppna kan du inte göra så mycket åt.

Som Pålle säger is in signatur

KISS Keep It Simple Stupid

Jag har glömt tejpen på kylaren ett par ggr, men bara på träningar, lätt att missa när det slutar regna och man är busy med att byta hjul.

Nyteknik skrev:
Ja, perfekt. Tack!
:tummenupp

Finns den möjligen i lite större format?

Klickar du på den blir den lite större, annars inte nej. Det var den enda jag hittade när jag sökte på bilder på google...

/Joakim

Borsiin JR skrev:
Jo men i båda dessa fallen är det ju en blunder från föraren/mekanikern vilket ju kan förebyggas med mer nogrann preppning...
Det är en klen tröst att man kan vara mer noga när olyckan är framme. Man skulle kunna befria en racer från både najtråd och sprintar om det var enkelt att förlita sig till noggrannhet. Jag tycker fördelarna med en termostat verkar överträffa riskerna med råge.

Att man kanske gör de missarna i början av sin racerkarriär är väl kanske inte så konstigt(man gör det oftast bara en gång).
Sen kan man givetvis missa det ändå på grund av hjärnsläpp/stress.
Men tejp är billigt, och funkar i stort sett alltid.
Min första rejshelg jag körde funkade iofs inte tejp ett par pass, trots att hela kylaren var täckt av tejp, men det är sällan vi kör rejs i hagel/regn/is.

Annan nackdel med termostat kan ju vara att den försämrar flödet, temperaturer över 25-30 grader i luften, så är det knappt hondans stora kylare räcker till. Yammor med standardkylare kan nog få det ännu värre.

I forntiden, när jag jobbade som motorbefäl inom försvaret, så hade alla gamla lastbilar och terrängbilar en kylargardin som man justerade med hjälp av en kedja från förarpatsen, det kanske vore nåt? :)

Nyteknik skrev:
PS. Ingen som kan lägga upp en bild från sidan på en enfärgad Honda RS 250 med enkelsving?! DS

9710062_lft.jpg

Annars kan du söka på Altavista, det är en bra sökmotor om man letar efter bilder.

oFFkeFF skrev:
Att man kanske gör de missarna i början av sin racerkarriär är väl kanske inte så konstigt (man gör det oftast bara en gång).
Sen kan man givetvis missa det ändå på grund av hjärnsläpp/stress.
Men tejp är billigt, och funkar i stort sett alltid.
Min första rejshelg jag körde funkade iofs inte tejp ett par pass, trots att hela kylaren var täckt av tejp, men det är sällan vi kör rejs i hagel/regn/is.

Annan nackdel med termostat kan ju vara att den försämrar flödet, temperaturer över 25-30 grader i luften, så är det knappt hondans stora kylare räcker till. Yammor med standardkylare kan nog få det ännu värre.
Nja, tycker nog att argumenten mot termostat inte är mycket bättre än "det var bättre förr". Varför inte använda de praktiska hjälpmedel som står till buds? Jag ska faktiskt testa detta och vet att även Teddy är i full gång.

Jag har också hört att Yamahans orignalkylare skulle var otillräcklig. Men vid SM-deltävlingen på Gelleråsen i juli förra året var det över 25 grader och min -94 TZ - med tanig originalkylare - var inte i närheten av att gå varm.

Termostat verkar vara en lysande ide för rookies som inte orkar tänka/tejpa/kollatemp mm

På tex anderstorp förlorar du många minuter på att åka in i depå för att rycka/sätta dit en tejp.

Borsiin JR skrev:
Som Pålle säger is in signatur

KISS Keep It Simple Stupid

I detta fallet gäller även ett annat citat från Rossi-boken, 5 P's - Perfect Preperation Prevents Poor Performance

/Joakim

Ska du hålla en temperatur som ligger innom en snav gräns där du har som mest effekt och mest skonsamt för motorn så är nog tejpning tyvär enda alternativet.

Som jag förstår så är det termostatet med tre lägen som att tejpa kylaren fullt, halvt eller inget.

Stängt: ( full tejpning) under 43,5 c.
Bypass: ( halv tejpat ) mellan 43,5 c-54,5 c.
Öppet: ( ingen tejp ) över 54,5 c.

Mellersta läget slår 11,0 c vilket kan justeras mycket mera nogrant med tejp!

Om du kan leva med att eventuellt inte ha exakt "rätt" temperatur så är nog termostatet ett bra allternativ till att slippa tejpa.

Back