Tappad regskylt

• Thread starter Thread starter SGF
  • Start date Start date

SGF

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Hoj
gsxf 650-08*såld* gsxr 1000-09*såld* yz426f-01*såld*,Honda 450-05
Hej jag lyckades tappa regskylten tidigare i veckan och har nu beställt en ny. Dock så kommer den inte förräns nästa vecka. Frågan lyder om det är samma "villkor" som med personbil att tappad regskylt skall anmälas till polis och en provisorisk regplåt skrivs ut? eller kan jag rulla ut på vägarna med en "home made" regplåt? :va

Jag hade nog ringt Polisen och sagt som det var. Better safe than sorry.

Dumt att betala dryga böter bara för att man inte orkade ringa och kolla. :)

Nu är det kanske precis det du menar med "skriva ut" en provisorisk regplåt, men är ganska säker på att du måste få den provisoriska skylten av polisen. Blev själv stoppad utan skylt en gång (hade missat att skruva på den efter att ha stressmeckat ihop hojen) och det var vad polisen sa till mig då. Iofs några år sen nu.

Jag hade dock tur, i flera avseenden vid det tillfället. Hade precis innan brassat i helvetet, men av någon anledning så lugnade jag ner mig till ca laglig hastighet precis innan en polisbil dyker upp vid en utfart på vägen, som sedan svänger ut bakom mig. Eftersom min hastighetsmätare inte fungerade så tog jag det jävligt passivt, och körde efter en stund in på en busshållplats för att låta polisen passera. Vänder mig om efter att ha stannat, och där står polisen med påslagna blåljus.

Deras första fråga var ifall jag körde moppe? Jag trodde givetvis att de menade pga av att jag kört så långsamt så jag mumlade nåt om icke-funktionell hastighetsmätare. De påpekar dock att jag saknade regplåt men efter att jag förklarat läget så lät de mig gå utan påföljd (och förklarade vad alternativet var, enligt ovan, om jag inte hittade den riktiga plåten), med orden "se till att åka hem och fixa detta nu, blir du stoppad av fel poliser kan du ju få böter för detta..." :D

En GixXxer från Botkyrka, och du är rädd för blåljus? :glömdet

Kan intyga att enligt polisen så ska inte en mc tappa sin skylt.. de har nämligen bara provisoriska "bilskyltar"

Gör en egen men se till att den ser egentillverkad ut - typ tuschpenna

Fick en provskylt en gång och sa att det inte kommer funka - då sa han bara:
Stoppa skylten i innefickan och kör hem , klipp och klistra så det blir bra , stoppar dom dig på väg hem utan skylt så visar du skylten o ber du dom ringa mig på x nr på x station.

Han sa att det står i systemet att du tappat skylten nyss ändå så det är ingen fara så.

P.s Jag gjorde en riktig skylt av plasten ja fick me bokstäver från en firma sen för jag skulle på mc semester och han inte få den riktiga - det var inga klagomål från snuten för dom våga inte stoppa en från Nederländern/Frankrike eller Långbortistan för dom skulle inte fattat ett skit ändå

Gör en egen men se till att den ser egentillverkad ut - typ tuschpenna

Fick en provskylt en gång och sa att det inte kommer funka - då sa han bara:
Stoppa skylten i innefickan och kör hem , klipp och klistra så det blir bra , stoppar dom dig på väg hem utan skylt så visar du skylten o ber du dom ringa mig på x nr på x station.

Han sa att det står i systemet att du tappat skylten nyss ändå så det är ingen fara så.

P.s Jag gjorde en riktig skylt av plasten ja fick me bokstäver från en firma sen för jag skulle på mc semester och han inte få den riktiga - det var inga klagomål från snuten för dom våga inte stoppa en från Nederländern/Frankrike eller Långbortistan för dom skulle inte fattat ett skit ändå

Tappade skylten jag med för ett par år sen... Tog 3 dar innan den nya kom på posten efter det jag beställt den:)
Körde utan tills den nya kom:D

Egentligen ska den provisoriska komma från Polisen.

Men när jag tappade min på bilen så skulle det ta två dagar att få en provisorisk på lokala polisstationen. Jag skulle akut iväg samma kväll och gjorde en egen av vit wellpapp och en tjock tuschpenna.

De frågade inte ens om den när jag senare stannade i blåskontroll.

Beror väl på vilket humör de är på.

Dom gör den vid polisen , Gul plast,tuschpenna o sen stämplar dom en östatstämpel och lägger på lite tejp så inte stämpeln regnar bort.

Stämpeln/den gör den giltlig som reservskylt) är bara skit enligt snuten , står i nått reglemente att dom skall trycka dit den men
i verkligheten råder andra regler - dom kan ändå verifirea att du tappat/stöldanmält skylten

Back