Lagen om hets mot folkgrupp är för mig ett oförsvarligt intrång i yttrandefriheten, och en skam för alla demokratier som har det. Det är rent fantastiskt skadligt att stifta lagar där det är förbjudet att lyfta tendenser hos en grupp att hålla på med samhällsskadligt beteende, hur ska man någonsin komma tillrätta med sånt beteende om det inte ens får diskuteras publikt?Om det är Centralafrika specifikt som är problemet (eller en hojklubb från byhålan) så kan man eventuellt skriva ut det. Men grunden är att det är specifika individer (!!) vanligtvis som är problemet och inte folkgruppen i stort. I domstol dömer vi individer och inte en hel folkgrupp där dom flesta faktiskt inte gjort något. Det är därför Lagen om hets mot folkgrupp existerar. Häng ut INDIVIDERNA i så fall. EFTER att dom fallit. Och det är så det funkar idag. Vilket jag tycker är bra.
Jag tycker att en individ som hotas med mord av en stat för att denne gett uttryck för kritik mot regimen förtjänar att skyddas. Jag tycker inte att en grupp människor som har signifikant högre förekomst av antisocialt och kriminellt och skadande beteende bör skyddas.Du skyddar individen mot en "skurkstat" men inte individen i en folkgrupp? Är det så du tänker.....?
Tycker du att vi borde hjälpa skurkstater att mörda folk istället?På 80-talet skyddade vi x antal individer inom PKK mot "skurkstaten" Turkiet. TROTS att vi själva terroriststämplat PKK för att få stora byggkontrakt i Turkiet som tack för kaffet. "Kurdspåret" när det kommer till Palme-mordet är inte tagit helt ur luften faktiskt. PKK:are dödade tusentals människor i Turkiet i terrordåd från slutet 70- och framåt, flera av dom flydde hit för att rädda sig, vi terroriststämplade PKK och det kan vara så att PKK:arna blev skitsura för vad Palme gjorde och då mördade honom.
PKK-spåret – Wikipedia
sv.wikipedia.org
Vi "hemligstämplade" PKK:are här och samtidigt hotade dom Palme och Sverige pga att vi terroriststämplat organisationen. Efter att dom utfört terroristdåd som haft ihjäl tusentals oskyldiga. ABB och andra svenska företag grävde samtidigt guld i Turkiet efter att ha fått saftiga byggkontrakt...... What goes around....?
Om någon begått dåd som inte är förenliga med svensk lagstiftning ska de självfallet inte få skydd i Sverige, men det är en ganska prekär balansgång att bestämma vem som är godkända frihetskämpar mot en förtryckande stat och vem som är terrorist. Det är väldig tlite som skiljer mellan de båda. Personligen tycker jag att det bästa vore om länder tog hand om sin befolkning så att olika grupper inte kände att de behövde bryta ut ett eget land, men om de känner så tycker jag att det borde ges vägar för att uppfylla den önskan utan våld.
PKK och Turkiet är båda ganska illa dem emellan.