Svårstartad Thunderace när denna är kall!!!

Tias_L

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2012
Hoj
Thunderace -97, KTM 950sm -06, R1 -07
Tjena.

Har en Thunderace -97 som är väldigt svårstartad när denna är kall
(går i stort sätt inte igång utan externt batteri)
Men när den är varm så går den jätte fint och har då inga problem att komma igång1

har kollat gnistan, som är dålig innan den kommer igång.
väl igång är den bra!

Är och blir väldigt glad om det finns någon här som har förslag på vad detta kan bero på eller har en direkt lösning på mitt dilemma.

/Tias

Har du gjort det "enkla" så kanske en ventilkoll är på sin plats, någon får gärna bekräfta men om den är svårstartad kall men lättstartad varm kan det vara dags att kolla spelen på ventilerna.

Last edited:
Är batteriet verkligen friskt?

Är det först nu efter vinterförvaringen den är svårstartad?

PS. Du hittar fler personer med lika bra smak som du när det gäller val av MC i Thunderace-tråden.

Kollade ventilerna för 2år sen (ca300mil) och då blev det nya shims men i övrigt så såg det bra ut.
kan dom verkligen bli kass på så få mil?
Inget annat det kan tänkas vara?

Den har blivit sämre med starterna sen i juli förra året!
Har ett rent nytt gelbatteri (sen mitten på mars) så det kan det ju bara inte vara.
har fått ta till bilen som start hjälp:(
och då kommer den igång allt eftersom, (Pluddrar igång)

Kollade ventilerna för 2år sen (ca300mil) och då blev det nya shims men i övrigt så såg det bra ut.
kan dom verkligen bli kass på så få mil?
Inget annat det kan tänkas vara?

Då ska ventilerna vara lugnt. Kolla verkligen med ett annat batteri. Jag fick ladda upp mitt batteri i vår då hojen inte vill starta och den är mer svårstartad nu och detta på grund av att jag har ett kasst batteri. Det tar typ 2-3 tugg mer innan den hoppar igång mot förra säsongen.

Köp nytt batteri innan du börjar riva eller köpa dyrare grejor.

Du skriver att gnistan är dålig innan den kommer igång? har du skruvat ur tändstiften och sett att du har dålig gnista när motorn är kall?
Och skruvat ur dom igen när motorn är varm och då är det en bättre gnista?

Hur såg stiften ut när du kört på startmotorn när motorn är kall? var dom blöta av bensin? vilken färg har stiften?
När bytte du stift senast?
När du försöker starta motorn när den är kall hur ställer du choken? full choke tills den startar eller full choke första sekunderna och sen drar du av den helt när du märker att den inte går igång och du fortsätter nöta med hjälp av bilbatteriet.
Har du kollat så choken fungerar?
Är förgasargummina hela så den inte tar tjuvluft igenom dom?

Då ska ventilerna vara lugnt. Kolla verkligen med ett annat batteri. Jag fick ladda upp mitt batteri i vår då hojen inte vill starta och den är mer svårstartad nu och detta på grund av att jag har ett kasst batteri. Det tar typ 2-3 tugg mer innan den hoppar igång mot förra säsongen.

Köp nytt batteri innan du börjar riva eller köpa dyrare grejor.

Tack på förhand:fyllisar

Har precis bes ett nytt batteri och hoppas på att det kan vara så lätt:banana
Kan det verkligen vara så lätt att det är batteriet som gör att den pluddrar igång, för att sedan gå fint när den blivit lite varm?

Du skriver att gnistan är dålig innan den kommer igång? har du skruvat ur tändstiften och sett att du har dålig gnista när motorn är kall?
Och skruvat ur dom igen när motorn är varm och då är det en bättre gnista?

Hur såg stiften ut när du kört på startmotorn när motorn är kall? var dom blöta av bensin? vilken färg har stiften?
När bytte du stift senast?
När du försöker starta motorn när den är kall hur ställer du choken? full choke tills den startar eller full choke första sekunderna och sen drar du av den helt när du märker att den inte går igång och du fortsätter nöta med hjälp av bilbatteriet.
Har du kollat så choken fungerar?
Är förgasargummina hela så den inte tar tjuvluft igenom dom?

Kollade detta när jag bytade stiften i December, hade samma problem då.
Jag drog slutsatsen att den hade bra gnista när den varm för att den startar på första varvet var gång, just när den är varm!
kommer tyvärr inte ihåg om stiften är blöta eller ej, har inte tagit mig i kragen än. (inte delat något än)
tänkte höra mig om först av kunnigt folk:)
Den har allitd varit lite grinig med chocken, har väldigt lite chock till en början för att sen ge fullt när den vaknar.
tror att den får lite mycket bensin imellan åt! (luktar mycket)

Har inte kollat förgasargummina, kan det vara så att dom expanderar och tätar sig själv iochmed den blir varma?

Måste bara tillägga att jag älskar denna cykel och vill verkligen får den att vissa sin verkliga glans:banana

Tack på förhand:fyllisar

Har precis bes ett nytt batteri och hoppas på att det kan vara så lätt:banana
Kan det verkligen vara så lätt att det är batteriet som gör att den pluddrar igång, för att sedan gå fint när den blivit lite varm?

Jag fattade nog fel, jag trodde bara den var svårstartad. Om den bluddrar och låter konstigt kall men bättre varm så är det nog ej batteriet som du säger.

Jag fattade nog fel, jag trodde bara den var svårstartad. Om den bluddrar och låter konstigt kall men bättre varm så är det nog ej batteriet som du säger.

Ja, det är så att det låter som att den tänder en och en cylinder när den är kall!
och då är det fullgas och fullchock som gäller!!
sen efter en min eller två så kommer den jättefint med lite kass tomgång till en början.
men även detta rättar till sig när den blir varmare!
konstigt: Kall= grining
Varm = går den som ett fullblod:hihi

Går den på alla fyra när den startar? (Lägg handen på avgasrören så märker du om det luktar bränt om ett tag.)

Du skrev att du bytt tändstift i december. Är du säker på att du dragit åt dem korrekt? Jag har varit med om att ett stift fått för sig att gänga upp sig självt (två gånger på 70 mil!) varpå jag helt plötsligt körde traja. :confused: Har även varit med om dylikt knas på FZ:an. Där gängade flera stift upp sig varpå hojen blev minst sagt svårstartad. (Slutsats: Jag är en sopa på att skruva i tändstift.)

Är du säker på att batteriet du bytte till i mars var/är fulladdat? Det kan ju ha stått oladdad på affärshyllan i ett halvår.

En kall motor startas lättast med max choke och sen minskar man choken allteftersom under en minut eller så. Fungerar inte din hoj så så är det antingen knas med choken eller nån annanstans i förgasaren. Brukar du låta hojen stå med bensin i förgasarna under vintern? I.s.f. får du förr eller senare avlagringar i förgasarna som i sin tur leder till att hojen går piss.

Ett trasigt förgasargummi kan inte täta alls när "de" blir varma. Det blir revor i dem.

36e0_12.JPG

Går den på alla fyra när den startar? (Lägg handen på avgasrören så märker du om det luktar bränt om ett tag.)

Du skrev att du bytt tändstift i december. Är du säker på att du dragit åt dem korrekt? Jag har varit med om att ett stift fått för sig att gänga upp sig självt (två gånger på 70 mil!) varpå jag helt plötsligt körde traja. :confused: Har även varit med om dylikt knas på FZ:an. Där gängade flera stift upp sig varpå hojen blev minst sagt svårstartad. (Slutsats: Jag är en sopa på att skruva i tändstift.)

Är du säker på att batteriet du bytte till i mars var/är fulladdat? Det kan ju ha stått oladdad på affärshyllan i ett halvår.

En kall motor startas lättast med max choke och sen minskar man choken allteftersom under en minut eller så. Fungerar inte din hoj så så är det antingen knas med choken eller nån annanstans i förgasaren. Brukar du låta hojen stå med bensin i förgasarna under vintern? I.s.f. får du förr eller senare avlagringar i förgasarna som i sin tur leder till att hojen går piss.

Ett trasigt förgasargummi kan inte täta alls när "de" blir varma. Det blir revor i dem.

36e0_12.JPG

Ja, det gör den. Spinner väldigt fint när den är varm
Får komplimanger för hur bra den går:) (har kört ifrån andra Thunderacer med den och då har inte jag gjort något, förutom KN-filter)
Okej, ska prova hålla för avgasen. Men vad får jag då reda på? kassa gummi eller vad menar du:)?
Har dessvärre inte kollat om stiften gängat ut sig! (känner mig VÄLDIGT dum om det nu är det)
Batteriet är mätat och visade väldigt bra resultat!
Har laddat upp det efter jag kört slut det med en CTEK MXS 5.0 som jag är väldigt nöjd med:)
Visst, jag har låtit den stå med soppa i förgasarna i alla år.
Har iofs alltid startat upp den vid jämna mellan rum!
FÖRUTOM i år:( Men jag fick ju igång den efter det sedvanliga svärandet och trugande:)

Vad kan det vara:(?????????
Har ju fint väder här nere och vill ju köra mer än små rundor:yoparty

36e0_12.JPG

Vad tror du om spruckna förgasargummi???:Bugar

Det ÄR VENTILERNA

Dessa går ner sig ordentligt , Att dom fick shimsas om tyder bara på att ventilerna är slut ( insugs ventilerna )

Att shimsa ger bara några extra mil innan det blir dags igen

Lätt att se på dessa om du tar bort förgasarna och vrider motorn tills ventilerna öppnar

Lys med ficklampa på sätet , Troligtvis väldigt gropigt och med vass kant

Det ÄR VENTILERNA

Dessa går ner sig ordentligt , Att dom fick shimsas om tyder bara på att ventilerna är slut ( insugs ventilerna )

Att shimsa ger bara några extra mil innan det blir dags igen

Lätt att se på dessa om du tar bort förgasarna och vrider motorn tills ventilerna öppnar

Lys med ficklampa på sätet , Troligtvis väldigt gropigt och med vass kant

Tätar dessa med värmen då?
det låter inte kul för en lekman:(:gnissla

Okej, ska prova hålla för avgasen. Men vad får jag då reda på? kassa gummi eller vad menar du:)?
Du ska inte hålla för avgasen. Du ska lägga handen på krökarna/avgasrören där de går ur motorn. Blir de alla lika skållheta när hojen startar eller är det nån cylinder som inte tänder? Ifall du bara bränner sönder handen på tre av rören så bör du leta felet på den kalla cylindern/tändstiftet/förgasaren.

Visst, jag har låtit den stå med soppa i förgasarna i alla år.
Har iofs alltid startat upp den vid jämna mellan rum!
FÖRUTOM i år:( Men jag fick ju igång den efter det sedvanliga svärandet och trugande:)

Detta var sista vintern i ditt MC-ägar-liv då du lät hojen stå med bensin i förgasarna. Det får nämligen konsekvenser förr eller senare. Jag tömmer alltid förgasarna varje höst och sen startar hojen alltid snällt till våren. (Det är ju också ett sätt att se till så att hojen alltid väcks ur vintervalan med färsk bensin på frukostbrickan. Hon blir gladast då.)

Vad tror du om spruckna förgasargummi???:Bugar

En förgasare med sprucket förgasargummi kan inte gå bra oavsett temperatur av den enkla anledningen att förgasargummit är sprucket.

Hur många mil har hojen gått?

Jepp Alugodset sväller mer än ventilen och då ökar ventilspelet

Jag åkte själv med sånna motorer i 10 år innan jag började med hayabusa

Redan då var det problem med ventiler som gick ner sig

Du ska inte hålla för avgasen. Du ska lägga handen på krökarna/avgasrören där de går ur motorn. Blir de alla lika skållheta när hojen startar eller är det nån cylinder som inte tänder? Ifall du bara bränner sönder handen på tre av rören så bör du leta felet på den kalla cylindern/tändstiftet/förgasaren.

Detta var sista vintern i ditt MC-ägar-liv då du lät hojen stå med bensin i förgasarna. Det får nämligen konsekvenser förr eller senare. Jag tömmer alltid förgasarna varje höst och sen startar hojen alltid snällt till våren. (Det är ju också ett sätt att se till så att hojen alltid väcks ur vintervalan med färsk bensin på frukostbrickan. Hon blir gladast då.)

En förgasare med sprucket förgasargummi kan inte gå bra oavsett temperatur av den enkla anledningen att förgasargummit är sprucket.

Hur många mil har hojen gått?

Känner mig väldigt dum för att jag inte dränerat eller startat upp henne under vintern:huvet

Den har iofs gått 5500mil något så det är ju VÄLDIGT långt.
kan det vara otäta avgasventiler?

Jepp Alugodset sväller mer än ventilen och då ökar ventilspelet

Jag åkte själv med sånna motorer i 10 år innan jag började med hayabusa

Redan då var det problem med ventiler som gick ner sig

Då är det bara att plocka itu och lämna in då?
förstöra säsongen:(
Eller det går att få tag i en bättre beg motor??? och ha under tiden och göra en riktig renovering till nästa år???

Nyheter
Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort