Suzuki TL1000S inköp & stötdämpare bak.

Schnell

Sporthojsnörd
Gick med
22 Jan 2015
Ort
-
Hoj
R1250GS-20, YZF1000R, Fz1-n 07. Tidigare er-6n och NSR 125.
Tjena tjena.

Är på jakt efter en styck twin av något slag och fastnat för en TL1000S. Har läst mig till att de kan dras med bekymmer på sin bakre stötdämpare, orsakat av värmeproblem från avgasrör.
Har sett att det finns en del eftermarknadslösningar men dessa är från 2010 och sen hittar jag inget mer.

Finns det någon som vet vad som kan passa och har rekommendation på vilken dämpare man kan sikta på? Kontaktat Öhlins idag men det finns inte att få tag på längre. (Modellnamn SU 805 & SU 807 har bägge utgått).

I övrigt undrar jag om det är en hoj värd att lägga lite tid, möda och pengar på eller man kastar allt i sjön då kvalitén är undermålig? Gillar att putsa och polera på gamla hojar och få liv i sen tidigare slitna komponenter.

Vilka fallgropar ska man hålla utkik för vid ett köp och vad ska man vara extra uppmärksam på vad gäller eventuella modifikationer osv?

Är det en modell där miltalen spelar roll eller man kan handla en med 7-10 000 mil, serva och se glad ut?

Bågen ska användas till 99% gata och ingen bana. Är ute efter ljudet och karaktären mest.
Tacksam för all hjälp.

Mvh, Daniel.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Kompisen har en TL1000R, om jag minns rätt så monterade han en Wilbers.
Så vitt jag vet funkar den bra.

Mvh,
Ingvar
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Ort
Ängelholm
Hoj
Ja
Har haft en TLS -97 och det var en hysteriskt rolig hoj att köra på alla sätt och vis.
Mot slutet av mitt ägande så gav dock stötdämparen bak upp helt och hållet typ, den gick i botten om du tittade på den i princip.
Den var extremt obehaglig att köra då på slutet och jag förstår fullt ut varför första årsmodellen med sin fantastiska rotationsdämpare fick smeknamnet Widowmaker för herrejäklar så mycket spänning man fick i sin vardagliga pendling till och från jobb helt plötsligt.
Bitubo ska ha en bakdämpare som ersätter rotationsdämparen och ger hojen en "vanlig" dämpare bak.

Hade hemskt gärna ägt en TLS eller TLR igen, dock med en fullt fungerande dämpare baktill då.
Underbar motor och man kände sällan att man behövde växla ner för att köra om osv.
Köpte kort efter en Aprilia SL1000 Falco och den kändes ärligt talat som en lite vassare hoj på alla sätt, samtidigt som den var billig att äga och köra precis som en TLS är.

PS. Du kommer dra igång ett och annat larm på parkerade bilar om du inte kör med blåsen som kommer med original, värt att tänka på om man har tjuriga grannar.
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
GSXS1000A -16 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Finns en lösning som vi gjorde på polarens TL, man köper en stötdämpare till en R1:a från 2004 om jag inte missminner mig, tog bort originaldämpare och monterar R1 dämparen upp och ner utan fjäder... det finns instruktioner på TL-planet (tidigare i alla fall).
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Jag har en TL1000R. Jag köpte en Hyperpro Streetbox innehållande stötdämpare, gaffelfjädrar och olja. För säkerhets skull monterade jag en smidd arm från Maxton i stötdämparlänkaget också. Originalarmen kan spricka, och då dör man kanske.
 

Bifogat

  • 6F7F7DF5-623D-4EDF-84BE-1B4F5EFF194C.jpeg
    6F7F7DF5-623D-4EDF-84BE-1B4F5EFF194C.jpeg
    4.7 MB · Visningar: 24
  • 94E5115E-8076-4960-A45F-E13870D2A41A.jpeg
    94E5115E-8076-4960-A45F-E13870D2A41A.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 24
  • 1A7AF9E9-C6A4-4C34-96CF-6D4AEFD4BF8B.jpeg
    1A7AF9E9-C6A4-4C34-96CF-6D4AEFD4BF8B.jpeg
    6.2 MB · Visningar: 24

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
För övrigt har den här en cool färg och ett bra pris:
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14, KTM 450xc r -08, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20
jag köpte en eny Wilbert dämpare anpassad efter mig för dyra pengar, -det blev en helt ny hoj.
Rotationsdämparen var ingen hit.

Begagnatmarknaden var begränsad och man hade antagligen åkt på en renovering. Därför blev det en ny dämpare.
 

IQ

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
Blandat
Hade inte en del TL dåliga ramlager? Jag vet om 2 fall med rasade TL1000.
Brutal hoj hur som kräver en del av föraren. Lätta att köra på bakhjulet med.
 
Nyheter
Ducatis nya elektriska era

Ducati inleder sin elektris...

Nya Honda NT1100

Honda har presenterat nya N...

Projekt, cross till enduro, del 4, race-premiär!

Kolla noga, detta är sista ...

MotoGP-kalendern för 2022 – med race i Finland

Den preliminära MotoGP-kale...

I skuggan av legendarer

Acke Rising och Nisse Hedlu...

Nya gummin från Bridgestone!

Bridgestone har presenterat...

MC i bussfil eller inte?

Tidigare under månaden stäl...

ExploreBike: Uppladdning inför Gotland Grand National

Uppladdningen inför Gotland...

Ducati 2022 – del 2 – Nya Scramblers!

Land of Joy, Ducatis slogan...

KTM vinner VM i FIM Rally, för tredje gången på raken, med Matthias Walkner!

KTM:s österrikiska förare M...

Top