Suzuki Bandit 1200-tråden

Bjornbuse1

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2020
Ort
Ängelholm
Hoj
2000, Suzuki Bandit Gsf1200s
🦈 Undrar om någon här skulle vilja hjälpa mig, att välja hur jag bäst väljer kuggning till nytt fram och bakdrev drev (plus kedjans längd). Original sitter på nu och den rör på sig, men skulle vilja den lite piggare 🦔 Kör inga långkörningar, max 10mil fram o tillbaka.

Ha bra i värmen o hoppas på en lång sommar ☀️☀️☀️☀️☀️
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag köpte en 112 länkars (std är 110 länk icke-ABS) och monterade 17/43. Orkar inte ens varva ur på 3'an längre. Dvs tvärt emot vad du är ute efter. Går du från 15/45 std till 14/45 kommer 110-länkars att funka. För 15/47 lär du köpa 112 länk. Du har väl gjort 2" modden som ger du ytterligare 7 hk samt slip-on som ger dig ca 12 hk? Det finns närmare 20 hk att hämta med enkla billiga ingrepp.
 

Bjornbuse1

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2020
Ort
Ängelholm
Hoj
2000, Suzuki Bandit Gsf1200s
Jag köpte en 112 länkars (std är 110 länk icke-ABS) och monterade 17/43. Orkar inte ens varva ur på 3'an längre. Dvs tvärt emot vad du är ute efter. Går du från 15/45 std till 14/45 kommer 110-länkars att funka. För 15/47 lär du köpa 112 länk. Du har väl gjort 2" modden som ger du ytterligare 7 hk samt slip-on som ger dig ca 12 hk? Det finns närmare 20 hk att hämta med enkla billiga ingrepp.
Modden är gjorda men vill ha lite bus till och blir det för mycket så är det ju enkelt att återställa.
15/47 låter som ett bra tips. Blir och skicka efter idag! Tack för hjälpen Anders! Från :hojsmilie till :hojraket kanske då :tummenupp
 

Lajf

Medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Modden är gjorda men vill ha lite bus till och blir det för mycket så är det ju enkelt att återställa.
15/47 låter som ett bra tips. Blir och skicka efter idag! Tack för hjälpen Anders! Från :hojsmilie till :hojraket kanske då :tummenupp
Att dreva ner en motorcykel och tro att den blir snabbare är väl bara att lura sig själv.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att dreva ner en motorcykel och tro att den blir snabbare är väl bara att lura sig själv.
Människan av naturen är ju en mästare på att behöva prova själv. Min 2" moddade med 17/43 går fortfarande upp på slangen på ettan utan att hjälpa till. Den gör då 139 km/h på ettan men orkar inte varva ur på trean. Däremot går det att cruisa på överväxlarna 4'an och 5'an. Med 15/47 går den från 117 ned till 112 km/h på ettan (vid 10900 dvs rev-limitern).

Min varvar 3,000 på femman i 100 (mätaren visar ca 106).
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Apropå införandet av E10 och 2" modden. Redan med E5 var den lite klent bestyckad med #35 på pilot, monterade igår tillbaks originalet #37.5 samt bytte huvudmunstyckena från 127.5 till 130. Går som en dröm igen.

<edit>Lär redigera infon lite nu när både tempen och luftfuktigheten sjunkit från +30 till +17, lär nog gå upp ytterligare en storlek på pilot till #40 och 132.5 på huvud då den nu kinkar lite igen när man kör lugnt mellan 50 och 70 på femman. Jämra E10...</edit>
 
Last edited:

Bjornbuse1

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2020
Ort
Ängelholm
Hoj
2000, Suzuki Bandit Gsf1200s
Hej. Lyckades med klassikern att glömma skivbromslåset! Hade varit inne på macken precis och va lite stressad. Satte mig på motorcykeln, startade den och rullade framåt (hade ingen växel i) vände på huvudet och tappade balansen!
Fick hojen över mig och slog mig rejält (halva jag är av skruvar o plattor efter diverse olyckor. Röntgen i eftermiddag) Kom loss till slut och fick upp den.
Låset hade då satt sig som fan på något sätt och lyckats böja till skivan och en liten spricka med. Fick loss låset efter mycket om och men.
Ville bara höra om någon här har en vänster skiva till en GSF 1200 S årsmodell 2000 att sälja. Har kollat och ringt några skrotar med det verkar helt kört.

Ha en go dag ☀️
 

Bifogat

  • 1630508363550.jpg
    1630508363550.jpg
    4.9 MB · Visningar: 24

Bjornbuse1

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2020
Ort
Ängelholm
Hoj
2000, Suzuki Bandit Gsf1200s
Tack för snabbt svar Anders! Tyvärr blir det alldeles för mycket för mig, är förtidspensionär pga av arbetsskador och har det inte så fett. Kanske kan spara ihop till dem summorna tills nästa säsong eller eventuellt sälja den som den är. Tack igen o ha det gott 👋
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Sådärja, då var det färdigt med min växellåda. Efter bara ca 3500 mil, otur eller? Nu blir det att ge sig in på oprövat vatten, har aldrig delat en motor förr. Något drev har tappat några kuggar låter det som. Försvinner när jag drar in kopplingen, så jag tror inte det är lagret på utgående axel. Ska bli intressant att se vad som kommer ut när jag tappar oljan.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Den strimma av hopp togs snabbt ur mig när jag kollade att drevet satt som det skulle. Och ändå hade jag inte nyttjat gänglåsning som verkstadsmanualen anger. Låsbrickan har fungerat utmärkt. Jag har dock tidigare upptäckt att muttern suttit löst, men tyvärr inte den här gången. Nu får det bli riva motor under vintern. Får se vad som trillar ur oljetråget när jag tömmer oljan. Ska skaffa endoskop och titta inne i växellådan hur det ser ut. Men lådras efter 3500 mil? På denna järnspis?
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Trodde först att det var någon länk som skurit på kedjan. Det hugger och krakar. Alla växlar går i normalt. Till saken hör att jag har haft transmissionsljud i lådan under sommaren så jag gissar på drevfel. Får en förnimmelse att det är brott på någon kugg, men man kan ju spekulera till dödagar. Hoppas kunna se vad det är när jag kikar inne i lådan.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hoppas kunna se vad det är när jag kikar inne i lådan.
Du är medveten om att det bara är undre motorhalvan som behöver lyftas, ingen demontering av topplock etc behövs. Bågen som håller ihop övre/undre motorhalva dvs stödet för lagret för ingående växelaxel sitter med krysskruv som kan sitta rejält. JIS-bit för slaghammare rekommenderas. Vid montering är det lätt att plugga oljekanalerna till lådan med silikon, sparsamhet uppmanas.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Tack för info. Jo jag känner till var delningen är. Verkstadsmanualen är till god hjälp. Brukar kolla mycket på YT, och det finns en kille i UK med en kanal Classic motorbikes, och han har en hel del avsnitt just om renovering av Bandits låda. (han använde oxå slaghammare) Annars är det premiär för mig att dela på motorn, annat än när man var 15 år och spräckte min gamla ILO motor. Skedde dessutom vid sommarstugan på Ön med minimalt med verktyg.
 
Nyheter
Packa lätt och lyxigt med siden!

Att packa lätt och kompakt ...

Packa lätt och lyxigt med siden!

Att packa lätt och kompakt ...

Rapport från MotoGP på Misano

Efter tre års väntan på sin...

Höst-event på Triumph Stockholm Norr!

Sponsrat inlägg. Första ...

Yamaha R-Series World GP 60 Anniversary

För att fira Yamahas långa ...

Välbesökt klassmöte

Mötet om Supersport 300-kla...

Moto Guzzi V100 Mandello

Moto Guzzi firar 100 år. Fö...

Roadracing SM, final

Tätstrid i Superbike-klasse...

Nya Triumph Speed Triple 1200 RR!

Efter flera veckors tissel ...

MotoGP-rapport från Aragon

Efter en trio av andraplats...

Top