Suzuki Bandit 1200-tråden

Bjornbuse1

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2020
Ort
Ängelholm
Hoj
2000, Suzuki Bandit Gsf1200s
? Undrar om någon här skulle vilja hjälpa mig, att välja hur jag bäst väljer kuggning till nytt fram och bakdrev drev (plus kedjans längd). Original sitter på nu och den rör på sig, men skulle vilja den lite piggare ? Kör inga långkörningar, max 10mil fram o tillbaka.

Ha bra i värmen o hoppas på en lång sommar ☀️☀️☀️☀️☀️
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag köpte en 112 länkars (std är 110 länk icke-ABS) och monterade 17/43. Orkar inte ens varva ur på 3'an längre. Dvs tvärt emot vad du är ute efter. Går du från 15/45 std till 14/45 kommer 110-länkars att funka. För 15/47 lär du köpa 112 länk. Du har väl gjort 2" modden som ger du ytterligare 7 hk samt slip-on som ger dig ca 12 hk? Det finns närmare 20 hk att hämta med enkla billiga ingrepp.
 

Bjornbuse1

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2020
Ort
Ängelholm
Hoj
2000, Suzuki Bandit Gsf1200s
Jag köpte en 112 länkars (std är 110 länk icke-ABS) och monterade 17/43. Orkar inte ens varva ur på 3'an längre. Dvs tvärt emot vad du är ute efter. Går du från 15/45 std till 14/45 kommer 110-länkars att funka. För 15/47 lär du köpa 112 länk. Du har väl gjort 2" modden som ger du ytterligare 7 hk samt slip-on som ger dig ca 12 hk? Det finns närmare 20 hk att hämta med enkla billiga ingrepp.
Modden är gjorda men vill ha lite bus till och blir det för mycket så är det ju enkelt att återställa.
15/47 låter som ett bra tips. Blir och skicka efter idag! Tack för hjälpen Anders! Från :hojsmilie till :hojraket kanske då :tummenupp
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Modden är gjorda men vill ha lite bus till och blir det för mycket så är det ju enkelt att återställa.
15/47 låter som ett bra tips. Blir och skicka efter idag! Tack för hjälpen Anders! Från :hojsmilie till :hojraket kanske då :tummenupp
Att dreva ner en motorcykel och tro att den blir snabbare är väl bara att lura sig själv.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att dreva ner en motorcykel och tro att den blir snabbare är väl bara att lura sig själv.
Människan av naturen är ju en mästare på att behöva prova själv. Min 2" moddade med 17/43 går fortfarande upp på slangen på ettan utan att hjälpa till. Den gör då 139 km/h på ettan men orkar inte varva ur på trean. Däremot går det att cruisa på överväxlarna 4'an och 5'an. Med 15/47 går den från 117 ned till 112 km/h på ettan (vid 10900 dvs rev-limitern).

Min varvar 3,000 på femman i 100 (mätaren visar ca 106).
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Apropå införandet av E10 och 2" modden. Redan med E5 var den lite klent bestyckad med #35 på pilot, monterade igår tillbaks originalet #37.5 samt bytte huvudmunstyckena från 127.5 till 130. Går som en dröm igen.

<edit>Lär redigera infon lite nu när både tempen och luftfuktigheten sjunkit från +30 till +17, lär nog gå upp ytterligare en storlek på pilot till #40 och 132.5 på huvud då den nu kinkar lite igen när man kör lugnt mellan 50 och 70 på femman. Jämra E10...</edit>
 
Last edited:

Bjornbuse1

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2020
Ort
Ängelholm
Hoj
2000, Suzuki Bandit Gsf1200s
Hej. Lyckades med klassikern att glömma skivbromslåset! Hade varit inne på macken precis och va lite stressad. Satte mig på motorcykeln, startade den och rullade framåt (hade ingen växel i) vände på huvudet och tappade balansen!
Fick hojen över mig och slog mig rejält (halva jag är av skruvar o plattor efter diverse olyckor. Röntgen i eftermiddag) Kom loss till slut och fick upp den.
Låset hade då satt sig som fan på något sätt och lyckats böja till skivan och en liten spricka med. Fick loss låset efter mycket om och men.
Ville bara höra om någon här har en vänster skiva till en GSF 1200 S årsmodell 2000 att sälja. Har kollat och ringt några skrotar med det verkar helt kört.

Ha en go dag ☀️
 

Bifogat

  • 1630508363550.jpg
    1630508363550.jpg
    4.9 MB · Visningar: 26

Bjornbuse1

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2020
Ort
Ängelholm
Hoj
2000, Suzuki Bandit Gsf1200s
Tack för snabbt svar Anders! Tyvärr blir det alldeles för mycket för mig, är förtidspensionär pga av arbetsskador och har det inte så fett. Kanske kan spara ihop till dem summorna tills nästa säsong eller eventuellt sälja den som den är. Tack igen o ha det gott ?
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Sådärja, då var det färdigt med min växellåda. Efter bara ca 3500 mil, otur eller? Nu blir det att ge sig in på oprövat vatten, har aldrig delat en motor förr. Något drev har tappat några kuggar låter det som. Försvinner när jag drar in kopplingen, så jag tror inte det är lagret på utgående axel. Ska bli intressant att se vad som kommer ut när jag tappar oljan.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Den strimma av hopp togs snabbt ur mig när jag kollade att drevet satt som det skulle. Och ändå hade jag inte nyttjat gänglåsning som verkstadsmanualen anger. Låsbrickan har fungerat utmärkt. Jag har dock tidigare upptäckt att muttern suttit löst, men tyvärr inte den här gången. Nu får det bli riva motor under vintern. Får se vad som trillar ur oljetråget när jag tömmer oljan. Ska skaffa endoskop och titta inne i växellådan hur det ser ut. Men lådras efter 3500 mil? På denna järnspis?
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Trodde först att det var någon länk som skurit på kedjan. Det hugger och krakar. Alla växlar går i normalt. Till saken hör att jag har haft transmissionsljud i lådan under sommaren så jag gissar på drevfel. Får en förnimmelse att det är brott på någon kugg, men man kan ju spekulera till dödagar. Hoppas kunna se vad det är när jag kikar inne i lådan.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hoppas kunna se vad det är när jag kikar inne i lådan.
Du är medveten om att det bara är undre motorhalvan som behöver lyftas, ingen demontering av topplock etc behövs. Bågen som håller ihop övre/undre motorhalva dvs stödet för lagret för ingående växelaxel sitter med krysskruv som kan sitta rejält. JIS-bit för slaghammare rekommenderas. Vid montering är det lätt att plugga oljekanalerna till lådan med silikon, sparsamhet uppmanas.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Tack för info. Jo jag känner till var delningen är. Verkstadsmanualen är till god hjälp. Brukar kolla mycket på YT, och det finns en kille i UK med en kanal Classic motorbikes, och han har en hel del avsnitt just om renovering av Bandits låda. (han använde oxå slaghammare) Annars är det premiär för mig att dela på motorn, annat än när man var 15 år och spräckte min gamla ILO motor. Skedde dessutom vid sommarstugan på Ön med minimalt med verktyg.
 

Bagisrille

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2018
Ort
Härnösand
Hoj
Suzuki gsf1200s bandit -02
Har ni tips på sätt att skydda motorns sidor mot markkontakt?

Efter att ha "tappat" banditen (och balansen) i år efter långsam knölig färd i låg hastighet på grusväg så tänkte jag begåva motorn med skydd i någon form, förutom blinkers som behöver byte så är det någon motorsida som tar smällen, en sten på fel ställe och den kan spricka tänker jag, med oljeförlust och stopp som följd.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Crash bars från t.ex. Tyskland.

s-l1600.jpg
 

Bagisrille

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2018
Ort
Härnösand
Hoj
Suzuki gsf1200s bandit -02
Jamen, ser ju inte alltför fult ut. Diverse "puckar" används också men det estetiska brister där tänker jag. Till b.l.a. busan finns skydd som är som en extra kåpa utanpå den riktiga och mycket billigare än dessa bars men jag har inte hittat sådan till banditen. Jag försöker lista ut vilka motorer som är snarlik på sidan men det verkar bara vara diverse äldre gsxr modeller som delar sida med banditen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top