Supermotard SM

dread

Wenna
Gick med
21 Aug 2004
Hoj
Honda CBR600RR -05 (stunt)
Var i Kalix igår och kollade på min första supermotard tävling.....

Måste säga att jag blev mäktigt besviken. Är det bara Kalixbanan som är otroligt tråkig eller går alla tävlingar på liknande banor. Banan var kort, inte det minsta slagig (förarna kunde i princip sitta ned varvet runt), inte ett enda hopp, och finalen gick bara 10 varv....

Jag håller med om att det var trist att det bara var tio varv, och att man fick 12 minuter träning + 12 minuter kval innan rejset, då det skulle ha vare 24 minuter träning och dessutom ett warmup.

Jag tyckte det var roligt att grisa runt i geggan även på träningen, men alla andra verkade tycka annorlunda :(

Jag skulle säga att det var en skitkul bana. Och det var ordentliga gupp på en del ställen, iaf i de farter vi åkte... Roligast var det i regnet när man drog fyran ut å sen hoppade ut i en vatten/lerpöl. Blev några spännande turer där... Och som alltid ser det mycket lättare ut än vad det är. Det ser ut som att det är bara att kana där över geggamojjan men det är ojämt å jäkligt. Kastar gör det också.

dread skrev:
Var i Kalix igår och kollade på min första supermotard tävling.....

Måste säga att jag blev mäktigt besviken. Är det bara Kalixbanan som är otroligt tråkig eller går alla tävlingar på liknande banor. Banan var kort, inte det minsta slagig (förarna kunde i princip sitta ned varvet runt), inte ett enda hopp, och finalen gick bara 10 varv....

Varför förväntade du dig att få se race på en "slagig" bana?
För det första så får det enligt reglementet inte vara "stalp" på en motardbana,var iaf så innan,
och för det andra så åkte du och kollade på en tävling som kördes tillsammans med och på en rallycrossbana.
Skulle nog inte uppskattas av bilförarna om banan inte var jämn, eller vad tror du?
Visst kunde dom haft ett litet hopp som man släpade fram och tillbax men det är ju upp till klubben att avgöra sånt.
Om banan är tråkig för övrigt kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte kört där, och kommer troligtvis aldrig att göra heller.
Helvetet fryser nog till is innan jag åker 170 mil enkel resa för att köra på en rallycrossbana :)
Tycker du ska ge det en chans till, men då åka till en tävling där man inte åker på en rallycrossbana.

När får man se en riktig racerapport från Olle? :)
Jag sa ju att det skulle gå bra! :tummenupp

RookieSM skrev:
När får man se en riktig racerapport från Olle? :)
Jag sa ju att det skulle gå bra! :tummenupp
Haha, jag vågar inte göra en riktig racerapport, jag låter bara så divig då ;P

Nämen såhär var det:

Första träning vare gyttja, jag körde i farfarstempo runt banan och försökte hitta vart fasiken jag skulle. Tio sekunder efter den snabbaste. Andra träningen var inställd, kvalet blev flyttat till morgondagen då warmupen även den blev inställd.

På kvalet visste jag fortfarande inte vart jag var på banan, 6 sekunder efter ledaren men inte alls långt till den som var före mig. Kvalade sämst av alla. Minns inte va väder det var, tror det var halvtjaskigt.

Första heatet valde jag slicks bak då det hade blive mycke torrare. Det var ett skitdåligt val då jag fick sladd även på asfalten in i kurvor, även med kopplingen indragen å ingen broms... Starten likaså, burnout direkt (första gången jag varit med om det på asfalt, men man lär ju), å jag som såg starten som min stora fördel, där är jag alltid bra. Förövrigt så var startproceduren kvick, jag hann inte riktigt vara med nån av gångerna innan det blev grönt ljus. Ut på banan å detta var första gången jag använde frambromsen mer än "bara lägga ann" på den här banan! Trots allt fick jag fajtas med Tensmyr och det var riktigt roligt :) På sista varvet hade jag läge att köra om honom i sista kurvan men slog av för att jag tänkte att jag skulle ha större chans att komma före honom i mål på nästa varv (jag är skitdålig på ligga först), tyvärr visades det ju att vara målflagg på det varvet... Så 15de blev jag i första heatet. 3 komma nånting efter den snabbaste. (varvtider fortfarande)

Andra heatet hade jag lärt mig och satte på regndäck, det började halvvått och med glasögon som var helt igentäppta. Rolloffsen hade jag lämnat hemma :P Jag såg ingenting alls utan lotsade runt mest på ljudet av de andra hojjarna nästan hela vägen fram till velodromen. Farligt värre. Snart öste det ner regn och lervällingen var ett faktum. Jag hade tränat hela vintern på 17" isdäck så halkigt var min grej. Jag fick upp riktigt bra tempo där första sex varven och folk föll å andra lugnade ner sig och jag flyttade mig högre å högre i listan. Så på sjunde varvet (tror jag) gick jag i ett hopp och landade med hjulen i olika spår. Stod mot styrstoppen på sidan direkt men var bestämd att jag inte skulle falla. Efter det lugnade jag ner mig ordentligt och försökte behålla min placering. Jocke Karlsson gled förbi mig riktigt stilrent, den mannen vet hur man kör fort på kladd! Sen kom ett par killar till, med lite mer tveksamma moves på leran. Hursomhelst tog jag mig iaf i mål på en åttondeplats, vilket jag är riktigt nöjd över :)

Mina mål för helgen var kanske lite höga, placera mig top 10 och spöa Kallies (som kom med till KTM Euro cup, i uttagningen där jag vurpade bort mig...). Båda målen lyckades styra upp, så jag är riktigt nöjd :) Delad niondeplats (stod på 9nde på en lista, å 10de på en annan, 20 poäng hade vi båda två efter helgen), och Kallies hamnade bakom i resultatlistorna. Dessutom var det bra mycke roligare än uttagningen till KTM-cupen, alla var vänliga trots vädret och banan var rolig å köra. Dessutom fick man använda sin egen moped.

Ni som inte var där kan spana in på SVT24 18.30 nu på lördag, eller reprisen på söndag 15:30! Då kanske ni får se en nyvaken Olle göra en flummig intervju också!

von reisen skrev:
Rolig läsning Olle, gick ju hyfsat i andra heatet! :tummenupp
Det är ju kul att det uppskattas! :) Det var min första tävling nånsin (tyskland räknas inte, för det var mer ett test) så top 10 är jag väldigt nöjd med :) Nästa år kanske man kan vara med å fajtas på top 5, om man får nog mycket träningstid!

Förövrigt vill jag också tacka Roger, Jens (jesseboy), Stefan, Hanna och Carro för att ni hjälpte till med allt. Jag skulle inte gjort så bra om inte ni vart där. Tack också till alla som åkte dit för att se mig, ni har varit ett stort stöd! :)

Förövrigt 2 så var det bara mekanikerna i mitt team som fick skriva autograf. Den enda gång jag var tillgänglig när autografjägarna kom så fanns det ingen penna :(

Skön läsning Olle! :) Gick ju riktigt bra!
Härligt med lite racingsnack här också, tycker det snackas lite väl mycket 640/660 annars.. :3freak
Blir det full satsning på SM till nästa år nu då?

Grattis till en fin placering Ülle :tummenupp
När är nästa tävling? Såg att dom börjar rodda för träning även på Ring Knutstorp för SM. Det är ju ganska så nära dina hemtrakter ju *he he*

Åsa - snart med #96 på hojen igen :D

RookieSM skrev:
Skön läsning Olle! :) Gick ju riktigt bra!
Härligt med lite racingsnack här också, tycker det snackas lite väl mycket 640/660 annars.. :3freak
Blir det full satsning på SM till nästa år nu då?
Mm, det borde verkligen bli mer racingstämpel på det här forumet, det är ju det som e riktigt kul :tummenupp

Förra året (när jag kört två tre gånger på bana) sa jag till Ejdehage att jag skulle ställa upp i SM i kalix, och det höll jag ju, i år hade jag tänkt säga att jag ska jaga honom nästa år, men fick inte möjligheten. Men det tänker jag iaf stå för. :tummenupp ...ska bara fixa nerläggningsvinkeln å inbromsningarna... :huvet

Jag har inte så stor koll på vem du är, vad kör du för tävlingar?

Åsa #96 skrev:
Grattis till en fin placering Ülle :tummenupp
När är nästa tävling? Såg att dom börjar rodda för träning även på Ring Knutstorp för SM. Det är ju ganska så nära dina hemtrakter ju *he he*

Åsa - snart med #96 på hojen igen :D

Tack :) Nästa tävling vet jag inte om jag ska åka, jag ska skruva isär mopeden och fräsha upp den innan jag gör något mer nu. Sen ska jag börja nöta på de saker man suger på ;>

Kul att höra att du är påväg tillbaka!

OlleR skrev:
Jag har inte så stor koll på vem du är, vad kör du för tävlingar?
Hehe jag är bara en glad amatör, köpte hoj förra året och innan det körde jag moppe för typ 10 år sen. :) Asfalt går hyffsat men jag har grymt svårt för grus, aldrig kört det ju så jag har inte ens brytt mig om att anmäla mig till tävlingar på rallycrossbanor. Så jag har kört Bevikscupen och hållt mig i mitten och Sommen och blivit nästan sist(några bröt ju). :hihi Men skitsamma, det är ju fortfarande så jääävla kul! :tummenupp

Last edited:
RookieSM skrev:
Hehe jag är bara en glad amatör, köpte hoj förra året och innan det körde jag moppe för typ 10 år sen. :) Asfalt går hyffsat men jag har grymt svårt för grus, aldrig kört det ju så jag har inte ens brytt mig om att anmäla mig till tävlingar på rallycrossbanor. Så jag har kört Bevikscupen och hållt mig i mitten och Sommen och blivit nästan sist(några bröt ju). :hihi Men skitsamma, det är ju fortfarande så jääävla kul! :tummenupp
Det är bara he sig ut å träna på gruset då! :) Jag tror jag ska försöka komma ner å köra någon beviks om det går nästa år, då är vi förhoppningsvis fler härifrån som vill vara med å tävla!

Jag tycker du har bra inställning! Hoppas vi får tampas tillsammans någon dag!

OlleR skrev:
Det är bara he sig ut å träna på gruset då! :) Jag tror jag ska försöka komma ner å köra någon beviks om det går nästa år, då är vi förhoppningsvis fler härifrån som vill vara med å tävla!

Jag tycker du har bra inställning! Hoppas vi får tampas tillsammans någon dag!
Bra val! Jag måste verkligen rekommendera Beviks, så jäävla rolig bana! Lätt bäst i Sverige! Bortsett från våran i Örebro då som snart är klar.. :bow Då kan man äntligen komma igång med träningen, har inte blivit mycket köra i år.

Bra kört Olle! :tummenupp
Hur kändes det att använda frambromsen, hade den rostat fast... :hihi
Jag skall ta åt mig det där tipset med att hålla fram målflaggen, kan vara bra att hur man får dig att sluta köra någon gång! :tummenupp

OlleR skrev:
Tack :) Nästa tävling vet jag inte om jag ska åka, jag ska skruva isär mopeden och fräsha upp den innan jag gör något mer nu. Sen ska jag börja nöta på de saker man suger på ;>
När och vart är nästa tävling, oavsett om du ska va med eller inte då? :)
Skruva inte för mkt, kör mera :D Det är min filosåfiii (eller va de nu hitter ;-)

OlleR skrev:
Kul att höra att du är påväg tillbaka!
Tack tack. Så jäkla gött det känns då. Fastnade ju t o m på bild :banana

RookieSM skrev:
Bra val! Jag måste verkligen rekommendera Beviks, så jäävla rolig bana! Lätt bäst i Sverige! Bortsett från våran i Örebro då som snart är klar.. :bow Då kan man äntligen komma igång med träningen, har inte blivit mycket köra i år.

Fan, man skulle tatt sig en tur nere i södra sverige å åkt era banor! Här får vi inte heller träna särskilt mycket... Umeå då, men orka åka 13 mil två gånger i veckan.

RJ skrev:
Bra kört Olle! :tummenupp
Hur kändes det att använda frambromsen, hade den rostat fast... :hihi
Jag skall ta åt mig det där tipset med att hålla fram målflaggen, kan vara bra att hur man får dig att sluta köra någon gång! :tummenupp
Tack tack :)
Faktum är att den faktiskt hade rostat, från början tog den riktigt skitdåligt. Kan vara en idé med målflaggan nästa gång på midlanda, för då ska jag fan ligga å nöta tills jag kommer under minuten. Det ska fan gå. :tummenupp Hoppas jag får åka med er fler gånger i sommar där!

Åsa #96 skrev:
När och vart är nästa tävling, oavsett om du ska va med eller inte då? :)
Skruva inte för mkt, kör mera :D Det är min filosåfiii (eller va de nu hitter ;-)

Tack tack. Så jäkla gött det känns då. Fastnade ju t o m på bild :banana
Nästa är i Strängnäs om två veckor, få anmälda så jag funderar på åka dit bara för att skaffa mig lite SM-poäng så jag kan få ett coolare nummer nästa år :P

Kul att se räsern på två hjul igen! :) Men det där är en tvåtaktare juuh :7peta

OlleR skrev:
Nästa är i Strängnäs om två veckor, få anmälda så jag funderar på åka dit bara för att skaffa mig lite SM-poäng så jag kan få ett coolare nummer nästa år :P
Klart att du ska köra, kom igen nu :fatta!

OlleR skrev:
Kul att se räsern på två hjul igen! :) Men det där är en tvåtaktare juuh :7peta
Du, har du provat att köra en sådan? Den är buskul att köra. Tänk då bara hur kul en 250R är då :4skrika

Back