Stooor sten ger skador....vad göra

Tjingen

Höjda trottlar!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawazaki GPZ900R
Tjenare Mekanikerna, jag har ett spörsmål som jag hoppas få lite idéer på hur man skall lösa.

Det är så att jag och polarn åkte upp till huvudstaden för att stödja Bajen i deras kamp mot Gnaget för litet sedan. När vi närmade oss stan så körde polarn på en stor sten som låg mitt i vägbanan. Han blev minst sagt överraskad men märkte inget konstigt med hojen då. När vi hade kommit hem så märkte han någon dag senare att det var en skaplig buckla på fälgen och att luften sakta men säkert smet ut. Jag skulle uppskatta att fälgen har tryckts upp en knapp centimeter på ena sidan på ett ca. fem-sex centimeter långt område. Det är prexis vid en eker.

Min fråga är: Innebär detta att han måste köpa en helt ny fälg eller kan man göra något åt det? Det är en V-strom -02 med gjutna fälgar. Det uppträder inte konstigt på något sätt, det är bara det att det är pyspunka. En ny fälg är ju så in i helvete dyr.

Om man måste köpa en ny fälg... vart gör man det mest ekonomiskt då?

Jag är tacksam för svar då jag i dagsläget står utan polare att puttra runt med i sommarvärmen.

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

ulf_lundin skrev:
Helförsäkrad ? Borde isf gå på förs (vad nu självrisken är...)
/u

Jo, men om jag har förstått det rätt så har han en självrisk på typ 6000kr. Vi hade väl hoppats på att det skulle gå att hitta någon billigare väg att få det fixat.

lyssna med Intera i Västberga,de riktade upp en bucklig bakfälg åt mej. jobbet gick på 1700:-

Är inte vägverket ansvariga för att vägen ska vara i trafiksäkert skick?

Betalar inte dom skador i bland som blivit till följd av dåligt skötta vägar?

Jo det är dom.
Men tro mig, dom är inte intresserade av att betala ut nått över huvudtaget.

Jag har försökt men dom slingrar sig bara.. :mad:

Lååååång process, noll resultat.

(det fuinkar nämligen så att dom som besiktigar vägen/vägarna har vägverket som enda stora kund och mao kommer dom ALDRIG dömma ut vägen som undermåttligt skött, för dom vill inte stöta sig med deras största om inte enda kund.. *HATA*)

/KetogaN

Lg skrev:
lyssna med Intera i Västberga,de riktade upp en bucklig bakfälg åt mej. jobbet gick på 1700:-

Det låter som en mycket rimlig kostnad, jag skall slå en signal till dem och kolla vad det säger. Var ligger Västberga.. det kan ju vara lite avgörande.... ;)

Tack för tipset... :tummenupp

Skullman racing (heter de väl?) i Åkers styckebruk lagar också fälgar. Intera har bra rykte, ring och kolla med dem. De kan ju samtidigt bredda fälgen och lacka den i nån rolig färg :D :D

OLJEKYLD GSXR skrev:
Skullman racing (heter de väl?) i Åkers styckebruk lagar också fälgar. Intera har bra rykte, ring och kolla med dem. De kan ju samtidigt bredda fälgen och lacka den i nån rolig färg :D :D

Jag sökte på Intera på gulasidorna men kunde inte hitta det. Är det någon som har en address till en hemsida eller ett telefonnummer??

tack för engagemanget.... :tummenupp

Nu så

Polarn har varit i kontakt med firman ni rekomenderade och det lät på dem som om det skulle gå att fixa. De kunde inte uttala sig om priset innan de har sett skadan, med det borde hamna under 2000kr i alla fall. Fanken så mycket billigare än att ta ut en ny genom försäkringen.

Tack för hjälpen... bra forum det här :bow

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back