Stoner får F1-spö

Ingen kommentar förutom vilket underbart event... något liknande hade aldrig kunnat hända i Sverige, alldeles för farligt... haha :)
 
Såg ut som att Stoners hoj hade både fram å baklyse samt parkerades på sidostödet efter loppet.
Alltså en gatcykel.
Synd att det inte är repsolhondan han satt på förra året, det hade vart klart intressantare.
 
Såg ut som att Stoners hoj hade både fram å baklyse samt parkerades på sidostödet efter loppet.
Alltså en gatcykel.
Synd att det inte är repsolhondan han satt på förra året, det hade vart klart intressantare.
Oavsett förare och hoj hade de blivit förnedrade av F1:an.

Dagens F1-bilar är ca 20 sekunder snabbare än MotoGP per varv på Sepang (1:40 mot 2:00).
 
Last edited:
P€RRA;5759772 skrev:
Oavsett förare och hoj hade de blivit förnedrade av F1:an.

Dagens F1-bilar är ca 20 sekunder snabbare än MotoGP per varv på Sepang (1:40 mot 2:00).

Japp, F1 vs hoj är ju sjukt uppenbart, iaf tills hojar kan generera samma downforce...
Däremot hade den andra bilen fått spö av en hoj som inte var en vanlig gathoj med slicks på...
Å andra sidan, Top Gear brukar ju vara lite rädda för att släppa in riktiga racehojar mot bilarna.
 
Däremot hade den andra bilen fått spö av en hoj som inte var en vanlig gathoj med slicks på...
Ja, det hade den fått.

Bristen på down force är dock en fördel när det gäller toppfart för MotoGP-hojarna, men de har lägre fart ut ur kurvorna och måste bromsa tidigare :-(
 
Precis som katana83 säger så har de valt att köra en ren f1-bil mot en cbr1000rr alltså en helt vanlig gathoj:huvet. Visst hade han säkert åkt på spö även om det var en gp-hoj, men det är löjligt att köra gathoj mot racebil. Lite kul att se dock att han är snabbare från linjen än båda bilarna.
 
P€RRA;5759788 skrev:
Ja, det hade den fått.

Bristen på down force är dock en fördel när det gäller toppfart för MotoGP-hojarna, men de har lägre fart ut ur kurvorna och måste bromsa tidigare :-(

Du skulle kunna lägga till: mycket längre bromssträcka, mycket lägre fart in i kurvan och mycket lägre fart ut ur kurvan.

Men på Isle of Man är jag faktiskt tveksam om någon bil öht rår på hojarnas speed.
 
F1 vs MotoGP från 2006, tyvärr på blöt bana ser det ur som:


Hur som helst tror jag Moss har rätt: En F1-bil accelererar snabbare än en MotoGP-hoj.
Den har mer gummi i backen och inget framhjul som vill upp i luften.
 
Hur som helst tror jag Moss har rätt: En F1-bil accelererar snabbare än en MotoGP-hoj.
Den har mer gummi i backen och inget framhjul som vill upp i luften.

Tja... mer gummi i backen spelar ingen roll för MotoGP-hojen, den spinner ju inte redan som det är i dag. Och eftersom en Modern 600 går med framhjulet i luften hela ettan så har jag svårt att se att en MotoGP-hoj skulle kunna gå mer än marginellt fortare.

Siffror jag hittade:
The figures are (for the 2006 Renault R26):

0 to 100 km/h (62 mph): 1.7 seconds
0 to 200 km/h (124 mph): 3.8 seconds
0 to 300 km/h (186 mph): 8.6 seconds

Och där kommer ju inte hojen i närheten, framför allt inte till 100 och 200. Sedan börjar den plocka; i acc 0-330 skulle nog hojen kunna konkurrera!
 
Tja... mer gummi i backen spelar ingen roll för MotoGP-hojen, den spinner ju inte redan som det är i dag. Och eftersom en Modern 600 går med framhjulet i luften hela ettan så har jag svårt att se att en MotoGP-hoj skulle kunna gå mer än marginellt fortare.
Vad jag menar är att effekten i en MotoGP-hoj antingen får bakhjulet att spinna eller framhjulet att lyfta. Då griper elektroniken in och stryper effekten till bakhjulet. Det är ju bara att kolla på en dragracehoj för att se hur man ska designa något som ska accelerera fort från stillastående.

Utan att räkna på det tror jag att en F1-bil har mer gummi i backen per hästkraft än vad en MotoGP-hoj har.

EDIT: Jämförde toppfarterna på Sepang 2011 (det regnade ju 2012 för MotoGP). Stoner och Pedrosa noterade 315 km/h på kvalet medan rekordet för F1 är 311,4 km/h av Adrian Sutil, Force India.

http://www.motogp.com/en/Results+Statistics/2011/MAL/MotoGP/QP/Classification
http://www.f1fanatic.co.uk/f1-infor...pang-international-circuit-track-information/
 
Last edited:
.... Not bad for a #2 driver! ;)

(Ni som KAN F1 vet vad jag syftar på) ;)

På tal om F1... Nån här på Sporthoj som ska iväg och se ett lopp?
 
P€RRA;5760591 skrev:
EDIT: Jämförde toppfarterna på Sepang 2011 (det regnade ju 2012 för MotoGP). Stoner och Pedrosa noterade 315 km/h på kvalet medan rekordet för F1 är 311,4 km/h av Adrian Sutil, Force India.

Jo, men det beror minst sagt en hel del på vilka downforce-inställningar man kör med på F1-bilen, d.v.s. hur banan man jämför på är beskaffad. En F1-bil utan bakvinge och minimal downforce fram toppar en skaplig bit över 400... Honda testade på Bonneville för några år sen. På gamla Hockenheim så toppade F1-orna nästan 370 och på Monza nu 340-360.

Aerodynamiken på motorcyklar är rätt katastrofal jämfört med bilar. Man får vara glad om man kommer under cW 1,0 där t.ex. moderna gatbilar ligger på 0,25-0,3. Gamla torpedkåporna gjorde massor dock! Moto Guzzi V8 gjorde 280 blås på 78 hästar! :crash
 
P€RRA;5760591 skrev:
EDIT: Jämförde toppfarterna på Sepang 2011 (det regnade ju 2012 för MotoGP). Stoner och Pedrosa noterade 315 km/h på kvalet medan rekordet för F1 är 311,4 km/h av Adrian Sutil, Force India.

http://www.motogp.com/en/Results+Statistics/2011/MAL/MotoGP/QP/Classification
http://www.f1fanatic.co.uk/f1-infor...pang-international-circuit-track-information/
Inom fyrhjulssporten kom man redan så långt man ansåg sig behöva i toppfart på 70-talet, utvecklingen av aerodynamik och däck har sedan gått mot hög kurvhastighet. Malaysia har många snabba böjar och gynnar hög downforce och jag gissar därför att F1:an har väldigt högt luftmotstånd i 300 km/h på Sepang. Skulle en F1 optimera för sluthastigheten hade de slagit hojen iom att de kan sänka luftmotståndet och ändå ha högre utgångshastighet än en hoj pga mer gummi i backen. För hojar så är "downforce" inte aktuellt.
 
Back
Top