Startar inte - ingen neutrallampa lyser, ingen priming av bensinpump

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Har ett bekymmer som jag hoppas på om ni kunde hjälpa med lite input.

Jag har en Suzuki SV1000S som jag haft lite startstrul med, vilket verkade vara någon form av glapp som verkade bero på larmet som var installerat..

Så jag beslutade att montera av larmet....vilket visade sig långt ifrån enkelt, då det var installerat med stor möda...(många dragningar med enbart svart kablar)

Det enklaste var då att byta ut kabelstammen, beggad köptes på ebay och kopplades in.
Nu till problemet:

- Neutrallampan lyser inte (i neutralläge)
- Bensinpumpen primar inte när man vrider om nyckeln

Startmotorn går runt.

Och jag får ingen felkod!? Jag får istället meddelande med "Check"

Jag har följt varje tåt så allt ska vara inkopplat korrekt.

Vad kan vara problemet??

ECU kass? (har ingen att testa av med ännu)
Tippsensorn strular? Men då borde väl inte startmotorn dra runt?

Vore riktigt tacksam för input.

Jag skulle börja med o fixa så att neutrallampan lyser av rätt orsak och att stödlägesgivaren är rätt.... Och givetvis skulle jag kolla så dödaren inte är påslagen på högerclipon...

Jag skulle börja med o fixa så att neutrallampan lyser av rätt orsak och att stödlägesgivaren är rätt.... Och givetvis skulle jag kolla så dödaren inte är påslagen på högerclipon...

- Stödet verkar funka, relät klickar.
- Dödarn checkad (gjort det där klassiska misstaget en gång ...:gnissla)
Att inte neutrallampan vill lysa blir jag inte riktigt klok på.

Tippsensorn dödar väl bara pumpen om jag inte minns fel.
Kan nån bekräfta eller går det kollas (hur fimpar den pumpen, via ECU eller direkt, går den bygla?)

Sen får jag ingen felkod, utan det står bara "check":va. Med felkod hade man iaf haft mer att gå på.

Fler tips?

kolla så att brytaren till kopplingen fungerar och att du verkligen har den i neutral.

MVH Phille

Fortsatt checka av.

Brytarn till kopplingen funkar, neutralen är där men ingen lampa lyser.
Alla säkringar trippelkollade.

I instrumentpanelen står "check" när jag sätter den i dealermode så står det fortfarande "check"
(för den som undrar vad dealer mode är så finns det på det på ett flertal suzukimodeller. Exempel här hur man kollar http://www.suzuki-forums.net/index.php?/topic/9230-fi-codes-and-dealer-mode/ )

Jag har även testkört pumpen (den går starta när man jordar den, vilket den ska göra) så funktionen är där.

Det enda jag kan tänka mig är nu att ECU har gått hädan.

Någon med annan ide/tanke?

gjort även ett inlägg i sv 1000 tråden om nån har en SV i närheten för att testa ECU

Använd din orginal-kabelststam och strunta i att koppla in larmet? Kan ju vara så att larmet måste vara inkopplat för att hojen ska starta med om de har byglat ngn kontakt eller lagt in ngt program på ecu.n

även om ECU:n tror att växel ligger i så ska det gå att starta om stödet är uppfällt, men kolla anslutningen från kabeln som går ut från kopplingskåpan, borde vara en kabel med 3 mindre i, blå, svartvit och rosa. Det kan ju även vara så långsökt att lampan faktiskt ät trasig.

Tipsensorn går att bygla om du använder ett motstånd på ca 60 kohm, om du bara byglar den med en tråd kommer ECU:n att tolka det som att motorcykeln har vält, och kopplar du ur den får du felkod pga att den saknar givaren. Så fungerar det på TL:n, borde vara samma på SV:n

På TL:n så går signalen från neutralgivaren via sidostödsrelät, Och ett relä kan klicka men ändån iinte skicka vidare strömmen, beror på var det är trasigt. Så prova att byt hela det relät om du kan få tag på ett

Last edited:
Äntligen funkar det!!!!

Får göra en uppdatering, om fler råkar ut för liknande. Då testat allt och kod visar enbart "check" så trodde jag enda som var kvar var ECU då den inte visade ett enda tecken på liv.

En mycket hjälpsam SH medlem testade ECU på sin SV 1000 och det fungerade klanderfritt.

Va fan, lixom.....var är felet nu då?

Fick sen ett tips att kolla den "gröna kopplingen". Det är där kabelstammen är kopplad mot tändningstammen. Den visade sig vara rätt bränd. (vatten mm kommer tydligen in här och gör så att det blir kortis och det kan ge massa märkliga följdsymptomer). Det är heller inte avsäkrat så därför göra en hel del skada.

Detta är tydligen en akilleshäl för Suzuki SV 1000/650 och dess syskon DL 1000/650 som har samma elsystem.

För att nu få det rätt köptes in helt ny kabelstam (då den tidigare köpta begangnade nu visat sig också varit kass) och hojen startade och gick perfekt:yoparty

även om ECU:n tror att växel ligger i så ska det gå att starta om stödet är uppfällt, men kolla anslutningen från kabeln som går ut från kopplingskåpan, borde vara en kabel med 3 mindre i, blå, svartvit och rosa. Det kan ju även vara så långsökt att lampan faktiskt är trasig.
.......

Helt otroligt nog, så visade sig att lampan faktiskt var trasig. Så där blev man lite lurad när det gäller felsökning.

Last edited:
Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...