starta med chock på husan

nisse

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
speed3 husaberg fs 650 honda cbr 600 triumph legend
skulle starta husan nu efter vintern och lite fix i motorn har altid startat utan chock men nu når den stått så länge tänkte jag att jag ska använda den men den vägrar vänta de ca 20 min och kickade utan och den startade på första kicken värför e den så bra eller dåligt

nisse skrev:
skulle starta husan nu efter vintern och lite fix i motorn har altid startat utan chock men nu når den stått så länge tänkte jag att jag ska använda den men den vägrar vänta de ca 20 min och kickade utan och den startade på första kicken värför e den så bra eller dåligt

Du fick alltså en chock när den startade? :va

/Dave

nisse skrev:

Ge den en riktig chock när du har fått igång den, kör den på varvbrytet i mins 5 min för att köra in kamaxelutkastarventilen riktigt.

ja och kolvuppstötar fjädern med

Jag gör alltid så att jag chokar, kickar runt några varv sen tar jag in choken och kickar så startar den. Helt normalt alltså enligt mig. Den behöver lite bränsle men vill inte gärna igång med choke, Av någon anledning.

nisse skrev:

Gissningsvis för att den blivit sur innan och under dom 20 minuterna du väntade så osade det ut lite soppa så den torkade upp.

Helt normalt.

(Konstig att husasekten häcklar istället för att hjälpa,ni tycks ju vara tighta annars)

Last edited:
nisse skrev:

Om jag förstår dig rätt så har den stått en längre tid utan att ha varit igång? Har du gammal bensin i tanken? Har du rengjort förgasaren & kollat dess packningar så att de inte är spruckna? Kollat bränslefilter i förgasaren? Är tändstiftet ok? Står den inomhus behöver du sällan choke.
/Mange

Så här tolkar jag frågan (no offence nisse)

Skulle starta husan nu efter vintern och lite fix i motorn.
Den har alltid startat utan chock men nu när den stått så länge tänkte jag använda den.
Men den vägrade starta, väntade ca 20 min och kickade utan choke och den startade på första kicken varför är den så ?

Är det bra eller dåligt

Långa farbron skrev:
Så här tolkar jag frågan (no offence nisse)

Skulle starta husan nu efter vintern och lite fix i motorn.
Den har alltid startat utan chock men nu när den stått så länge tänkte jag använda den.
Men den vägrade starta, väntade ca 20 min och kickade utan choke och den startade på första kicken varför är den så ?

Är det bra eller dåligt

Jobbar du som tolk eller :D
Nu först fatta jag vad det hela handlade om...

rejser skrev:
Jobbar du som tolk eller :D
Nu först fatta jag vad det hela handlade om...

Nja,stavar själv som en kratta och får nästan alltid bokstavera mig igenom varje ord jag skriver,sen får jag läsa igenom det jag skrivit och stoppa in ord som jag glömt,så jag har vanan inne.

:)

Edit:
Men jag talar 3 språk flytande utan problem,gissa på att dom tappade mig när jag var liten :gnissla

Last edited:
CoRuS skrev:
Om jag förstår dig rätt så har den stått en längre tid utan att ha varit igång? Har du gammal bensin i tanken? Har du rengjort förgasaren & kollat dess packningar så att de inte är spruckna? Kollat bränslefilter i förgasaren? Är tändstiftet ok? Står den inomhus behöver du sällan choke.
/Mange
Typ deja vú eller ?? :)
Hörde av Freddie om premiärturen ;)

vad ska man ha för munstycke för gat körning då har ganska taskig tomgång nu men gå r relativt bra e munstyckena dyra /svåra att byta

nisse skrev:
vad ska man ha för munstycke för gat körning då har ganska taskig tomgång nu men gå r relativt bra e munstyckena dyra /svåra att byta
Kolla i din manual vad du ska ha original, men du kan optimera bestyckningen genom att bestycka om hojen själv eller hos en verkstad. Finns många trådar i ämnet. Ett munstycke kostar ca 50kr och är väldigt enkelt att byta. :tummenupp

Back