Stanna vid strandad mc?

notrightrider

Sporthojsstörd
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number - ANY number!
Jag såg en kille med en CBX på en parkering i Örsundsbro idag och när jag passerade igen en stund senare stod han kvar där så jag stannade. Han hade inga problem utan väntade bara på sin pappa som inte höll samma tempo på sin mc. Den var av 1921 års modell.

Tränade för "100-års racet" på Sviestad...? :fakta

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha XS400 -82
Stannar såklart, kan inte meka men erbjuder gärna skjuts, hämtar bensin etc.

Men när jag stod strandad och kickade en soppadränkt hoj i somras på cykelväg var det inte en jävel som stannade. Tur jag fick igång skiten.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Jag har fått hjälp med skjuts i bil en gång vid soppatorsk. Jag var inställd på att hoppa av vid macken någon mil längre fram och tänkte lifta tillbaka men hjälten som stannade insisterade på att köra mig. :hjarta:hjarta:hjarta

Jag har också stannat och hjälpt till några gånger. Har bland annat kört hem en 16-åring och hans 125:a när jag åkte skåpbil. Han hade inte råd med proffshjälp och kände ingen som hade något lämpligt fordon så han var väldigt tacksam.

gundj

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S & Suzuki GSX1100EF -84 (Till Salu)
Jag är tveksam till att stanna vid stillastående bilar, hoj känns mer OK.
Men för ett litet tag sedan knackade det på här hemma och en 80+are stod utanför med batterislut på sin elmoped, fyrhjuling, och undrade om han fick putta in den hos oss tills han fick hjälp att hämta den.
Som av en händelse hade jag nyligen fått hem kåpsläpet med ramp, så det var bara att rulla in hans moped och köra hem den.
Det är bra med ramp på släpet :)

Julius

Medlem
Gick med
3 Oct 2005
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Jag brukar stanna om jag ser en strandad hoj.
Sist var det en äldre herre på någon Japan custom som hade blivit stående i vägrenen på motorvägen mellan Landvetter och GBG.
Det visade sig att han precis hade varit och köpt hojen och kopplingen hade plötsligt dött efter 22 mil, han hade 2.5 mil kvar hem. Jag hade som tur var lite verktyg under cutsen och kunde hjälpa honom att dra åt banjon uppe vid pumpen och lufta kopplingen så att han kunde köra vidare. Förhoppningsvis så höll det hela vägen.

notrightrider

Sporthojsstörd
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Jag är tveksam till att stanna vid stillastående bilar, hoj känns mer OK.
Men för ett litet tag sedan knackade det på här hemma och en 80+are stod utanför med batterislut på sin elmoped, fyrhjuling, och undrade om han fick putta in den hos oss tills han fick hjälp att hämta den.
Som av en händelse hade jag nyligen fått hem kåpsläpet med ramp, så det var bara att rulla in hans moped och köra hem den.
Det är bra med ramp på släpet :)

När man är 80+ har man nog fått lite perspektiv på det där med räckviddsångest...

notrightrider

Sporthojsstörd
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Stod en LC4a just efter tunnelröret södergående/Tingstadstunneln och såg olycklig ut.

Jag stannade med bilen. Soppatorsk. Riktigt klädd, grejerna synbart i ordning, men jag frågade ändå: "Är det din hoj?"

"Oh ja" pekandes på nycklarna i tändningslåset och började gräva efter typ körkort eller så.
Detta var ca 10 år sedan när KTMer inte fick stå ifred någonstans och bröderna Goulara härjade.

"Jag har bråttom som skam, men du kan få skjuts till macken...?"

"Tack, men jag vågar inte lämna hojen här"
Okay, hans hoj. Helt klart.

Vad fan skall man göra? Stannat på ryggmärgsreflex, men egentligen inte tid att hjälpa till på riktigt.

Kläderna han hade på sig gav en signal.
"Kan du köra?"
"???"
"Nej men på riktigt: Kan du köra? Är du bekväm på hojen?
Är du bra på att hantera den?

Ett förnärmat jakande svar

"Vet du vad honka är?"

Killen skiner upp - han vet vad det är, och tycker dessutom att det verkar vara en bra idé. Rätta virket!

Så kom det sig att en Passat med passagerarrutan nere bogserar en motard på sidan genom hellholet "Tingstadsmotet" i god fart. På rakan fram mot Ullevimotet drar jag upp farten lite till, killen släpper taget, dunkar handflatan i taket två gånger och seglar in i karusellen vid Ullevimotet och vidare in till Rantorget och Preemmacken där.

Ett fint möte.
...och jag hann till mitt.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Stod en LC4a just efter tunnelröret södergående/Tingstadstunneln och såg olycklig ut.

Jag stannade med bilen. Soppatorsk. Riktigt klädd, grejerna synbart i ordning, men jag frågade ändå: "Är det din hoj?"

"Oh ja" pekandes på nycklarna i tändningslåset och började gräva efter typ körkort eller så.
Detta var ca 10 år sedan när KTMer inte fick stå ifred någonstans och bröderna Goulara härjade.

"Jag har bråttom som skam, men du kan få skjuts till macken...?"

"Tack, men jag vågar inte lämna hojen här"
Okay, hans hoj. Helt klart.

Vad fan skall man göra? Stannat på ryggmärgsreflex, men egentligen inte tid att hjälpa till på riktigt.

Kläderna han hade på sig gav en signal.
"Kan du köra?"
"???"
"Nej men på riktigt: Kan du köra? Är du bekväm på hojen?
Är du bra på att hantera den?

Ett förnärmat jakande svar

"Vet du vad honka är?"

Killen skiner upp - han vet vad det är, och tycker dessutom att det verkar vara en bra idé. Rätta virket!

Så kom det sig att en Passat med passagerarrutan nere bogserar en motard på sidan genom hellholet "Tingstadsmotet" i god fart. På rakan fram mot Ullevimotet drar jag upp farten lite till, killen släpper taget, dunkar handflatan i taket två gånger och seglar in i karusellen vid Ullevimotet och vidare in till Rantorget och Preemmacken där.

Ett fint möte.
...och jag hann till mitt.
Jag har gjort motsvarande med folk jag verkligen litar på och vet är grymma i sadeln men någon random dude hittad efter vägkanten?
You're a braver man than me!

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Vi stannade på motorvägen utanför Maribo i Danmark där en tysk fått problem med sin MC det hela slutade med att jag bogserade en BMW 1100GS från Maribo till ombord på färjan Rödby - Puttgarden ca: 18km motorväg med min Africa Twin. Han var väldigt glad för att komma över gränsen till Tyskland så han bjöd på lunch på färjan.

Uffe84

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2021
Hoj
Aprilia Rsv mille, yellow thunder
Självklart stannar man och hjälper till i den mån man kan, Drog av min kedja på min aprilia i sommras mellan Götene och Lidköping och jag hann inte ens kliva av hojen innan det stod en bilist bakom mig och undrade om dom kunde hjälpa till med bärgning eller skjuts.
Det visade sig efter lite prat att båda killarna åkte sporthoj med.
Tack för hjälpen om ni finns på forumet :bow

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
Z750 -80, Z750 LTD Twin -82, DR600 -86, TDM900 -02
Det var vääldigt länge sedan jag stannade för någon. Har inte sett någon att stanna vid. En gång för 20 år sedan kanske så stod det två hojar vid vägkanten. Hastighetsmätarvajern hade lossnat vid framhjulet. Jag åkte vidare.

En annan gång, kanske tio år sedan, såg jag en hoj långt framför mig som stannade. Jag stannade för att kolla. Det var en tjej som skulle röka. Jag åkte vidare.

Förra året åkte jag på essingeleden i någon av mittenfilerna. Det stod en hoj i polisfickan före gröndalspåfarten. Tänkte att jag borde stanna och kolla om han behövde hjälp. Vände på stora Essingen och bort till västbergarondellen och sedan tillbaka. Då var han borta.

Hur är det med SMCs B-R-Ö-register? Finns det kvar? Är ni med i registret då? Det var låååångt före mobiltelefonernas tid och på den tiden det fanns en motorcykelkollektiv att tala om. Idag, not so much.

Kom på att jag fått hjälp en gång. Körde soppatorsk en gång på Ekerö. Borde ha varit 1985. Fick köpa några liter av en bilist som stannade. Alltså är jag en av de som får mer hjälp än de ger. I alla fall i kategorin "I trafiken, på motorcykel".

En gång 1977 stannade min Zundapp KS 125 i Väsby lite före avtagsvägen till Rimbo. Ingen gnista. Kickade och kickade och försökte rulla igång den. Höll på i 1 - 1,5 timme tills den plötsligt startade. Med lite varv så funkade den de sju milen hem. CDI-boxen kostade 680 kr har jag för mig. Ca 250 000 kr i dagens penningvärde. Ingen stannade vad jag minns.

En annan gång, samma hoj, växellådan havererade i Bandhagen. Vågade inte lämna hojen så jag gick hem med den. Nio km. Ingen stannade vad jag minns.

Att ingen erbjöd sig att hjälpa till var inget jag förväntade mig heller.

En annan gång, min Honda CB 500. Hade pyspynka på framhjulet. Stannade på varje mack in till stan och fyllde på luft. Handlade nog något fränt på Roffes. Stannade på alla mackar hem från stan. Riktigt dåligt med mackar sista biten och dåligt med luft kvar. Det sista försvann snabbt på avfarten efter Farsta. Då gick jag omkull. Lagom åt mig.
Det kom en lastbil med kran efter ca 10 minuter. Det var min farsa! Så han lyfte upp hojen på flaket och lyfte av den hemma.
Kom ihåg att när jag skulle köpa hojen på Lelles Dalagatan så skulle jag provköra den. Provkörning brukar nog innebära några km. Jag var ute i Årsta och åkte. Fick soppatorsk. Åkte redan på reserven tydligen. Min farsa såg mig där när jag drog hojen till närmaste mack. (Nä han såg inte att det var jag.) Kommentaren hemma sedan; Ja den verkade ju gå bra... Det gjordes den. Hade gått drygt 11 000 mil när jag sålde den.

I modern tid har jag kört hem tre mil utan kopplingsvajer (2002?), fyra mil förra sommaren utan koppling (mystiskt fel som är åtgärdat), punka på ett framdäck hemma när jag skulle iväg. Dött batteri pga bränd stator och laddregulator, fast det var hemma hos en kompis med komplett verkstad inkl batteri och startkablar. Körde hem utan problem. Batteriet var fortfarande dött när jag kom hem. Tre av dessa fel gick att köra med. Att ha punka hemma är inget problem.

Som sagt folk stannar här och där för att fota, prata i telefon, röka etc. De verkar klara sig bra. Behovet av hjälp är inte samma som förr. Men alla som vinkar på varandra stannar väl också för att kolla om de kan hjälpa till med något?

DieselSverige

Sporthojsnörd
Gick med
31 May 2013
Hoj
Enfield India
Good story!

...när kommer boken?
Som en av de många som kört tillsammans med Notrightrider kan jag bekräfta att han inte bara är en osedvanligt god historieberättare utan det är dessutom så att (en inte obetydlig del av) historierna baseras på verkliga händelser.

Som när vi i rusningstrafik är på väg ut ur Stocholm norrut, dubbdäcken krafsar så där mysig mot asfalten, NRR ligger i täten och vi smyger fram mellan filerna när jag ser att en bil, troligen omedvetet, delvis stänger passagen för Notrightrider.
Han tar helt lugnt stöd med armbågen på taket på bilen och glider förbi i ett utrymme som egentligen inte finns, till synes helt oberörd.

Eller när vi efter att Notrightriders hoj havererat i Tyskland (vi kallar det väl för "haveri" va?) sitter på min V-Strom 650 på väg hem på Autobahn. Två fullvuxna. På en alldeles för liten hoj. I högsommarvärmen...
Exakt i samma sekund knackar vi på varann för att påkalla den andres uppmärksamhet: Kolla en husvagn med DUBBEHJUL!! Nej, inte boggie utan dubbelhjul.

Och så säger vissa "-det är så trååååkigt att köra motorväg". I helsike heller, det finns massor att upptäcka!

Nyheter
Mektips: Kedjesläpa och kedjestyrare.

Kedjestyrare från; Polispor...

KTM 390 Adventure 2022!

Nya snygga hjul och grafik ...

Triumph firar 1 miljon tillverkade motorcyklar

Som en kickstart för 120-år...

Nytt däck, Dunlop RoadSmart IV

Nya RoadSmart 4, en multita...

Kalender för Enduro-SM 2022

Kalendern för Enduro-SM är ...

ExploreBike: Själland runt och service