Stämpel från serviceverkstad, vad är det värt?

Kokosbjornen90

Gasglad
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Kungsbacka
Hoj
2018 Yamayay MT-10
Det närmar sig en 2000 mil service på min 2018 Yamaha MT-10. Har begärt prisuppgift på en sådan hos min lokala auktoriserade verkstad och det landade på drygt 9500:-, för ett arbete de uppskattar ta 5 timmar.

Materialmässigt är det olja, oljefilter och tändstift som skall bytas. Resterande punkter är inspektion och smörj av diverse leder där största punkten är att fetta in styrlager.
Som van skruvare, med välsorterat verktygssortiment och servicemanual så ser jag inte några hinder att göra detta själv. Skulle till och med vara lite roligt!

Min fråga är nu dock om jag är dumsnål, kommer det att gynna mig i slutändan att lämna in arbetet och få en stämpel i boken vid nästa hojbyte?(Förmodligen nästa säsong och räknar med att lägga åtminstone 1500 mil tills dess)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag skulle göra servicen själv...Då vet att blir rätt gjort å allt kollat...

Om jag köper en begagnad hoj så kollar jag skicket å hur många ägare de varit på den..
En ägare som haft den typ 5-6 år sen ny å gjort all service själv å hojen är i kanon skick, å priset är shysst så blir de köp..
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
HAr inte haft någon Yamaha själv men 9500 för något som låter som en standardservice känns jäkligt dyrt.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Dokumentera som tidigare sagt, om inte för nästa ägare så för din egen del om du behöver åberopa maskinskademomentet i försäkringen (händer väl inte ofta med en Yamaha), försäkringen brukar täcka fram till 6 år/6000mil.

Vad stämpeln är värd? Ja du, rätt köpare kommer att uppskatta och förstå hemmaservat, men många köpare stirrar på miltalet och stämplarna i boken. Men om du har materialkostnad för servicen på runt 1000 kr så har du ju sparat 8500 kr. Mycket mer prut än så är det väl tveksamt att det blir pga att stämpeln saknas.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dokumentera som tidigare sagt, om inte för nästa ägare så för din egen del om du behöver åberopa maskinskademomentet i försäkringen (händer väl inte ofta med en Yamaha), försäkringen brukar täcka fram till 6 år/6000mil.
Fast gäller maskinskada om man servar själv?

Jag tittade på en bil en gång, hittade serviceboken, kollade stämplarna och samtliga var oläsbara, och bläcket som hade skrivit dom senaste 5 datumen hade knappt torkat...

Förmodligen hade han stämplat med en knapp eller något och hittat på lite datum med jämna mellanrum, men för en som bara kastar en snabbtitt i boken såg det ju bra ut.
 

Kokosbjornen90

Gasglad
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Kungsbacka
Hoj
2018 Yamayay MT-10
Fast gäller maskinskada om man servar själv?

Jag tittade på en bil en gång, hittade serviceboken, kollade stämplarna och samtliga var oläsbara, och bläcket som hade skrivit dom senaste 5 datumen hade knappt torkat...

Förmodligen hade han stämplat med en knapp eller något och hittat på lite datum med jämna mellanrum, men för en som bara kastar en snabbtitt i boken såg det ju bra ut.
Såhär står det i Svedeas villkor:
4.5.2 FÖRSÄKRINGSMOMENTETS SÄKERHETSFÖRESKRIFTER
• Fabrikantens anvisningar om skötsel, underhåll och drift ska följas.
• Du ska genom dokumentation kunna styrka att tillverkarens bestämmelser om service och underhåll på motorcykeln följts och att sådant arbete är fackmannamässigt utfört.
• Du måste se till att motorcykelns oljenivåer är korrekta, andra smörjmedel har rätt mängd och kylsystem innehållande vatten har tillräckligt med frostskyddsmedel.
• Rätt bränsle ska användas i motorcykeln
Om du bryter mot säkerhetsföreskrifterna gäller reglerna enligt 6.3.3.

6.3.3 OM DU INTE FÖLJT SÄKERHETSFÖRESKRIFTERNA Har du åsidosatt dina förpliktelser enligt försäkringsvillkoret minskas försäkringsersättningen med ett skäligt avdrag. I vilken mån nedsättning ska ske avgörs efter vad som är skäligt med hänsyn till samtliga föreliggande omständigheter. Av betydelse är om åsidosättandet skett med uppsåt eller i annat fall graden av oaktsamhet. Hänsyn tas till om det föreligger förmildrande omständigheter eller om nedsättningen skulle bli oskäligt stor. Vid allvarliga brott mot dina förpliktelser kan ersättningen helt falla bort. Vid nedsättning tas även hänsyn till hur länge förpliktelsen åsidosatts, om egendomen är stöldbegärlig, egendomens värde, placering och exponering samt om händelsen inträffat i tätort, storstad eller på landsbygd. Avdrag görs med minst 25 %, vid allvarliga fall kan ersättning helt utebli. Avdraget kan minskas eller helt falla bort om det skulle bli oskäligt stort eller om det föreligger förmildrande omständigheter.
 

Kokosbjornen90

Gasglad
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Kungsbacka
Hoj
2018 Yamayay MT-10
Tolkar det som majoriteten här skulle acceptera kvitto/bevis på material och redovisning kring när/vad som utförts vid eventuell försäljning. Det är ju betryggande.

Lite svårare att styrka om själva arbetet är enligt Svedea "fackmannamässigt" utfört vid en eventuell maskinskada(Som f ö gäller i 12 år eller upp till 8000 mil.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Man kan väl gissa att vid maskinskada kommer Försäkringsbolaget inte anse att en privatperson utför det "fackmannamässigt". Endast auktoriserad Yamaha verkstad duger.
Men det e ju vad jag tror.
Då tror du fel. Jag jobbar med skadehantering dagligen och har gjort i många år. Kan du påvisa på ett rimligt sätt att du utfört servicen fackmannamässigt så är det inga problem. Spara kvitton, skriv ned vad du gjort och när, använd serviceschemat i instruktionsboken och bocka av.

Däremot är det naturligtvis MYCKET enklare om man har fullservat hos aukt. verkstad i tid och enligt schema. Då är du i princip friskriven ansvaret. (Inte egentligen, men har skadedrabbad följt schemat, lämnat in i tid och inte nekat delar av servicen så regleras skadan snabbt).
 

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
Servar du själv gäller inte Yamahas 5 års garanti.
Försäkringsbolagets maskinförsäkring gäller inte om du inte kan visa på att det är fackmannamässigt utfört.

Vid ett inbyte på MC-firma vill de gärna ha en korrekt servicebok och kvitton annars drar de ner en del på inbytespriset.

Min erfarenhet av privatförsäljning, lättare att sälja om det finns servicebok med stämplar och kvitton.

Hade min MT-10SP på 2000 mils service hos aukt verkstad (MascotMotor) i augusti 2020. Den kostade 8.026 kr inkl byte av bromsvätska (som inte ingår i den servicen).
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Då tror du fel. Jag jobbar med skadehantering dagligen och har gjort i många år. Kan du påvisa på ett rimligt sätt att du utfört servicen fackmannamässigt så är det inga problem. Spara kvitton, skriv ned vad du gjort och när, använd serviceschemat i instruktionsboken och bocka av.

Däremot är det naturligtvis MYCKET enklare om man har fullservat hos aukt. verkstad i tid och enligt schema. Då är du i princip friskriven ansvaret. (Inte egentligen, men har skadedrabbad följt schemat, lämnat in i tid och inte nekat delar av servicen så regleras skadan snabbt).
Tack doolar för upplysningen, det låter positivt.
Man lär sig saker Sporthoj.com (y)
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Tycker du om att meka själv så kan det vara värt det.
Men det kan bli problem om du ska sälja den, i alla fall om du ska sälja den via en ÅF.
Jag har en kamrat som har en pedantiskt skött BMW som han servat själv och sparat kvitton på det som skett.

ÅF ville inte ens ta in den för att titta på den när de hörde att den inte hade en stämplad servicebok. Att han skrivit in vad han gjort och hade kvitton spelade ingen roll.
Nu kanske BMW (eller den specifika ÅF som han besökte) är mycket mer petiga än Yamaha, men det kan bli så att du inte kan byta in den utan måste sälja den privat.
Om det nu är ett problem, det kanske det inte är?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Serva själv. Den eventuellt lilla prutmånen du skapar genom att inte ha en fullstämplad servicebok är betydligt lägre än de pengarna du behöver lägga på dyr verkstadsservice.

Dessutom vet du att jobbet är ordentligt gjort. Då sover man bättre om natten.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Du tappar som sagt var den 5-åriga garantin som Yamaha står för.
Men kan du leva med det så kan du serva själv.
I mitt fall så lämnar jag in hojen, jag tycker att den extra garantin som man får kan vara värt en slant.
I ditt fall är det 5 timmars verkstadsjobb, det är 5000kr, och 4500kr skulle vara material om jag förstår det rätt?
Det låter ju mycket med tanke på vad du säger att dom ska göra.
Oljefilter 200kr och olja för ungefär 200kr/liter, det är en tusenlapp till.
Tändstift för under en tusenlapp, så ca 7000kr tycker jag låter rimligt.
Så fungerar det i alla fall på Yamahacenter i Luleå (Heds), där betalar man för prylarna, och timmarna, och får en specad faktura på det.
Så, jag skulle i alla fall ställa frågan.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Femårsgarantin ska ju såklart tas med i beräkningarna. Dock gäller det ju att den servats enligt Yamahas regler fram till nu. Har den inte det är garantin borta ändå.

Hojen är från 2018 så man får väga in hur stor risken är för allvarligt motorfel det närmsta året. En Yamaha som fixat 2000 mil utan motorfel fixar 8000 till.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du tappar som sagt var den 5-åriga garantin som Yamaha står för.
Men kan du leva med det så kan du serva själv.
I mitt fall så lämnar jag in hojen, jag tycker att den extra garantin som man får kan vara värt en slant.
I ditt fall är det 5 timmars verkstadsjobb, det är 5000kr, och 4500kr skulle vara material om jag förstår det rätt?
Det låter ju mycket med tanke på vad du säger att dom ska göra.
Oljefilter 200kr och olja för ungefär 200kr/liter, det är en tusenlapp till.
Tändstift för under en tusenlapp, så ca 7000kr tycker jag låter rimligt.
Så fungerar det i alla fall på Yamahacenter i Luleå (Heds), där betalar man för prylarna, och timmarna, och får en specad faktura på det.
Så, jag skulle i alla fall ställa frågan.
Jag tycker att 5 timmar låter ofantligt mycket, det skulle innebära att varje mek hinner 1½ service per dag?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Femårsgarantin ska ju såklart tas med i beräkningarna. Dock gäller det ju att den servats enligt Yamahas regler fram till nu. Har den inte det är garantin borta ändå.

Hojen är från 2018 så man får väga in hur stor risken är för allvarligt motorfel det närmsta året. En Yamaha som fixat 2000 mil utan motorfel fixar 8000 till.
Korrekt.
Och beroende på när den är uttagen, och när man har tänkt att avyttra den, så kan det också se olika ut.
Ska man sälja den, och den fortfarande har en säsong med Yamaha-garanti kvar, så är det ju en trygghet för köparen, och kan göra den mer lättsåld om inte annat.
Yamaha-garantin täcker ju inte bara motorfel, utan även elektronik och växellåda, oberoende av körsträcka, så den är ganska generös, jag känner inte till någon som har motsvarande faktiskt.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag tycker att 5 timmar låter ofantligt mycket, det skulle innebära att varje mek hinner 1½ service per dag?
Ja, men man kan ju begära att dom specificerar arbetet.
Jag har faktiskt ingen aning om hur omfattande ett tändstiftsbyte, eller omfettning av styrlager är på denna modell.
Men i #11 så verkar ju priset spegla att det är denna kostnadsbild som gäller.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top