Sport/touring

Jojjeman67

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2015
Ort
Vollsjö
Hoj
Honda firestorm 1997
Hej .
Jag har en fråga , jag har tänkt att skaffa en sport eller sport/touring mc , har bara åkt glidare innan , det ska vara en V-twin , har kikat på sv650s och tl1000 el Honda vtr.
Frågan är om man behöver upp i 1000cc eller 650cc räcker för en sport nybörjare
 
Aprilia Falco eller Futura är ju VTwinbestyckade sporttourers annars.
Eller de olika Ducati ST-modellerna.

Det beror väl lite på, en del tycker det räcker med en 650, medan andra inte alls tycker det räcker. Jag hör nog till de som gärna har mer än vad en 650 har att erbjuda. Vill gärna ha gott om vrid i botten, speciellt på en sporttourer som man antagligen kommer spendera lite tid på låga varv med.
 
Jag är ju dels sport nybörjare och även gammal :hihi
Så det lär ju inte bli något 300 km/h körande , men det är kanske gött o ha gott om vrid även om man inte vrålkör
 
Jag är ju dels sport nybörjare och även gammal :hihi
Så det lär ju inte bli något 300 km/h körande , men det är kanske gött o ha gott om vrid även om man inte vrålkör

Ja, sporttourers brukar ha en effektkurva med mer botten än rena sporthojar, och tar ut den större volymen mer i körbarhet i låga hastigheter och trivsel i lagliga hastigheter. Det är inte många sporttourers som klarar av 300 km/h ändå, så det behöver du inte oroa dig för att råka komma upp i på nån tråkig motorvägstint. :hihi
 
Jag får väl ut och provköra lite olika cyklar, falcon verkar också vara en trevlig hoj
 
Provkör-provkör-provkör. Trist svar, men det enda rätta... :)

650 cc duger om du är ensam i sadel och skall toura på mindre vägar, kanske ta en tur till fjällen i Norge. Ofta lättare och smidigare.

Men 650 kan vara lite magert om du tänker dra till Europa och vill lägga 70 mil Autobahn i 140 knyck på en dag. Eller köra med mycket packning. Alltså, det går ju med en 650, men 1000 cc är bättre då - bekvämare körning, lägre varv.

Kör själv en naken 865 cc på 70 hk (härlig på småvägar, klen på motorväg), en kåpförsedd 955 cc på 120+ hk (funkar till det mesta) och en 180 cc (för citybruk). Så nu vet du min referensram.
 
Det blir troligen inga längre touring rundor ,max 20-30 mil åt gången och 90 % ensam på hojen så 650 hade kanske räckt, sv650 är en 70 hästars maskin
 
Jag har en Honda CBR600F från -95 som jag använder som reshoj. Ensam på med sadelväska ger en riktigt kul kombination på kurviga vägar. Den funkar fint på riks-/motorvägar i marschfarter upp mot 130 också. Jag har inga problem att lägga 30 mil per dag på den, 50 mil funkar också. Jag har faktiskt inte saknat bottendrag utan värdesätter en lätt och kurvvillig hoj. Om jag skulle köpa en ny idag skulle det nog bli en Honda VFR800, de är väldigt trevliga.

(Nu är jag dock inte lika vuxen som Ulvhamne med mina 170/75...)
 
Det blir troligen inga längre touring rundor ,max 20-30 mil åt gången och 90 % ensam på hojen så 650 hade kanske räckt, sv650 är en 70 hästars maskin

Jag har flera gånger kört till Skottland med passagerare och packning med en 60-tals engelsk SportHoj utan större problem. Det blev Skottland - Dover på en dag ett år utan att min passagerare klagade. Det var visserligen hennes beslut men ändå... :D
Ensam har jag kört 120 mil på en dag utan att vara särskilt trött så det beror nog mer på föraren än hojen tror jag.
Men 46 hästar är kanske inte alltför mycket men djä...lar vad gott det låter med fullgas. :banana:banana
Med packning och passagerare får man planera sin körning men ensam på hojen hänger man med gott om det inte är för många rakor. :D
Mike Hailwood ansåg att 70 hästar var tillräckligt i en SportHoj och om man vill kunna fullgasa hyfsat ofta håller jag med. 130 hästar är lite idag men jag kan inte fullgasa i Sverige utan måste till Tyskland för att kunna gasa hårt på landsväg...

https://www.youtube.com/watch?v=0LnNP7mw7XY
Här kör en "gammal" Mike som kör utan knäskrap och häng... Det är inte 200 hästar men går ändå hyfsat fort... :)
 
Det låter som en väldigt bra idé, tror faktiskt att en sv650 räcker ganska långt i början och även sen eftersom jag inte är någon vrålkörare
 
Har haft en vtr 97a. Törstig o pytteliten tank! 01 o framåt är bättre. Större tank och mer upprätt körställning, underbar motor med gott om vrid o lagom med pulver för en nybörjare (110hk). O enligt min mening den snyggaste av dom du rada opp :)
 
SV650S alla gånger. Ångrar jag sålde min. Tänk på att Suzuki allt eftersom för bättrade SV650S, tror möjlighet ställa in hänget fram (fjäderförspänning) kom 2001.
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/suzuki/sv650/1999/
TL1000, aldrig. Smeknamnet "The Widowmaker" säger allt. Saknar kort sagt väghållning. Fixat på efterföljaren SV1000.
http://www.bing.com/search?q=The+wi...=-1&sk=&cvid=991D826812B840F6A262D481C606F8B5
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/suzuki/tl1000s/1997/
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/suzuki/tl1000r/1998/
Honda VTR, nja, den drar lite mer bensin.....
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/honda/vtr1000-firestorm/
 
Last edited:
Jag får väl också instämma lite tråkigt med vad Tmax500 skrev angående provkörning....

Dock är min erfarenhet att en naken 650 mycket väl är tillräckligt för att toura... Jag har kört några tusen touring-mil på min er6:a och tyckt att det har varit helt underbart.
Det går alldeles utmärkt.... Jag har dock inga problem med fartvind.....Kanske för att jag sällan kör över 150 några längre sträckor.
Det har för mig gått utmärkt att packa fullt med packväskor, tankväska och toppbox och köra många mil. Även med min hustru på sadeln gick det bra att ta en sväng till Medelhavet.....
Ta, en för dig, riktigt skön hoj som du älskar att köra och köp den.... Då kommer dina touring-mil susa förbi dig samtidigt som du ler bakom hjälmen (alternativt svär över regnovädret som har följt dig de senaste dagarna).

Inte en V-twin men en twin...er6....finns många bra och billiga ute till salu.



Ber på förhand om ursäkt för alla stavfel i texten... Skriver på telefonmed autokorrektur och kan inte se vad jag har skrivit
 
Grattis till en fin hojköp:):tummenupp Min vtr-en kommer jag aldrig sälja...:D
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top