Spik i bakdäcket

Vad gör ni om ni får en spik i fram eller backdäcket


  • Antal röstningar
    0

Bikacapa

SH Fånge nr 4748
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR 1000 K5, CRF 450 XM
Upptäckte i lördags att jag hade en 7 cm lång spik i bakdäcket på min Gsxr 750.
Skulle ner till macken för att kontrollera lufttryck i däcken och märkte att trycket bak låg på 1 kg (ska vara 2.5). Sen märkte jag en liten pigg som stack ut från mönstret på däcket. Gick in på macken, lånade en tång och gissa om jag var förvånad när jag drog ut spiken. Luften gick långsamt ur däcket tills däcket var tömd på luft. Själva hålet är inget märkvärdigt bara några millimeter.
Jag misstänker att det kan röra sig om sabotage, då spiken satt med riktning i färdriktningen. Vet inte om jag tänker fel men hade den hamnat där under körning borde den ha gått in mot färdriktningen. Hojen står på gården hos mina föräldrar och vaktas dygnet runt av en skräckinjagande hund. Sannolikheten att det hände där är låg.

Min nästa tanke var att det är någon på jobbet. Jag har personalansvar för 11 kollegor och genomförde förra veckan ett antal planerings/uppföljningssamtal som förde med sig en hel del missnöje bland mina medarbetare. Hojen brukar stå i garaget på jobbet och förutom morgnar och eftermiddagar är det väldigt lite folk som rör sig där nere. Ett ypperligt tillfälle för någon illvillig att göra något liknande.

Jag var i kontakt med säkerhetsavdelningen för att kolla om något har bandats under förra veckan, tyvärr resultatlöst då kamerorna inte spelar in utan används endast i direkt övervakningssyfte.

Undrar om personen (om det nu är sabotage) inser vilken skada han kunde ha ställt till med om bakdäcket smäller i +100 farter. :fatta!
Dilemmat om jag ska polisanmäla eller inte. Det kan ju vara så att det bara är en olyckshändelse och att jag överreagerar.

Har ni nåt förslag på vad jag ska göra med däcket? Den har gått i 200 mil och det är mycket mönster kvar. Jag fyllde på med punkteringsspray från macken och den har hållit nu i två dagar. Kan någon däckkunnig person svara på om det går att fortsätta att köra med däcket så som den är lagad med punkteringsspray eller om det är byte som gäller. Åsikterna i denna fråga bland kompisar är delade. Vissa påstår att det endast är en tillfällig lösning andra säger att det går hur bra som helst att fortsätta köra tills däcket tar slut.
 
Nä nog inte sabbotage ska du se, då om någon försöker pressa i en spik i däcket så kommer definitivt mer luft sprutta ut än om du under färd får en spik i däcket, då det tar en tiondelssekund för spiken att penetrera däcket.

Att spiken sitter i färdriktningen är ren slump oxå. Har sett flera såna fall. T.o.m. där spiken gått in, å sen direkt ut ur däcket igen som en banan.
 
Du kan ju plugga det. Vet flera personer som gjort det. Kostar väl en tvåhundring eller så hos närmsta däckhandlare. Det funkar väl, hyfsat.

Beträffande sabotage tror jag faktiskt att det är max otur som det rör sig om bara. Har polare som fått små jäkla insexnycklar och annat i däcket av ren jäkla otur, å andra sidan ska man väl inte utesluta något. Men att hänga nån då man inte vet nåt är ju lite fel.

Lycka till!
 
Kör till nåt ställe där dom sysslar mycket med däck typ gummicentralen o be dom sätta i en plugg.

Sen kan man köra länge länge. :tummenupp
 
* JAG SKA INTE CITERA LÅNGA TEXTER *

En spik kan fastna hur som helst,när man baxar hojen bakåt mm.Finns dom som hävdar att däcksplugg funkar.Då jag stötte på samma problem som du drabbats av så fanns det inga firmor som ville plugga däcket,alldeles för osäkert fick jag som svar.Köp nytt
 
Bikacapa skrev:
Vissa påstår att det endast är en tillfällig lösning andra säger att det går hur bra som helst att fortsätta köra tills däcket tar slut.

Utan att vara 100% säker så tror jag att det handlar om hur fort du kommer att köra. Har för mig att det finns en maxgräns för hur fort du får (bör) köra med punkaspray i, runt 80-90 Km/h eller liknande. Jag skulle inte pröva att köra så mycket fortare iaf...
 
Jag hade en väldans otur ungefär på samma sätt...

Köpte nya däck.. efter en vecka fick jag en spik igenom bakdäcket... köpte ett nytt.... efter en vecka fick jag en spik i även detta... :mad: då tyckte däckfirman synd om mig o lagade däcket gratis... :tummenupp


Det känns lite jobbigt att köra med ett lagat däck så jag får väl se om jag inte byter snart igen...


Om jag vore du skulle jag nog köpa ett nytt... jag hade nog gjort det om inte däckfirman fixat det åt mig... det står i min manual att man ej bör köra över 100km/h med ett lagat däck...
 
Man ska inte plugga Mcdäck det är förenat med livsfara enligt min däck krängare,han skulle aldrig plugga ett Mc däck vad kunden än betalar säger han....
 
Crille skrev:
Man ska inte plugga Mcdäck det är förenat med livsfara enligt min däck krängare,han skulle aldrig plugga ett Mc däck vad kunden än betalar säger han....


Samma svar som jag fått.
 
Fick en spik i mitt däck 4 veckor sen också :(

Resultatet blev att jag bytte mina Rennsport mot Pilot Power.
 
Jobbig situation om det går fort och pluggen släpper,näää bättre att ta till plånboken och köpa sig ett nytt däck så man kan köra säkert.....

Plugga däck gör man på Bilar - Lastbilar - Bussar -Traktorer inte nå annat

twinner skrev:
Samma svar som jag fått.
 
rougie skrev:
Fick en spik i mitt däck 4 veckor sen också :(

Resultatet blev att jag bytte mina Rennsport mot Pilot Power.
Å andra sidan va det nog inte p.g.a dina rennsport att du fick en spik i däcket. Nåväl.

Det är inte billigt det där med spikar å pyspunka. Jag har klarat mig än så länge! Peppar peppar.
 
Crille skrev:
Jobbig situation om det går fort och pluggen släpper,näää bättre att ta till plånboken och köpa sig ett nytt däck så man kan köra säkert.....

Plugga däck gör man på Bilar - Lastbilar - Bussar -Traktorer inte nå annat


Precis,man skall inte tumma på säkerheten.
 
hållundan skrev:
Å andra sidan va det nog inte p.g.a dina rennsport att du fick en spik i däcket. Nåväl.

Det är inte billigt det där med spikar å pyspunka. Jag har klarat mig än så länge! Peppar peppar.

Njaa.. håller inte riktigt med där eftersom det var en väldigt kort spik och med lite mer mönster som jag har nu med power är det inte säkert den skulle ha penetrerat.
 
OK, tack för alla bra kommentarer.
Såg några bra länkar på Sporthoj till däckhandlare på nätet. Kommer att beställa ett Michelin Pilot Power snarast.
Nån som vet om det går att lämna nermonterat hjul till vanliga däckfirmor för byte eller krävs det några specialla verktyg för montering av mc däck på fälg.
I sånt fall kan ni rekommendera firma i Stockholmsområdet?
 
Äh plugga däcket. En riktig däck kille vet hur man pluggar ett däck som håller. Har nästan i hela mitt Mc liv åkt pluggat utan problem. Min däck kille säger, ta det lugnt och kör efter skyltarna i 10-20mil när du pluggat däcket, så att den hinner sätta sig och täta helt. Sen kan du gasa. Att du skulle dö/skada dej pga att pluggen lossna??? Du känner ju när luften börjar att minska, precis som vid en vanlig punka.

Men litar du inte på pluggen så ska du inte heller ha någon, för du måste kunna lita på dina däck.
 
Är det NÅGON som själv har torskat med ett lagat däck eller har en kompis (inte en kompis kompis) som har torskat med ett lagat däck?
 
Rykte nr.1
Jag har hört att det finns olika metoder att plugga däck och att en metoden går ut på att man borrar ett kraftigt koniskt hål från insidan på däcket och det gör att pluggen inte kan lossna.

Rykte nr.2
Det går inte att plugga däck som har behandlats med punkaspray.

Slakta gärna ryktena, men inte mej. :tungan
 
Jag åkte med pluggat däck på min första (cb 400 visserligen) och det höll hela däckets livslängd.
Någon glad gubbe hade skruvat in en skruv i mitt bakdäck. Började inte läcka förrän skruvens skalle var nedsliten. Bara ett av flera sabotage jag råkade ut för på den adressen.

frish
 
Back
Top