Special tool packboxhelveten

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Jag har såna grymma fina vackra gaffelben som är hi tech++, WP-shajt. Att dom är så bra och fina gör att dom läcker mer ofta än dom inte läcker och jag byter nog packbox sisådär varannan gång jag kör.

Det suger. Min allvetande gud Mattias säger att det finns bra special tools för att få packboxaset på plats istället för använda många inte special tools och skitmycket våld. Packboxen har en förmåga att kantra och jag (okej Mattias) tror eventuellt att den får en del stryk när man kantrar den fnutton gånger innan den ger med sig.

Förslag på var man hittar bra sånt special tool av glidhammarvariant för ett rimligt pris?

Och kom inte och säg att jag ska banka den den med hammare och.. vadsomhelst, för det är Dåligt<tm>, jag har provat många gånger nu.

Brukar gå att hitta sådana verktyg hos crosshandlare också.Annars tar du bara lite silikonspray på utsidan av p-boxen och en bit plaströr i passande dimension och trycker dit den med.Skitenkelt!

Ett varv eltejp vid vassa kanter runt bussningslägen...luba' på med gaffelolja innan du krEnger på packboxen - och tjoffa i den i ytterbenet med ett sådant frEckt glidhammaraktigt raceverktyg som det länkades till ovan.

Värmepicka på ytterbenet där bussningen skall in gör underverk för mängden våld som krävs. :geggmoppetrikxs

finns på feltema,själv slår jag altid i de med de gamla packboxarna och ett rör utanför.aldrig behövt byta på wp oftare än vartannat år.
om de inte sitter rakt kommer de suga in luft den vägen och så småningom trycka sönder packboxen av övertrycket.kollaså brickan innanför är plan

finns på feltema,själv slår jag altid i de med de gamla packboxarna och ett rör utanför.aldrig behövt byta på wp oftare än vartannat år.
om de inte sitter rakt kommer de suga in luft den vägen och så småningom trycka sönder packboxen av övertrycket.kollaså brickan innanför är plan

Brickorna på båda benen har fått sig en törn eller två. Minst. Jag hittar inte special tool på Racetemas hemsida, orkar du länka?

Jag har tillverkat ett specialverktyg. Det är i princip ett mässingrör som är delat i två halvor som jag skruvar ihop över gaffelbenet med ett par M6or och det är därefter glidpassning mellan mitt mässingsrör och gaffelbenet. Sedan slår jag bara ner mässingsröret mot packboxen så åker den direkt i rätt läge. Oftast går det bra att bara trycka ner den utan att slå.

Kan ta ett foto vid tillfälle men jag tror att dom ska finnas att köpa också.

Att peta ner packningen med skruvmejsel är asjobbigt när packboxen hella tiden vill pluppa upp någonstans.

Jag brukar ha en hylsnyckelhylsa i passande dim, och olja in packboxen och sedan pressa den med hjäl av hylsan och min offantliga egentyngd. Lyckas du inte själv kanske det finns en tjockis nära tillhands att tillgå?

Lycka till!

Vilken diameter har du på din fina kittgaffel?

35mm innerben, ytterben.. 45 om jag minns rätt.

När Team DNS mekade skrotet igår använde vi mängder med värme och vaselin inför ihopsättning, då krävdes faktiskt bara en oändlig mängd våld och inte oändligt^10 eller nått.

35mm innerben, ytterben.. 45 om jag minns rätt.

När Team DNS mekade skrotet igår använde vi mängder med värme och vaselin inför ihopsättning, då krävdes faktiskt bara en oändlig mängd våld och inte oändligt^10 eller nått.
Då köper du en Motion Pro fork seal driver som det heter på utrikiska. h
Motion_Pro_fork_seal_driver.jpg

Jag har sådana i 37,39,43,45,48 mm variant men inte 35mm tyvärr...

Last edited:
Back