Sp1 eller Mille ?

Har inte kört en sp men Millen tycker jag helt klart är snyggare och den är grym att köra! Så jag säger köp en Mille :tummenupp

Jerry_ skrev:
Står och väljer mellan mille och sp1:a. Nån som har lite tips å komma med

Tror att det valet bör grunda sig på hur/vad du skall använda hojen till.
Båda valen har som vanligt olika för och nackdelar.

Vill du ha en riktigt bra hoj och inte tänker så mycket på de lite extrema körsätten... så ta SP1:an, den har lite mer pulver i motorn men kan vara ganska tung och om du inte moddar så kan den nog kännas lite osmidig när det blir kurvigt och går fort. Sen är körställningen på den inte så najs... men det är en högst personlig åsikt.

Millen är en klart smidigare hoj och lämoar sig väl för lite mer snabba kurvor. Dock något sämre klös i motorn. Men med lite mods så är millen en klar favorit.
Men, om du nu kikar på en mille så är det en del viktiga saker som skiljer sig på millen i hänseende till årsmodell och om det är en R eller icke.
Förslag är att du om du kikar på mille tar en från 01 eller nyare. Mer komplett än tidigare modeller som lider av lite barnsjukdomar såsom kopplingsproblem och annat.

Men över lag så tror jag att millen är ett bättre val, skönare körställning och smidigare chassi. Pålitlig motor!

tjing

Båda är grymt snygga, men när det gäller kvalitetsmässigt så TROR jag att SP-1 vinner i längden

Helt klart SP1:an... att man lämar 5 års garanti säger ju en del om kvaliten.

PC3R + akrapovic helsystem så går den hojen fruktansvärt bra och låter dessutom som en dröm :)

Honda forever skrev:
Båda är grymt snygga, men när det gäller kvalitetsmässigt så TROR jag att SP-1 vinner i längden

Intressant.
Vet inte så mycke om SP'n men... måste nu erkänna att innan jag köpte min nya Mille Factory... så sneglade jag en del på spettan...
Bestämde mig dock för en ny mille då jag insåg att det krävs en hel del jobb med spettan innan jag får den som jag vill ha den. dvs byte av en massa komponenter.
Undrar lite nu vad du menar med kvalitetsmässigt. Vad enligt det du kan spettan och millen grundar du det på?
Vill lära mig mer om spettan som sagt då den fortfarande kan vara intressant som en 2:a hoj! :Bugar

Millen kan jag det mesta om redan då jag är inne på min 2:a och hade dessutom den första nermonterad i atomer under förra vintern. :hihi

hmm

Jag har sp1:a, kanon hoj.....men köp aprilia du :) vill inte ha så många sp1:or på vägarna :D

fireblade skrev:
Helt klart SP1:an... att man lämar 5 års garanti säger ju en del om kvaliten.

PC3R + akrapovic helsystem så går den hojen fruktansvärt bra och låter dessutom som en dröm :)

Tjaa, om man bryr sig om att den ska hålla i fem år så är det inget extremt vi snackar...
Millen måste ju vara given om man gillar kurver...

/mina 2c

alltid gillat båda dom 2 hojjarna, skulle gärna vilja ha en av varje, men hade jag blivit tvungen o välja hade jag precis som nån annan sa, valt millen, sp:n e känns som man har en del o göra på innan man blir nöjd, speciellt vikten.

Jag har inte kört SP:n men efter att ha lånat en Mille så stod jag och funderade på om jag skulle slå ner ägaren och säga att det var någon som hoppade upp ur diket och snodde hojjen... :lol
Större habegär har jag aldrig känt inför en hoj! :yoparty

Fredrik :tomten

tror båda klarar även vassare gatkörning utan anmärkningar, men om man som jag gillar bankörningar så är väll millen att föredra :)

Det är ungefär som att jämföra en FZR1000 från 89(sp) och en fireblade 00 och framåt (mille)..
Jag körde SPn en helg och var ganska nöjd med den, tills jag satte mig på millen två dagar efter... "Oj den här hojen går ju att svänga med" var det första jag tänkte..
Så om du provar en mille, sätt någon bakpå så känns det ungefär som en SP

ceasar skrev:
Det är ungefär som att jämföra en FZR1000 från 89(sp) och en fireblade 00 och framåt (mille)..
Jag körde SPn en helg och var ganska nöjd med den, tills jag satte mig på millen två dagar efter... "Oj den här hojen går ju att svänga med" var det första jag tänkte..
Så om du provar en mille, sätt någon bakpå så känns det ungefär som en SP

Det där satte spiken i kistan för mina planer att plocka hem sp1/2 istället för att köpa ny mille...

twinner skrev:
Det där satte spiken i kistan för mina planer att plocka hem sp1/2 istället för att köpa ny mille...

Jag jobbade på en mc-affär i två år, så jag har ju kört en hel del hojar...
Och jag kan bara säga att millen är den bästa hoj jag kört(kanske en smaksak).
Den känns så lätt och gör precis vad man vill att den ska göra. Har fått sladd i 180, styrvobbel (på en vanlig mille utan styrdämpare Rn har styrdämpare så på den händer det aldrig) men jag har aldrig blivit rädd på samma sätt när liknande saker har hänt på t ex SP, fireblades ninjor mm.
Så om jag hade råd skulle jag köpt en mille direkt, fastän den är slöare än japshojarna så känns motorn stark och lättanvändlig.
Man blir ett med hojen på något sätt till skillnad från japshojar.
Men jag tor inte att man ska vara för lång på den, jag är 179cm och för mig är den perfekt.

ceasar skrev:
Jag jobbade på en mc-affär i två år, så jag har ju kört en hel del hojar...
Och jag kan bara säga att millen är den bästa hoj jag kört(kanske en smaksak).
Den känns så lätt och gör precis vad man vill att den ska göra. Har fått sladd i 180, styrvobbel (på en vanlig mille utan styrdämpare Rn har styrdämpare så på den händer det aldrig) men jag har aldrig blivit rädd på samma sätt när liknande saker har hänt på t ex SP, fireblades ninjor mm.
Så om jag hade råd skulle jag köpt en mille direkt, fastän den är slöare än japshojarna så känns motorn stark och lättanvändlig.
Man blir ett med hojen på något sätt till skillnad från japshojar.
Men jag tor inte att man ska vara för lång på den, jag är 179cm och för mig är den perfekt.

Jo! jag hade ju mille R -02 tills för några veckor sedan.Har kollat på kraschade Sp1or från tyskland,men det får fan bli en till Mille istället... :banana

Back