Snygg jävla besiktning! fan!

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
Skulle besikta hojen idag. Då får besiktningsgubben för sig att min ram är stulen och att ramnumret är bortslipat och omstansat!? :mad: :kocko
För mig så ser ramnumret helt intakt ut, men vafan ska man göra när gubbjäveln säger :"Jag ser minsann 150 hojar i vecka så jag vet.

citerar protokollet:

2 Identitet, fordonet kan inte säkert identifieras, utredning erfordras.

Så slängde gubben på en plombering på ramen....

Har kontrollbesiktning på framhjulslager = helt ok +
registreringsbesiktning :mad: :mad: om en månad. Det ser ut att bli en jävligt rolig hojsommar för mig. Har kontaktat försäljaren på den firman jag köpte hojen och han var lika jävla förvånad som jag, förhoppningsvis så hittar han en lösning på detta....

Vad fan ska man ta sig till nu då? Finns det någonstans man kan klaga? För besiktningsgubben bete sig hur som helst?, ska det inte bevisas att ramen inte stämmer innan man får bete sig så?

morr :huvet :huvet

Ehh, va?

Vadå plombering? Får du inte köra överhuvudtaget nu? Verkar ju inte klokt...

t-rex skrev:
Ehh, va?

Vadå plombering? Får du inte köra överhuvudtaget nu? Verkar ju inte klokt...

Får köra en månad till.

Plomberingen är en töntig liten ståltråd med en plastplutt på, sitter runt ramen, ska trixa upp en bild snart.
Vad jag ska fixa vet jag inte riktigt.....Han sade: det är ditt problem. Jag antar att han tycker att jag ska bevisa att ramen är min eller nåt?

capi skrev:
Skulle besikta hojen idag. Då får besiktningsgubben för sig att min ram är stulen och att ramnumret är bortslipat och omstansat!? :mad: :kocko
För mig så ser ramnumret helt intakt ut, men vafan ska man göra när gubbjäveln säger :"Jag ser minsann 150 hojar i vecka så jag vet.

citerar protokollet:

2 Identitet, fordonet kan inte säkert identifieras, utredning erfordras.

Så slängde gubben på en plombering på ramen....

Har kontrollbesiktning på framhjulslager = helt ok +
registreringsbesiktning :mad: :mad: om en månad. Det ser ut att bli en jävligt rolig hojsommar för mig. Har kontaktat försäljaren på den firman jag köpte hojen och han var lika jävla förvånad som jag, förhoppningsvis så hittar han en lösning på detta....

Vad fan ska man ta sig till nu då? Finns det någonstans man kan klaga? För besiktningsgubben bete sig hur som helst?, ska det inte bevisas att ramen inte stämmer innan man får bete sig så?

morr :huvet :huvet
Dom har nog gått en kurs och fått lära sig nåt, hade samma problem två år i rad för 4år sen. Men jag krävde att stationschefen skulle komma och titta och då va det plötsligt "grönt" BARA att skrika och gapa (HERREGUD!!! MEN VA SKA DETTA LIKNA!!) ju obehagligare du e ju fortare vill dom bli av med dig

är hojen återuppbyggd efter krasch av mc firma? mc firmor kan väl stansa in ett nytt ramnummer om den varit avregistrerad? varför har du regbesiktning på g?

Verkar puckat. Vem bekostnar regbes? Inte du får jag hoppas :mad: OM du nu får betala den och det visar sig att ramen är ärlig vem står DÅ för kalaset???

madmagnus skrev:
är hojen återuppbyggd efter krasch av mc firma? mc firmor kan väl stansa in ett nytt ramnummer om den varit avregistrerad? varför har du regbesiktning på g?

Jag vet inte, för att han tycker att ramen är stulen eller nåt. Och då måste den tydligen regbesiktas om det är en ny ram?! Ska inte någon bevisa att det inte är rätt ram?

Detta får ju mig att bli lite orolig... Jag tänkte ju stansa över mitt ramnummer till en "helare" ram. (inget stulet här inte)

det bör ju vara ok att stansa in ett nytt ramnummer på en bytt ram! kan dock krävas ett intyg på att det är "ärligt" gjort från en mc firma! ramen bör ses som en reservdel som kan bytas huvudsaken är ju att inte grejorna är stulna!!!! :rolleyes:

Tror reg-besiktningen är en 500:-
Det är ju vad man får betala för att rega om efter strypningen!
Så du får nog hoppa över en krogrunda dena månad!

madmagnus skrev:
det bör ju vara ok att stansa in ett nytt ramnummer på en bytt ram! kan dock krävas ett intyg på att det är "ärligt" gjort från en mc firma! ramen bör ses som en reservdel som kan bytas huvudsaken är ju att inte grejorna är stulna!!!! :rolleyes:
Problemet jag hört är att vissa bolag kräver att man skär av huvet på ramen med numrena på. Hur världelöst är inte det?

Ska ner till lokala firman o se vad de har att säga.

jo i sverige gör dom så har jag hört! men om du köper en ram i tyskland som skrot! tar hem den till sverige (med kvitto) har en dålig ram hemma med papper och nummer så borde en mc firma kunna flytta ramnummret till den fräscha och skriva ett intyg på att detta är riktigt/ärligt gjort! det är ju dock ett stort problem om dom har fått lösa in hojen en gång! det har uppenbarligen varit rätt vanligt förut att dom fått lösa in samma hoj flera ggr! det kan man ju förstå..... det absolut viktigaste när man ska regbesikta är INTYG på allt som är gjort. i vissa fall kan dom godta ett som du skrivit själv om det är seriöst gjort med hänvisning till andra liknande fordon (gäller tex effektökning) jag kan absolut inte se något problem i att byta ram som om det vore vilken reservdel som helst

Fan vad trist :(

Det här tycker man att tidigare ägaren kunde ha informerat dig om så du kunde vara beredd att motivera att allt verkligen var ok.

Avelin skrev:

Det bästa är att en reg-besiktning räknas inte som en vanlig besiktning. Så när du har fixat reg-besiktningen så har du den vanliga besiktningen kvar. Det råkade jag utför när jag reggade min hoj som ostrypt. Staten är rena :tomten ...

\Masonit

Hoppas du kan lösa det med firman du köpte den av för annars tar Larmtjänst en startavgift på runt 2000:- + 900 spänn i timmen för att göra en identitetskontroll på din ram. Det är inte helt ovanligt att dom misslyckas heller så då står du där med arslet i brödrosten och ingen kan hjälpa dig.
Är för tillfället själv i kontakt med ett utdömt objekt.

Registreringsbesiktning låter konstigt, du bör väl lämpligen fått en "2:a" på att identiteten inte kunnat styrkas. Verkar som herr besiktningsman vaknat på fel sidan.

Tysken skrev:
Hoppas du kan lösa det med firman du köpte den av för annars tar Larmtjänst en startavgift på runt 2000:- + 900 spänn i timmen för att göra en identitetskontroll på din ram. Det är inte helt ovanligt att dom misslyckas heller så då står du där med arslet i brödrosten och ingen kan hjälpa dig.
Är för tillfället själv i kontakt med ett utdömt objekt.

Registreringsbesiktning låter konstigt, du bör väl lämpligen fått en "2:a" på att identiteten inte kunnat styrkas. Verkar som herr besiktningsman vaknat på fel sidan.

Vafan, kan larmtjänst starta en utredning om dem inte ens har hojen? Den har ju jag!

Avelin skrev:
Dom har sänkt priset på regbesiktningar med enstaka ändring till 360kr tror jag det var. Men vadf som räknas till enstaka ändring är jag inte säker på.

ett tips .......

capi skrev:
Vafan, kan larmtjänst starta en utredning om dem inte ens har hojen? Den har ju jag!
besiktningsmannen gjorde bedömningen att det kunde röra swig om en stulen hoj, då är han skylldig att se till att det blir en identitets kontrol på denna.
Du får stå för kostnaden, tala med din mc försäljare en gång till, be honom kolla med tidgare ägare om det hänt något, typ rambyte eller så.
Finns detkvitto på detta från en auktoriserad firma är det bara att visa upp den och det sk avara klart med det. kruxet är att det vid/efter en tidigare besiktning borde ha ståt i reg beviset att ramen är utbytt samt att "ram nummer är åsatt, nytt nummer instansat"
är mc, n köpt förra året och du inte har ägt den mer än ett år kan du häva köpet med stöd av konsumentköpslagen från förra året.
Annars kan du få ett j-la bra telenr till Kawasakis huvudkontor som du kan använda i nöd fall om allt skiter sig.......

tassen skrev:
besiktningsmannen gjorde bedömningen att det kunde röra swig om en stulen hoj, då är han skylldig att se till att det blir en identitets kontrol på denna.
Du får stå för kostnaden, tala med din mc försäljare en gång till, be honom kolla med tidgare ägare om det hänt något, typ rambyte eller så.
Finns detkvitto på detta från en auktoriserad firma är det bara att visa upp den och det sk avara klart med det. kruxet är att det vid/efter en tidigare besiktning borde ha ståt i reg beviset att ramen är utbytt samt att "ram nummer är åsatt, nytt nummer instansat"
är mc, n köpt förra året och du inte har ägt den mer än ett år kan du häva köpet med stöd av konsumentköpslagen från förra året.
Annars kan du få ett j-la bra telenr till Kawasakis huvudkontor som du kan använda i nöd fall om allt skiter sig.......

Köpte den i februari i år så det borde kunna lösa sig. Ska snacka mer med säljaren idag...

Back