Drysen
Sporthoj® Gold™ account holder
Jag och Nicco undrar vad snittåldern för kvinnor samt män är när de får sitt första barn? Nicco säger 20 för kvinnor, jag säger närmare 30 för kvinnor... Män vet vi inte.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Titta här vad jag finner när jag googlar!
Snittåldern för förstagångsföderskor i Sjuhärad har ökat de senaste åren. 1970 var snittåldern 24 år och 37 år senare 2007 var istället snittåldern drygt 27 år.
http://www.sr.se/cgi-bin/sjuharad/n...ramID=95&Nyheter=1&grupp=2898&artikel=2115778
Kvinnor i Stockholm föder sitt första barn vid i snitt 30,4 års ålder (2003). Äldst är förstföderskorna i Hedvig Eleonora församling på Östermalm, i snitt 32,2 år.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/barnunga/artikel_166493.svd
Har arbetat på kvinnoklinik och ja snittåldern för förstföderskor har ökat drastiskt och detta är något som oroar då högre ålder medför större risk för komplikationer (något "vi" har märkt i och med bland annat ökat antal akuta kejsarsnitt, fler fostervattenprov tas etc, erbjuds till alla kvinnor över 35 år).
Förstagångsförälder runt 30
Förstagångsföräldrarna bidrog med flest antal barn under 2004. Av de nyfödda var 44 procent moderns första barn och 42 procent var faderns första barn.
Medelålder år2004
Moderns medelålder första barnet 29,0
Faderns medelålder första barnet 31.4
Dubbelt så många barn föddes av kvinnor som var 40 år eller äldre än av kvinnor under 20 år. För tio år sedan födde kvinnor under 20 år fler barn än kvinnor som var 40 år eller äldre.
Källa http://www.scb.se/templates/Publikation____119716.asp
Själv har jag sedan länge bestämt att inte skaffa barn......
Det är väl egentligen inte så konstigt att snittåldern har ökat med tanke på att det verkar ta längre och längre tid för folk att växa upp och ge sig in i arbetslivet...
Tackar för bra svar
Ja, man ska ju utbilda sig i 100.000 år och alla vill ju vara klara med det innan de skaffar barn...
Borde inte det leda till att dom som ubildar sig länge och skaffar barn sent, deras barn ska ju också utbilda sig minst lika länge, nästa generation kommer att ha hemmaboende barn tills dom går i pension...
Då kan ju barnen bo kvar och föräldrarna flytta direkt på ålderdomshemmet?
Har någon sett filmen "Idiocracy"?
Komedi (?) om vad som händer på lång sikt om "smarta" människor utbildar sig för länge så de inte skaffar barn? hehe.. rätt kul!
Intro - bra!
trailer
Hur gammalt är ett barn i genomsnitt?
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |