Sneda gaffelben - hur göra?

Marcus

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 2020
Gick omkull med min hoj på Falkenbergsbanan och det ser ut som att ett (eller båda) gaffelbenen är lite, lite sneda (framhjulet ser ut att inte ligga i linje med bakhjulet).

Har plockat av gafflarna från hojen, men det är omöjligt att se om de är sneda med bara ögat. De kärvar inte heller nåt när man trycker ihop dem. Antar att man måste ta isär gafflarna så man kan kontrollera innerbenen mot nåt plant underlag, eller finns det bättre metoder?

Om de nu är lite sneda/krokiga är det bara att kasta, eller kan man rikta till dem?

Tacksam för svar / G. Affelidiot

Gafflar går att rikta, det gjordes i alla fall på min moped efter en syning med ett betongrör. :o

Det är inte så enkelt att gaffelkronorna vridit sig i förhållande till varann? Lossa klämskruvarna på både övre och undre krona. Ställ dig framför hojen med rumpan (din) i färdriktningen. Kläm framhjulet mellan benen och vrid styret åt det raka hållet. Jucka lite fram- och tillbaka. Se till att gaffelbenen inte har åkt i höjdled och dra åt klämskruvarna. Kolla om hojen spårar igen. Gör den det, så är problemet löst. Gör den inte det måste du plocka isär gaffeln och rikta.

En mekanisk verkstad kan mäta upp dom åt dig så du får veta om dom är raka eller ej. Du behöver nog bara lossa gaffelkronorna så att du får två lösa gaffelben, du kan säkert göra det själv om du har tillgång till en verkstad.
En idé är att sätta dom i svarven och kolla med klocka, annars om man kan spänna på nåt finurligt sätt, så borde det gå lika bra med en pelarborr (som inte glappar i spindeln) och kolla med klocka. Jag skulle fördra metod 1, förutsatt att man får spänt upp det på ett bra sätt (du måste kanske plocka ur innerbenen (om det är dom du tror är sneda) för att kunna spänna upp dom).

v- bockar med kullager och en indikator klocka funkar kanon att kolla gaffelbenen med.

Alla fattar vad jag menar eller hur? :tummenupp

Men att gå till en mekverkstad är nog lättare om man inte har prylarna hemma.

Ta loss gaffelbenen, lägg dom på ett garanterat plant underlag och se om dom går att rulla utan problem. Nej= krokiga gafflar.

/HW

HW skrev:
Ta loss gaffelbenen, lägg dom på ett garanterat plant underlag och se om dom går att rulla utan problem. Nej= krokiga gafflar.

/HW

Man kan komplettera ditt förslag med ett bladmått så kan man kolla om man får in det under gaffelbenet när man rullar dom mot det plana underlaget. :tummenupp

Frågan som återstår och som jag också är intresserad av är vem som riktar dom när man konstaterat att dom är krokiga.

/HW

HW skrev:
Frågan som återstår och som jag också är intresserad av är vem som riktar dom när man konstaterat att dom är krokiga.

/HW

Det undrar jag med, har nu konstaterat att innerbenen är lite krökta (någon/några mm skillnad mellan ändarna om man lägger dem på plant underlag). Går det att göra nåt åt? Hur och vart?

Om inte, nån som har bra tips på vart man kan hitta nya innerben? (förutom hos Yamaha, förstås)

Marcus skrev:
Tack för svaren, jag får plocka ut innerbenen och kolla dem noga.

Är du VERKLIGEN säker på att det inte är som Mattias säger?!? Det är verkligen vanligt att benen vrider sig i kronorna. Släpp, rucka lite, dra åt. ...eller i ditt fall - Häng dit benen igen, montera hjulet och kolla. Gratis extrakoll.

1. fetekrümmt impad av din video med vurpan, det är inte många som vinkar i linsen efter en klotning

2. Prova att juckla lite som Mattiasponken säger

3. Lämna in benen på en mek verkstad, det mesta går att fixa

Jag fick följade svar från jiwe här på forumet, han jobbar med eller säljer wilbes fjädringskomponenter:
-----------------------------------------------------
Har ringt runt och hört mig för ang riktning av gaffelben. Dom jag talat med avråder ifrån det. För det första blir gaffeln försvagad i den punkt där skadan är samt ofta får du läckande ben som resultat då den ofta blir lite platt just där skadan varit.
--------------------------------------------------------------------------
Nya gaffelrör kostade runt 2000:- trodde han.

/HW

@Chrille & Mattias: Jag har plockat ut innerbenen och de är krokiga, dock väldigt lite, om man lägger dem på ett plant underlag blir det en glipa på nån millimeter.

@GSXR1100R:Jag tyckte det var kul att vurpa, faktiskt. Det var min första gång. Hur som helst, ska kolla med nån mekanisk verkstad.

@HW:Angående läckande ben, krökningen är uppe vid nedre gaffelkronan, så ev. platthet kommer inte i kontakt med packboxen. Sen är krökningen så liten att jag inte kan känna nåt "veck" där de är krökta, det är mer en radie.
Vad gäller försvagning av benet kan jag förstå, men den mesta kraften en gaffel utsätts för vid körning är ju i benets längdriktning, och i den kan ju det inte bli någon försvagning direkt? Eller är mitt resonemang fel? :confused:

Marcus skrev:
@Chrille & Mattias: Jag har plockat ut innerbenen och de är krokiga, dock väldigt lite, om man lägger dem på ett plant underlag blir det en glipa på nån millimeter.
...

En millimeter är väldigt mycket i de här sammanhangen men det vet du ju redan iom att cykeln inte spårar. lämna inte till någon med indikatorklocka som kan mäta upp det åt dig och sen kan du ju ringa runt och se vem som kan fixa det åt dig.

Vad gäller försvagning av benet kan jag förstå, men den mesta kraften en gaffel utsätts för vid körning är ju i benets längdriktning, och i den kan ju det inte bli någon försvagning direkt? Eller är mitt resonemang fel? :confused: [/B][/QUOTE]

Du kan ju vrida gaffelbenen ett kvarts varv i kronan så belastar du inte den eventuellt försvagade punkten lika mycket.

Jag tror att det går bra och rikta dom om man har riktiga grejor och dom inte är så hemskt mycket sneda.

Chrille skrev:
En millimeter är väldigt mycket i de här sammanhangen men det vet du ju redan iom att cykeln inte spårar. lämna inte* till någon med indikatorklocka som kan mäta upp det åt dig och sen kan du ju ringa runt och se vem som kan fixa det åt dig.

*Ska förmodligen vara "in". Dessa människor från Sveriges skuggsida...

Riktade min gafflar engång hos farsans polare som jobbade på en fabrik, dom tappa all spänning så dom blev sneda efter det engång i veckan så fick man banka hjulet mot husväggen så dom skulle bli raka igen.

Värt att notera är dock att det var lite tunnare kaliber en vanliga hoj gafflar.

Back