Sluten tankutrustning

Robban #42 NSB

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
R1-03, RM 250 -00, mini-moto
Vad menas med "sluten tankutrustning" som står i ERF-reglementet?
Måste det vara en riktigt tank med två tanklock osv. á 10 000?
Eller är en jeepdunk med "lock-med-slang" godkänd?
Eller är t.o.m våra vattenkanna med grov slang fortfarande OK?

Antar att tanken är att få bort sölandet med dunk & tratt, vilket jag kan förstå. Men hur ambitiös måste man vara? :va

Robban #42 NSB skrev:
2072997 Vad menas med "sluten tankutrustning" som står i ERF-reglementet?
Måste det vara en riktigt tank med två tanklock osv. á 10 000?
Eller är en jeepdunk med "lock-med-slang" godkänd?
Eller är t.o.m våra vattenkanna med grov slang fortfarande OK?

Antar att tanken är att få bort sölandet med dunk & tratt, vilket jag kan förstå. Men hur ambitiös måste man vara? :va

Hela erfreglmentet är ju ett skämt... Ett slutet system är ett sådant system med två lock för massor med pengar.
Ett sånt behöver du garanterat inte. Då skulle inte många team få starta. Det står mycket i det där reglementet som man verkan kan eller vill efterleva från arrangörens sida. Fast humor är det ju. Alla gramatiska fel, felstavningar, egna termer man uppfunnit... ok på ett diskussionsforum, men va fan i ett regelverk man ger ut. Pinsamt.
Kör kanna du!

Vi kör med moddad jeepdunk, ett 2 tums rör i botten med en kulventil, kostar 200:- att bygga.

Köp en ny dunk, att svetsa i en gammal kan vara riskfullt.

GSXR1100R skrev:
2134673 Vi kör med moddad jeepdunk, ett 2 tums rör i botten med en kulventil, kostar 200:- att bygga.

Köp en ny dunk, att svetsa i en gammal kan vara riskfullt.

Det är ett kanonbra system, det har jag också kört med. Fast det kvalar ju knappast inte som "slutet system".
Får man ha det enligt reglerna eller inte?

Niklas C skrev:
2136286 Det är ett kanonbra system, det har jag också kört med. Fast det kvalar ju knappast inte som "slutet system".
Får man ha det enligt reglerna eller inte?
Japp den är godkänd, men vattenkannor och öppna kärl funkar inte i år.

GSXR1100R skrev:
2136579 Japp den är godkänd, men vattenkannor och öppna kärl funkar inte i år.

Vad säger reglerna? jag har inte läst i år. Det kan ju inte stå slutet system...? Det är ju inte slutet någonstans.
FIM pratar också om slutna system och spesar cad som gäller för det.
Det känns som det är någon farbror utanför anderstorp som tycker att det är kul att kopiera from FIM:s regler och sen tolka så att de ändå inte betyder något ens i närhetar av vad det står...

Enligt Hans B så är ett slutet system godkänt om "det inte flödar fritt om man tappar dunken". Dvs. jeepdunk med kran är godkänt, och allehanda andra lösningar bara det inte är ett stort hål någonstans förutom för ordinarie utflöde.

I teorin borde även en vattenkanna vara godkänd, bara man fixar till ett lock :va

Men det är inga problem för oss längre, Stefan har fixat en riktig dunk från ett bilteam, så vi tankar fullt på <20 s :banana

Hej Niclas C

Hoppas inte detta inlägg övertolkas nu men...

Först gnäller du över årets reglemente och alla grammatiska fel fast du 1. Inte ens läst årets reglemente. 2 Själv stavar fel i ditt senare inlägg, se "man verkan kan".
Även det blir lite humor i det hela förståss. :hihi

Min morfar som var en klok man sa en gång "Det finns två typer av människor. De som går först och gör något och de som kommer efter och gnäller".
Jag kan inte låta bli och komma efteråt och gnälla lite på dig också.

Alla som klarade grundskolan och är nyktra är säkert överens - att tolkar man inte "Slutet system" som "fan läser bibeln", är det en bra regel.
Detta för att ingen stjärna ska komma på att "snabbtanka" med stege, stor tratt och 20 liters hink. Tro mig han/hon skulle förr eller senare stått där annars...

Om någon vill känna sig lite konstruktiv, på riktigt, kan man med fördel kontakta Hans B direkt, som "Robban 42" , och reda ut ev. frågetecken. Detta istället för att försöka ta heder av personer offentligt. Visst ska det vara "högt i tak" på sporthoj.com forum men ALLA som jobbar med ERF ska ha en stor eloge för att de orkar fixa, med ett ibland så otacksamt arbete. Detta så att vi team "bara" behöver lasta ur och börja rejsa. Därför borde vi uppmuntra dessa istället för att "tracka". :tummenupp

Mvh Anders Mansén
Alandia Racingteam #88

Jucati skrev:
2138610 Visst ska det vara "högt i tak" på sporthoj.com forum men ALLA som jobbar med ERF ska ha en stor eloge för att de orkar fixa, med ett ibland så otacksamt arbete. Detta så att vi team "bara" behöver lasta ur och börja rejsa. Därför borde vi uppmuntra dessa istället för att "tracka". :tummenupp

Mvh Anders Mansén
Alandia Racingteam #88
Ja visst är det så, utan Hans så har vi inget ERF.

Jucati skrev:
2138610 Hej Niclas C

Hoppas inte detta inlägg övertolkas nu men...

Visst ska det vara "högt i tak" på sporthoj.com forum men ALLA som jobbar med ERF ska ha en stor eloge för att de orkar fixa, med ett ibland så otacksamt arbete. Detta så att vi team "bara" behöver lasta ur och börja rejsa. Därför borde vi uppmuntra dessa istället för att "tracka". :tummenupp

Mvh Anders Mansén
Alandia Racingteam #88

Problemet nuförtiden är att det börjar bli så pass seriöst att ERF snart borde kallas SER-Serious Endurance Racing alternativt SES-Scandinavian Endurance Series, öppen för A-förare.

Personligen tycker jag att det är lite för mycket cirkus och att regelverket är en amatörmässigt anpassad version av det Internationella regelverket. Men det är ju kanske så ERF ska vara med tanke på hur många av oss mediokra B-förare som stadigt också gör fel både på och utanför banan.

Vi får ser hur det hela kommer att fungera på Anderstorp om en vecka. Lycka till allihopa.

Kristian

PS. Seriös och Serious är en lämplig översättning... :hihi

GSXR1100R skrev:
2136579 Japp den är godkänd, men vattenkannor och öppna kärl funkar inte i år.
Men vaffan, jag som skulle iväg och köpa en kanna idag...

Är du säker på detta? Finns det någon annan som VET vad som gäller?

Tacksam för snabba svar!

Den enda som väl egentligen VET är Hans B, eller så får man se hur det går på lördag :hihi

Och du behöver inte köpa någon vattenkanna, du kan få låna min. Visserligen en -05:a, men det fungerar fint :tummenupp

Bingo skrev:
2155072 Men vaffan, jag som skulle iväg och köpa en kanna idag...

Är du säker på detta? Finns det någon annan som VET vad som gäller?

Tacksam för snabba svar!

Robban #42 NSB skrev:
Och du behöver inte köpa någon vattenkanna, du kan få låna min. Visserligen en -05:a, men det fungerar fint :tummenupp
En 05:a, hmmm. Är den suberbikekittad? Portad tapp?

Tusen tack för erbjudandet men vi får hitta någon annan, "sluten", lösning. Ett elände med ERF. Man löser en massa saker så att man är "nästan klar". Under tiden man fixar de grejerna så dyker det upp något nytt som gör att man fortfarande bara "nästan klar".

Ajja, det är ju inte körning förrän imorgon bitti...

Bingo skrev:
2155330 En 05:a, hmmm. Är den suberbikekittad? Portad tapp?

Tusen tack för erbjudandet men vi får hitta någon annan, "sluten", lösning. Ett elände med ERF. Man löser en massa saker så att man är "nästan klar". Under tiden man fixar de grejerna så dyker det upp något nytt som gör att man fortfarande bara "nästan klar".

Ajja, det är ju inte körning förrän imorgon bitti...
Vi har en xtra tankmojäng upp (modell jeepdunk med kran, ...funkar bra), ...skulle ev lånas av ett team om deras hittepågrej inte funkade så bra. Den kan ni låna alt slåss om om det inte skulle lösa sig.

/ Kiviks

Vi hade tänkt använda den här:
bucket_1.jpg

men det fick man ju inte, så vi skaffade det här SLUTNA systemet:
bucket_2.jpg

Fast det är klart, hade vi haft råd så hade vi skaffat det exklusiva snabbtankningssystemet som FET använder:
bucket_3.jpg

Last edited:
Det där med sluten tankutrustning var nog rätt bra.... kunde gått mer än lite illa idag. Hela A- torp höll på att förvandlas till BBQ plats när det började brinna i en Gixxer vid ett av de första tankstoppen. Kul smäll med > 3600 liter soppa i närheten.

Maverick_ou812 skrev:
2158332 Det där med sluten tankutrustning var nog rätt bra.... kunde gått mer än lite illa idag. Hela A- torp höll på att förvandlas till BBQ plats när det började brinna i en Gixxer vid ett av de första tankstoppen. Kul smäll med > 3600 liter soppa i närheten.

Håller med, vi hade tankplatsen mitt emot & det såg inget kul alls när det brann om både hoj & förare. :näsblod

Maverick_ou812 skrev:
2158332 Det där med sluten tankutrustning var nog rätt bra.... kunde gått mer än lite illa idag. Hela A- torp höll på att förvandlas till BBQ plats när det började brinna i en Gixxer vid ett av de första tankstoppen. Kul smäll med > 3600 liter soppa i närheten.

Soppa smäller tnte. Inte heller bensin men bensinens ångor brinner förbannat bra och med rätt blandningsförhållande så går det jäkligt snabbt. Bensinen förångas också väldigt snabbt när det värms upp. Därför är nog det viktigare att tanklöken ser till att få ut tomdunkarna än att vara bekymrad över den totala bensinmängden.

Men jag tycker nog att ett "anpassat regelemente" kunde ställa ett krav på en maximal "inluft" öppning på tankkärlet. En öppen jeepdunk sprider mycke bensin på kort tid, förhoppningsvis hinner tankarn stänga kranen om något skulle hända. En liten backventil på inloppet ska inte behöva kosta många kronor men hjälpa mycke om det händer nått oförutsätt.

Maverick_ou812 skrev:

jag är mkt imponerad över lugnet föraren hade! står kvar och håller i hojjen, hojjen brinner för fullt ,fäller ner visiret,och står kvar medans 5 brandsläckare töms!, men jag undrar hur det kunde vara olika brandhärdar runt hojjen?, bränsleindränkt papper?

under 13 år med racing,så har jag aldrig sett så mkt spill och tokerier med bensin, vi skulle blivit svartflaggade direkt om det vart en annan serie.....

skönt att det gick bra den här gången.

Back