Slowhand (Tobbe) är ny här!

Slowhand

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2021
Hoj
2006 Qingqi 150cc scooter
Tjena, är en bakåtsträvande grumpy old fart från NV-Skåne!

Jag körde hoj från lite onödigt tidig ålder eftersom jag tröttnade på trimmade mopeder innan jag ens fick köra dom. Körde hoj ca 15 år (utan kort, preskriberat!) tills jag i vuxen ålder klippte mig och tog körkort B. Det blev så överväldigande att få köra bil lagligt så det blev inte av att komplettera med mc-kort direkt som jag hade planerat. Skitdumt nu i efterhand, det har inte blivit varken billigare eller enklare att ta mc-kort de senaste 20 åren. Min sista hoj var en trimmad RD350 YPVS -84.
Men suget efter 2-hjuling har nu kulminerat när man börjar närma sig 50. Det blev som så att jag lurade i sambon att vi skulle skaffa varsin EU-moppe att åka små utflykter på med barnen. Tanten har ingen tidigare erfarenhet alls av 2-hjulingar sen innan men hon tyckte detta var jättekul. Sen började hon följa Itchy Boots på Youtube och nu är hon lite inne på att ta kortet och skaffa äventyrshoj.

Jag är egentligen en scooter-nörd, men förutom scootrar gillar jag en del äldre hojar, särskilt de man hade som favoriter i högstadiet. Under några år kring sekelskiftet jobbade jag som mc-mek på en större firma och hojarna från den tiden har satt sig mycket i huvudet. Förutom tunga scooters så är bland annat följande lite favoriter: Triumph speed triple (den första), TDM850, KLE500, ER-5, Kawa Zephyr, FJ1200, CBR1000F, GSX750ES för att nämna några. (paralell)Twinnar är nog nåt som fastnat i huvudet, låter ju så sjukt gött. Särskilt de med 270-vev. Triumph´s triplar låter ju också så man får ståpäls. Jag behöver inte så himla snabb hoj, gillar att glida mest samt gärna lite grusväg. Jag besitter alltså en hel del mekanikerkunskap även att den är lite rostig och mest är gångbar på äldre hojar. Efter arbetet med hojar har jag jobbat som bilmek, mycket med prestandabilar, motortrimning, racing, el och insprut osv.

I skrivande stund har jag alltså ett lämp och en "moped" (som kanske går fortare än 45 ibland, schhh!) Lite sent på säsongen för övningkörning nu men något kanske hinns med om jag får fatt i en hoj och en frivillig privatlärare. Kan få låna en ZXR750 mot att jag reparerar lite på den, är ju en schysst deal. Ingen optimal hoj för nybörjare men jag har ju en bakgrund som gör att jag inte känner mig otrygg på någon hoj alls. Uppkörning blir nog på körskola ändå.

Hoppas man är välkommen här trots att man inte är direkt intresserad av "sporthojar" :)

Ps, nån som kan rekommendera nåt bra mc-spel för PC? Använder Steam och en X-box handkontroll.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Välkommen!(till missbruket)

Sporthojar med en massa r i modellbeteckning tycks det bli färre av här genom åren. Man kan nog säga att forumet åldrats med sina medlemmar på gott och ont. Å andra sidan har "vanliga" hojar av idag prestanda som sporthojar av igår...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Välkommen

o du trimmade moppar på +20 hp eller varför inte +30Hp är aldrig fel.
Kör moppe dragracing o där steker vi mer än en sports inklusive min egen med drag mopparna på 201 meter.

Mvh
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Välkommen. Detta är ett trevligt forum med lagom galna medlemmar ?
 

Slowhand

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2021
Hoj
2006 Qingqi 150cc scooter
Välkommen

o du trimmade moppar på +20 hp eller varför inte +30Hp är aldrig fel.
Kör moppe dragracing o där steker vi mer än en sports inklusive min egen med drag mopparna på 201 meter.

Mvh
Jag är snart 50 och tycker fortfarande det är kul med trimmade mopeder! Det är ju dessutom billigt. När man var 15 fick man knega och spara som fan till den där 60cc cylindern till FS1:an, när man är vuxen är det inga större problem att köpa såna grejer utan att bli ruinerad :) Jag är rätt intresserad av 4-t kinascooter med GY6 motorn, den är väldigt otacksam att trimma men jag gillar utmaningar :)
 

Slowhand

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2021
Hoj
2006 Qingqi 150cc scooter
Jag har för övrigt fått för mig att jag vill bygga en bra, bruksduglig typ scrambler av exempelvis ER-5 eller liknande lätt twin. Dvs den ska gå bra på grusväg men mycket mer off-road än så behövs inte.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
.. alltså, är det en Yamaha TW200 du har om avatar?? Bara det gör att jag känner mig mer hemma här på *sport*hoj. Det var just den hojen (tdubskid på youtube) som tände mitt intresse på allvar för ca 2 år sedan, egentligen var det min tjej Camilla som satte igång drevet redan tidigare med att köpa en elskooter att pendla till jobbet med, och sen tvinga mig att också köpa en elskooter (haha.. hennes misstag!). Så med min då relativt nyligen återfunna hobby med RC-bilar och motorer så kom jag ihåg hur mycket jag ville ha en liten motorcykel som 10 åring. Sen var snöbollen i full rull i nerförsbacke, och inget kunde stoppa den.

Fick mitt A-kort ganska exakt ett år sen (september 2020) och har sedan dess gjort några impulsköp på blocket, men kör nu sedan nästan ett år min Kawasaki KLX230 som jag köpte helt sprillans hos Probike. Det är ingen TW200, men för mig är den bättre/ lite starkare, har nyligen också gått med i en motocrossförening här i Södertälje, och kör 1 gång i veckan enduro och motocross för att hojen ska trivas hos mig. Jag tar med mig både skydd och verkstad i ryggsäcken.

Jag är nog inte riktigt lika trimmkunnig som du, men jag har faktiskt också byggt en scrambler, av en 70cc "retro-moped", en kines-byggsats jag köpte av biknet i Bjursås. Optimistisk som jag var försökte jag få den reggad och laglig, men efter flera samtal med transportstyrelsens ingenjörer insåg jag att det inte kan bli. Enda vägen till att köra riktig motorcykel var således att göra som alla andra - köpa hoj på Blocket och börja övningsköra i en skola.

IMG_7170.JPG

Samt vill jag tillägga att jag också mest gillar att köra grus och i terräng, helst upptäcka okänd terräng och gamla bortglömda vägar dit ingen har hittat på mycket länge. Det bästa är när man kört vilse i okänd mark och det börjar skymma, och man hör vilddjuren smyga i djungeln. Det är då jag blir 'hoj-vilden från Borneo' och instinkterna blir som vassast, det är då jag lever.

Här är min KLX230 som jag delar livet med dessa dagar.

IMG_3716.JPG
 
Last edited:

Slowhand

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2021
Hoj
2006 Qingqi 150cc scooter
alltså, är det en Yamaha TW200 du har om avatar?
Nej, det är en Peugeot Kahuna, ett koncept jag hoppas blir verklighet. Visst är den frän? :)

Det var en tuff scrambler du fått ihop, du får gärna länka till ursprunget :)

Jag hoppas mest på att hitta ödehus och sånt ute i skogen!
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Nej, det är en Peugeot Kahuna, ett koncept jag hoppas blir verklighet. Visst är den frän? :)

Det var en tuff scrambler du fått ihop, du får gärna länka till ursprunget :)

Jag hoppas mest på att hitta ödehus och sånt ute i skogen!

Det syns att det är en TW200 dom har försökt att efterlikna , hoppas att det kommer ut till försäljning och inte stannar på konceptstadiet
 

Slowhand

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2021
Hoj
2006 Qingqi 150cc scooter
Det syns att det är en TW200 dom har försökt att efterlikna , hoppas att det kommer ut till försäljning och inte stannar på konceptstadiet
Jag var inte bekant med TW200 men jag ska strax googla upp den :)
Tyvärr är det väldigt många fordon som stannar på konceptstadiet :( Nackdelen med Peugeot Motorcycles (Mahindra, Indien) är att de är dyra i förhållande till asiatiska konkurrenter. Sambon har en Peugeot EU-moped 2-t och visst är kvaliteten (mycket) bättre än kineserna men det kostar.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Aha, så Peugot håller också på med motorcyklar? Klart att dom gör, fransmän ska inte vara sämre än italienare. Men jag ser att dom lagt in TW200, sen har dom moddat den lite grann. Inte illa. Låt mig dessutom presentera Suzukis VanVan för dig, en annan grym 'liten' hoj, som förmodligen är för klen för mig och mitt aningens förvrängda ego.

Skönhet när den är som skönast. Här jämför jag mina två olyckliga kärlekar med varandra, i hopp om att krypa ner till 75kg och ca 165 cm höjd. Tänk om man fick nån av dessa när man var 16 år.
Vanvan VS TW.jpg

Min gamla Retro-moped från Bikenet.se, jag köpte en kinesisk byggsats, kopia av en Honda CL70, av Anders på Bikenet i Bjursås. Det är en fin retro-stil moped med Lifan-motor.

Precis en sån moppe som dom större pojkarna hade ca 1980... , eller kanske inte, det var nog 50cc dom hade. Denna är 70cc av någon anledning.

Building ready to test 02.JPG

Jag vill mycket gärna ha en sån här igen, känner jag när jag ser den. Men jag glömmer nog bort att jag är för tung för den. Det var bara 17 tums hjul, och motorn var ganska klen, och med bara 4 växlar. Så jag tror inte jag skulle ha så kul med den som jag önskar att jag hade. Det är nog bara en slags perverterad pojkdröm som hänger kvar i hjärnan. Får väl gå i terapi eller nåt ...

Här byggde jag ihop den, i köket. Min Camilla tyckte att min hobby var aningens påträngande. Hahah.. hon skulle bara veta vad som händer om ett år, NU har jag en nermonterad Honda XL500s i ... lite överallt i lägenheten!

Building 03.JPG
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag tycker att du ska fokusera på att ta ditt A-kort, fort som möjligt. Du kommer behöva all energi och tid för att göra det. Plugga på ikorkortmc.se, gör teorin och ta några lektioner i nån mc-skola nära dig. Och sedan kör upp precis som du lärt dig i skolan. Sedan kommer ditt nya liv att börja.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Välkommen till SportHoj! :tummenupp

Det är rätt att de flesta här varken kör eller äger en SportHoj.
Men nu har detta forum hyfsat högt till tak för annars finns det ett forum för alla motorcyklister som skulle passa bättre för dig. https://forum.svmc.se/content.php
Men där är det mer :7petaoch :smasha än så där är det ganska dött.
Som SportHojare på SportHoj passar jag inte in där...

Om du föredrar :krama framför :smasha och :7petaså bidrar du till att göra SportHoj inte bara mer levande utan också trevligare...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Välkommen! Sporthoj har genom åren fått acceptera att de som faktiskt kan äga och köra en sporthoj är relativt få personer och för att "överleva" behövs det breddas lite i vilka som får vara här. Så länge man kör en motorcykel och har ett intresse som sträcker sig över alla typer av MC:s tycker jag det räcker.

Även jag som startade SH kör inte ens hoj just nu, och inte gjort på många år. Vi har alla pauser av olika anledningar i livet :)

Det enda som inte är OK är att regga sig för att prata om sin moped eller sparkcykel, i princip. Då blir det rätt fort kicken. :smasha
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top