Slirande koppling

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Nu har jag precis servat mc:n, ny olja o filter. Men den har tendens att slira på kopplingen vid pådrag.... någons vet vad det kan vara. Motorn är väldigt lik bmw f650gs och Aprilia Pegaso 650. Oljan jag tankade i var 15w 40 Motorex helsyntet.

Tackar för alla tips

vad hade du för olja innan?: kan ju vara så att lamellerna inte tycker om den nya olja.. testa att slå i samma märke som du hade innan med samma viskositet...

(kollat spelet på kopplings handtaget :tungan )

Om din koppling slirar med Unocal "76" 20w50 eller med Castrol GP 20W50 (båda är mineral) är din koppling slut och behöver åtgärdas på något sätt.

Har kollat spelet. Hmm visst, det skulle vara en ide att byta o kolla med andra oljor men jag tycker att det är en lite onödig problemsökning. Mc:n har rullat 1300 mil och jag vet inte vad det varit för olja i tidigare. Det kan hända att den slirat innan med eftersom jag inte har kört så hårt med den innan jag gjorde servicen.

UrbanTiger skrev:
Då har du fått en olja som inte passar sig för våtkoppling.
Jag kommer att gå övet till delsyntet vid nästa byte.

Jag gjorde bort mig första gången jag skulle byta olja på min båge.. Köpte 15w40olja och filter på ett ställe.. skulle passa både bil och mc sa han...! (oljan alltså) Hävde i den och fick kopplingsslir..... MYCKET kopplingsslir med..

En jobbarkompis som hade mc sa att jag inte kunde hälla i SÅN olja!! Nähä..?? så jag köpte nån annan olja istället.. ren MC olja den här gången hehe!.. men det slutade inte slira... kopplingen kunde vara "bränd" sa någon. Så jag bytte lamellerna! och sen funkade det fint!! Men efter två veckor så stal nån bågen.. så jag får ingen mer glädje av dom lamellerna...

lameller.jpg

Men det var jävligt smidigt att byta dom! Som på moppen! fast nästan ännu lättare! Bort med olja, bort med kåpan sen 4 skruvar, släng bort de gamla, dit med dom nya, mosa på alla grejor igen, FÄRDIGT!

Last edited:
gör som brink säger..

om det inte blir bra så är det bara att riva och beställa nya lameller :banana

UrbanTiger skrev:
Då har du fått en olja som inte passar sig för våtkoppling.
Jag kommer att gå övet till delsyntet vid nästa byte.

Men vafan, det står ju i alla satans manualer att man skall ha helsyntet.

Josafan skrev:
Men vafan, det står ju i alla satans manualer att man skall ha helsyntet.
Helsyntet tillverkas bara för att skinna oss på pengar... :fatta!
Man ska kunna köra längre innan byte, men va fan ofta byter man ojla vår & höst. blir ju inte så värst mycket färre byten fast man kör syntet...

Är ockå övertygad att många hojar inte gillar syntetoljan.

Syntetolja / minerlaolja

Körde Goldwing1500 tidigare. Slamrade som f.. i växellådan och var trög när 4:an o 5:an skulle petas i. Slog ut syntetblasket och hällde i mineral 20/50. Både koppling och låda blev som nya.

Ren mineral kanske funkar bäst på lågvarviga motorer men en sak är säker, kan jag undvika syntet så gör jag det.

Kör f ö en Bandit1200 nu, låter verkstaden sköta valet av olja tv eftersom hojen bara rullat strax över 100 mil.

Back