Skuren RGV

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Hallå! Jag har fått uppgiften att pilla med "RGV Nisse"'s hoj som har varmnypt. Nu är det så att kolvbulten sitter fast, jag fick ut den kanske ½cm sen sitter den där. Hur göra?

Cylindern verkar ha klarat sej ganska bra, det sitter kolvrester på cylinderväggarna men inga hål i nicasilet. Hur får jag bort kolvresterna?

//CayLe

Men snälla lilla CayLe. Du får ju ta i lite! Slå som fan så ska du se att bultfan kommer ut. Passa vevstaken bara ;)

har den nypt måste cylindern rustas, så är det bara
jag skulle då fasen inte våga slänga ihop den igen. Sen verkar det ju som på din beskrivning att kolvbultslagringen skurit med, riv motorn.

Silwer skrev:
har den nypt måste cylindern rustas, så är det bara
jag skulle då fasen inte våga slänga ihop den igen. Sen verkar det ju som på din beskrivning att kolvbultslagringen skurit med, riv motorn.

Kolvbulten har väl fått sej en törn och blivit sne och sitter fast pga att den har nypt?
Och om jag nu skulle riva motorn, på vilket sätt hjälper det mej att få ur kolvbulten?

Rusta cylindern? utveckla det?

Last edited:
Stark syra tar du bort aluresterna med, sen ser du om det blivit för mycket repor i nikasilen, går att slipa ner med fint 1000-papper. Men det beror som sagt på hur cylindern ser ut.

cylindrar kan förses med nytt nicasil av vissa firmor helt enkelt, det är ju bara om det knappt är några skador alls i cylindern det är nån idé att bara slänga ihop den igen.
Nu vet man ju visserligen inte av ditt inlägg hur allvarligt det är, har den skurit är det ju inget vidare. Men mindre repor kanske man kan putsa bort bara.

Jag mosade ur min kolvbult med en vanlig två-kloig avdragare. Häktade fast klorna i kolven och den gängade biten mot kolvbulten. Sen var det bara att snurra. Kolvrester i cylindern tas bort med syra. Annars har jag en cylinder som funkar, kanske även en kolv.

Mattias skrev:
Jag mosade ur min kolvbult med en vanlig två-kloig avdragare. Häktade fast klorna i kolven och den gängade biten mot kolvbulten. Sen var det bara att snurra. Kolvrester i cylindern tas bort med syra. Annars har jag en cylinder som funkar, kanske även en kolv.

Tackar så mycket för tipset, vart lämnar man in cylindern för att bada den i syra?.
Vad skulle du vilja ha för kolven och eventuellt cyllen? är kolven komplett med ringar och sånt där?

CayLe skrev:
Tackar så mycket för tipset, vart lämnar man in cylindern för att bada den i syra?.
Vad skulle du vilja ha för kolven och eventuellt cyllen? är kolven komplett med ringar och sånt där?

Man badar inte hela cylindern i syra, eftersom syran fräter bort aluminiumet, men inte nikasilen. Så man droppar syra i loppet och petar runt det med en tops till man tycker det ser fräscht ut, sedan efter det så sandpapprar man.

Jag har en begagnad kolv. Pris får vi komma överens om. Skicka PM.

Här är nått jag lärde mig när jag konfimera mig :crash ---> Allt går med vilja,våld och vaselin!! :whip

Eftersom du inte behöver vara rädd om kolven o kolvbulten så kan man faktiskt tänka sig att såga eller vinkelslipa bort den. Men täta öppningen till vevhuset NOGA så du inte får ner nåt skit där. O akta vevstaken.
/u

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back