Skumt fel på ER6

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Förra året lade jag omkull hojen på vänstersidan och fick den reparerad på firma men nu har jag hittat ett kvarstående fel och undrar om någon här har tips om vad det kan vara och hur det kan åtgärdas. Till saken hör att jag har en hel skog med tummar i händerna så om det inte är extremt lätt att fixa kan ni gott rekommendera att jag lämnar in den.

Hur som helst är problemet att jag nu bara kan starta hojen i friläge oavsett om stödet är uppe eller nere och utöver detta har jag inte hittat några som helst fel. Fäller jag ner stödet med växel i dör motorn som den ska och lägger jag i växel med stödet uppe fortsätter den gå så det verkar som att det bara är självaste starten som har påverkats. Jag funderar på om det ändå är något med nån givare vid stödet som fick sig nån smäll vid kraschen men jag vet inte var den sitter så om ni tror det är den får ni gärna förklara hur jag hittar den.

Tack på förhand :tummenupp

Kolla kopplingskontakten uppe vid kopplingshandtaget att den är ikopplad. Det är två stift.

Enklast är om du byglar ihop de två sladdarna i snabbkontakten nere vid stödet med en liten kabelstump, funkar det då är det kontakten nere som är kass vilket verkar det mest troliga.
Har den fått sig en kyss kanske den kärvar och då får du byta.

Du kan ju köra med byglingen ordentligt fastsatt men då får du inte glömma stödet..:)

Gör det så mycket att det är värt att lägga pengar på att lämna in om du inte kan fixa det själv? Frågar av nyfikenhet då jag knappt aldrig startar hojen i växel.

Tack för tipsen, ska kolla dessa nästa gång jag är ut i garaget :tummenupp

halle7: egentligen spelar det inte så stor roll men det är lite irriterande eftersom jag brukar parkera med växeln i så den inte ska åka nånstans och då är det skönt att bara kunna dra in kopplingen och starta. Utöver det kan det ju vara trevligt att kunna springa igång hojen om det kniper nån gång och det misstänker jag inte skulle funka med det här problemet.

Varför vill du starta hojen med växel i och stödet nere? Man startar ju hojen för att köra, och då ska man ju ha stödet uppe ;)

Fast om den dör, typ kärringstop. Alltså aldrig för det hänt mig men andra kanske:tungan så kan man ju snabbt vilja starta utan att behöva leta fram neutral.

Felet sitter till 99% i kontakten på kopplingshandtaget

Varför vill du starta hojen med växel i och stödet nere? Man startar ju hojen för att köra, och då ska man ju ha stödet uppe ;)

ja, exakt. varför skulle TS vilja kunna köra iväg med stödet nere? om hojen dör när man har en växel i och TS tar ner stödet så fungerar stödets brytare som det är tänkt. varför skulle man vilja ta bort den funktionen/säkerheten?

MVH Phille

De som orkat läsa och förstå har ju redan kommit fram till att det inte är några problem med stödets brytare eftersom den fungerar som det är tänkt. Felsök kablarna runt kopplingshandtaget som aelm redan förklarat.

Eller var lat och strunta i det, min R1 har betett sig så sedan jag vet inte när, förra året iaf vad jag minns. Måste starta med friläge, nu har jag vant mig så jag lägger i friläge utan att tänka på det.

Tror det har blivit några missförstånd här ovan, naturligtvis är jag inte ute efter att kunna starta hojen med växel i och stödet nere utan bara när det är uppe.

Låter lovande att flera tror det kan vara nån kabel vid handtaget för det borde t.o.m. någon som mig klara av att kolla upp, jag ska ut till hojen på lördag så då ska jag kolla igenom allt jag hittar.

Bara som uppföljning: mycket riktigt var det kontakten vid kopplingshandtaget som var lös, nu är den inpluggad och allt funkar som det ska.

Tack för hjälpen! :tummenupp

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...