Skumt däckslitage. Orsak?

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
kalmar län
Hoj
z900 -21
Efter ett par rundor på favoritvägen ser mitt nya Michelin pp2ct ut så här.. Förra däcket av annat märke fick inte detta slitage. Funderade först på om det var bakdämparens inställning men vet inte.
Slicksen på banhojen kunde ju få ett liknande slitage om fjädringen var fel inställd.
Eller har jag "fel" körstil?
Vad tror ni? Måste finnas många som kör på detta däck..
 
Ska erkänna att jag är lite osäker på rekommendationen på detta däck. Har lagt i 2,7kg, kanske lite mycket? Det är kalltryck o bara gata..
 
Ska erkänna att jag är lite osäker på rekommendationen på detta däck. Har lagt i 2,7kg, kanske lite mycket? Det är kalltryck o bara gata..


Jag har samma modell av däck som du, jag har 2,9 bar bak. Dock har jag bara kört 70-80 mil på dom och är nöjd än så länge.
 
Last edited:
Ska erkänna att jag är lite osäker på rekommendationen på detta däck. Har lagt i 2,7kg, kanske lite mycket? Det är kalltryck o bara gata..
Jag gissar att däcket kallriver lite där Du mackar fullt, så kan Du ha lite retur att justera, kör Du långt ifrån fabriksinställningen?

Gå ned till 2.3-2.5 bak och se om det blir bättre?
 
Har en dämpare från engelska nitron bak, original är under all kritik i byggkvalitet. Försökt justera efter bästa förmåga.. Ska testa o sänka trycket innan jag går på dämparen.,
 
Kan ju vara så enkelt att du mackat på fullt innan du gav däcket några kurvor på sig att få lite temperatur.

Kör lite fortare i kurvorna så slipper du gasa så hårt när du rätat upp hojen :-)
 
Reklamation

Körde pp2ct själv på zx10an och jag knullade hennes moster om jag kan uttrycka mig så. ingen antydning till detta. tryck 2.9
 
Last edited:
Kör med samma däck på en R1 -07. Kör med däcktryck enligt bok för gata (kalltryck 2,9 bak 2,5 fram). Kör strax under 2,5 bak och runt 2,1 fram när jag kör bandagar. Aldrig varit med om det slitagemönster du lyckats med. Ser ut som du lödat satan i väldigt flacka kurvor?
 
Mmm, original är rätt mjuk. Låt mig utveckla vad jag tycker mig kunna se:

1 - kallrivning högt upp på skuldran. Kallrivningen sitter ovanligt högt, och har inte sett liknande slitage från t ex kompression. Hur varmt är däcket när Du precis stannar (känn med handflatan, är det 40, 50 eller sextio grader)?

2 - längre ner, på mönstret, verkar framkanten "avfasad", bakre kanten nästan hög? Därav kan kompressionsdämpningen behöva minskas och/eller returdämpning ökas något.

Men ändra nu bara en sak åt gången!

Du har säkert fått föreslagna inställningar från Nitron, jämför om Din nuvarande komp/retur avviker mycket! Du bör inte vara mer än ett par, tre klick från dessa. Har Du ställt hänget?

Så - har Du ändrat mycket, ratta tillbaka mot de rekommenderade inställningarna och utgå därifrån (skriv upp alla ändringar). Sänk sedan trycket ett par hekto och prova igen. Kolla tempen efter provturen.

Mina 2p, lycka till!

Har en dämpare från engelska nitron bak, original är under all kritik i byggkvalitet. Försökt justera efter bästa förmåga...
 
Har aldrig sett denna typ av slitage förut. Lutar åt reklamation. Det är mycket sällan man förstör ett däck av den kvaliten på gata annat än att köra dem platta. Kör rekommenderat tryck typ 2,9 bak o 2,5 fram och har du någorlunda rätt inställningar på fjädringen så skall det inte vara några problem.

Det du kan göra är att maila Tom på Hojdäck.se och fråga, har inte han sett din typ av slitage så finns det inte;-)

Mvh Peter
 
Ser som sagt ut som en cold tear, dvs att däcket inte får upp tempen ordentligt vilket oftast beror på högt tryck, men det sitter ovanligt högt upp på däcket i ditt fall. Har du gasat djävulen eller är det sändagsåkningstempo? Släpp ut 0,2-0,3 ur däcket, låt det får upp lite temperatur först innan du gasar djävulen och se om det ser bättre ut eftetåt.
 
Last edited:
Kan ju vara så enkelt att du mackat på fullt innan du gav däcket några kurvor på sig att få lite temperatur.

Kör lite fortare i kurvorna så slipper du gasa så hårt när du rätat upp hojen :-)

Hehe, det är ju så mycket träd och sten vid sidan måste ha marginalerna på min sida,,
Sen tar fotpinnarna i om jag lägger ner mer...
 
Hehe, det är ju så mycket träd och sten vid sidan måste ha marginalerna på min sida,,
Sen tar fotpinnarna i om jag lägger ner mer...

Lägger du ned så mycket att fotpinnarna tar i låter det som "gasa djävulen" :) Prova kör med rekomenderat tryck för bana istället och värm däcken lite innan du skrapar fotpinnarna så blir nog slitaget bättre.

Funkar inte det så gå på roffes linje; ställ tillbaka stötdämparen i mittläge för kompa och retur och kolla så att du har rätt häng. Jag förutsätter att du har rätt fjäder för din vikt i dämparen.
 
Last edited:
Lägger du ned så mycket att fotpinnarna tar i låter det som "gasa djävulen" :)

Eller avslag genom kurvorna så hojen får dålig markfrigång, ej optimal kroppsposition så hojen trycks ner under föraren istället för att föraren hänger innanför hojen, ej optimalt spårval :-) Behöver inte gå fort för att skrapa fotpinnar om man gör tillräckligt många förarmisstag samtidigt.

Det är slitagets "placering" på däcket som får mig att vara lite :peta mot föraren. Snabba piloter brukar lägga den typen av slitage ett par centimeter närmare däckskanten. När slitaget ligger som på bilden får jag känslan av att man kört med knapp styrfart genom kurvan, rest upp och sedan hållit stumt för att hinna ikapp polarna som hade lite mer tempo i kurvan.
 
Eller avslag genom kurvorna så hojen får dålig markfrigång, ej optimal kroppsposition så hojen trycks ner under föraren istället för att föraren hänger innanför hojen, ej optimalt spårval :-) Behöver inte gå fort för att skrapa fotpinnar om man gör tillräckligt många förarmisstag samtidigt.

Det är slitagets "placering" på däcket som får mig att vara lite :peta mot föraren. Snabba piloter brukar lägga den typen av slitage ett par centimeter närmare däckskanten. När slitaget ligger som på bilden får jag känslan av att man kört med knapp styrfart genom kurvan, rest upp och sedan hållit stumt för att hinna ikapp polarna som hade lite mer tempo i kurvan.

Jag håller med.
Min position på hojen är inte optimal utan tenderar att bli lite för upprätt. Men knappt styrbart genom kurvan? Liiite bättre än så går det väl..
 
Mmm, original är rätt mjuk. Låt mig utveckla vad jag tycker mig kunna se:

1 - kallrivning högt upp på skuldran. Kallrivningen sitter ovanligt högt, och har inte sett liknande slitage från t ex kompression. Hur varmt är däcket när Du precis stannar (känn med handflatan, är det 40, 50 eller sextio grader)?

2 - längre ner, på mönstret, verkar framkanten "avfasad", bakre kanten nästan hög? Därav kan kompressionsdämpningen behöva minskas och/eller returdämpning ökas något.

Men ändra nu bara en sak åt gången!

Du har säkert fått föreslagna inställningar från Nitron, jämför om Din nuvarande komp/retur avviker mycket! Du bör inte vara mer än ett par, tre klick från dessa. Har Du ställt hänget?

Så - har Du ändrat mycket, ratta tillbaka mot de rekommenderade inställningarna och utgå därifrån (skriv upp alla ändringar). Sänk sedan trycket ett par hekto och prova igen. Kolla tempen efter provturen.

Mina 2p, lycka till!

Ska testa att ändra lite på dämparen sänka däcktryck, tack för tipsen..
Lite förbryllad över slitaget dock då mitt tidigare maxxis (deras sportigaste) inte alls visade detta slitage trots möjliga förarmissar som körställning ovs..
 
Har ingen banhoj nu sedan ett par år. Men körde min första på bilsports superstagebana o fick aldrig någon värme i slicksen. Detta förstörde dem fast då längre ut mot kanten..
 
Back
Top