Skillnad på 10w-40 för mc och för bil!

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Har en Suzuki gsx750f - 89 och märkte att jag behöver fylla på lite olja.

Var på okq8 mitt över gatan och de enda mc oljorna dom hade var 15/50 osv. Svindyra extremoljor. Jag behöver bara ha enklast möjliga att fylla på lite då jag ska byta olja + filter innan jag ställer in sen.

Förklarade för expediten att jag var ute efter 10w/40 vilket det står på motorn att det bör vara och det är det jag har i nu också.

Han trodde att det skulle gå med vanlig 10w/40 olja som dom hade i hyllan. Allltså ingen som det specifikt stod MC på för det hade dom icke.
Det borde väll vara samma kan jag tycka eller är det någon skillnad?

Upplys mig!

Nej, det är inget bra. Biloljan har antifriktionsämnen som strular till det med en MC:s våtkoppling.

Du ska ha olja anpassad för MC och våtkoppling. Biltema har en billig om du ska spara pengar.

Egentligen skulle jag vilja påstå att det inte är superviktigt att byta olja och filter precis exakt innan avställningen utan du skulle kunna göra det nu, spelar ingen roll om oljan gått 1 mil eller 100 mil innan avställningen. Om nu oljan börjar fräta och dylikt på motorn redan efter 100 mil då är det något fel på oljan. Jag tror att motorcyklister överlag är lite för pedantiska vad det gäller när man ställer av hojen.

Egentligen skulle jag vilja påstå att det inte är superviktigt att byta olja och filter precis exakt innan avställningen utan du skulle kunna göra det nu, spelar ingen roll om oljan gått 1 mil eller 100 mil innan avställningen. Om nu oljan börjar fräta och dylikt på motorn redan efter 100 mil då är det något fel på oljan. Jag tror att motorcyklister överlag är lite för pedantiska vad det gäller när man ställer av hojen.

Tjenare! Nej klart jag kan byta nu. Problemet är bara att jag har hojjen som transport till och från arbete och eftersom den närmaste bilteman ligger 6 mil från mig(dåligt med biltema runt omkring) och har ingen möjlighet att hinna åka dit detta denna vecka! Men jag vet att shell har bra mc olja att slå på så länge! så får det bli. PUNKT! :tungan

Tjenare! Nej klart jag kan byta nu. Problemet är bara att jag har hojjen som transport till och från arbete och eftersom den närmaste bilteman ligger 6 mil från mig(dåligt med biltema runt omkring) och har ingen möjlighet att hinna åka dit detta denna vecka! Men jag vet att shell har bra mc olja att slå på så länge! så får det bli. PUNKT! :tungan

Eller så kan du svänga förbi Din Mc i Rotebro och köpa mc-olja, tror att den ligger på runt 149 kronor per liter om Shells är dyrare, dom är även återförsäljare till Suzuki så dom borde veta exakt vad du ska ha för olja i din hoj :tummenupp

Nackdelen med att bara ta en olja och hälla i är att du inte vet om det är mineral eller helsyntet i samt om den förra ägaren verkligen hållt sig till 10W/40 eller om han använt någon annan, kanske 20W/50 eller dylikt samt om han verkligen bytte oljefiltret eller om det suttit i runt 3000 mil :gnissla Man vet inte heller om ägaren verkligen använt mc-olja eller om han tagit bilolja. Därför är det bästa att göra ett komplett byte med filter samt köpa lite olja för påfyllning :tummenupp

Last edited:
Eller så kan du svänga förbi Din Mc i Rotebro och köpa mc-olja, tror att den ligger på runt 149 kronor per liter om Shells är dyrare, dom är även återförsäljare till Suzuki så dom borde veta exakt vad du ska ha för olja i din hoj :tummenupp

Nackdelen med att bara ta en olja och hälla i är att du inte vet om det är mineral eller helsyntet i samt om den förra ägaren verkligen hållt sig till 10W/40 eller om han använt någon annan, kanske 20W/50 eller dylikt samt om han verkligen bytte oljefiltret eller om det suttit i runt 3000 mil :gnissla Man vet inte heller om ägaren verkligen använt mc-olja eller om han tagit bilolja. Därför är det bästa att göra ett komplett byte med filter samt köpa lite olja för påfyllning :tummenupp

I princip alla komersiell olja som finns att köpa är blandbar med varandra. Det är bara vegitabiliska oljor man inte ska blanda med annan olja. Men det vara riktig otur om man hittar på en sådan.
10W-40 är fullt Blandbar med 20W-50. Syntet är blandbar med mineral osv... Det enda du INTE ska hälla i är en modern bilolja med lågfriktionstillsatser.

Mats

Det verkar inte finnas några regler om oljor. Jag har kört "bil-olja" i flera av mina mc:ar. Har även kört "mc-oljor". Det har funkat för mig. Kawan gillade inte Biltemas mc-syntet.
Slitaget kan man ju inte säga nåt om ännu. Det får nästa eller nästnästa ägare upptäcka. över 7000 mil nu iaf.
Dock så är jag ingen tokvarvandes ungdom.

Det duger gott att slå i "vadsomhelstolja" tillsvidare enligt mig.
Men...ingen regel utan undantag

Jag har testat Biloljor typ Mobil-1, Valvoline och penzoil helsyntet i GSX-R 1100 (oljekylda)... inte en tillstymmelse till att kopplingen skulle må dåligt av helsyntets bilolja iaf.
hur vida noggranheten skulle vara med modernare hojmotorer vet jag inte då jag inte testat.

De verkar som fler har problem just med olika MC-oljor och kopplingar när man läser trådar här inne.

När jag kollar i instruktionsböcker och manualer på 80-talsmaskiner så rekomenderas motorolja för bensinmotorer klass SE & SF, det står inte att dessa är specifika för MC direkt...

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år