Ska ta hojkort. Vilken MC ska jag köpa?

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Milen är inget att oroa sig för.
Mer då kanske varför de gått så lite varje år, inte rolig?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Hej på er,

Tack för alla bra förslag. Jag har funderat en hel del och har hängt på blocket i princip all vaken tid. :lol
Vad jag har kommit fram till är som följer;
  • Jag har sämkt budgeten lite. mellan 30 - 50 tkr
  • Jag kommer nog även att ta några lektioner här och där för att komplettera lite. Men fortfarande köra upp privat.
  • Jag vill nog ha en lite större hoj, så ingen typ MT 07, XJ6. Jag har provat att sitta på några stycken och känner mig inte helt bekväm på dom.

Är det någon som har haft en BMW F800R?
Jag funderar på denna: https://www.blocket.se/annons/stockholm/bmw_f800r_abs_akrapovic_packvaskor/96057388
Det ända som oroar mig är milen på den här. Den har gått gansksa långt, den har ju snittat ca 513 mil/år. Är det något att oroa sig för?

Jag har även funderat på denna: https://www.blocket.se/annons/stockholm/yamaha_fz8_n_abs/95885351
Den har ju inte gått lika långt, men fortfarande en bit över 3000 mil. Ett snitt på ca 514 mil/år, så snittet är ganska likt BMWn dock lite mordernare.

Har jag tänker jag rätt?

Mvh Jonas
Mitt standartips för dessa pengar är Suzuki Bandit 1250.
Bmw:n tycker jag känns dyr med de miltalen för 45.
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
För 10,000 mer får du denna BMW i såna fall, nyare och nästan 4000 mil kortare. Tänk på att det finns en milnojja i Sverige. Har den gått långt? Den är säkert sliten. Har den gått kort? Skumt, varför det.

500 mil per år är väl ingenting. Det rullar åtminstone jag. Oavsett det reagerar många på många mil så jag skulle gå på en med lägre miltal.
 
Last edited:

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Jag köpte en sådan för några veckor sen, samma årsmodell och typ samma utrustning. BMW original topbox istället för väskorna. Underbar att köra tycker jag, fast jag fick byta sadel. Det fanns 3 olika höjder att välja på när den var ny, standard-höjd samt 25mm högre respektive lägre. Jag betalade lite mindre än de begär för denna, och min har rullat 2700mil. Sitter du bra på den och kan pruta lite är det garanterat ett bra köp!

IMG_4255.JPG
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Hej på er,

Tack för alla bra förslag. Jag har funderat en hel del och har hängt på blocket i princip all vaken tid. :lol
Vad jag har kommit fram till är som följer;
  • Jag har sämkt budgeten lite. mellan 30 - 50 tkr
  • Jag kommer nog även att ta några lektioner här och där för att komplettera lite. Men fortfarande köra upp privat.
  • Jag vill nog ha en lite större hoj, så ingen typ MT 07, XJ6. Jag har provat att sitta på några stycken och känner mig inte helt bekväm på dom.

Är det någon som har haft en BMW F800R?
Jag funderar på denna: https://www.blocket.se/annons/stockholm/bmw_f800r_abs_akrapovic_packvaskor/96057388
Det ända som oroar mig är milen på den här. Den har gått gansksa långt, den har ju snittat ca 513 mil/år. Är det något att oroa sig för?

Jag har även funderat på denna: https://www.blocket.se/annons/stockholm/yamaha_fz8_n_abs/95885351
Den har ju inte gått lika långt, men fortfarande en bit över 3000 mil. Ett snitt på ca 514 mil/år, så snittet är ganska likt BMWn dock lite mordernare.

Har jag tänker jag rätt?

Mvh Jonas
Se till att du får med originalljuddämpare också, om köp blir aktuellt. Kan om du har otur bli jobbigt på någo n kommande besiktning annars.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Jag tänker såhär, ska man köpa hoj innan man tagit kortet är det nog bra att köpa nåt som inte är för dyrt, är lättkört, lättsålt och som man inte tappar för mycket på i värde när man säljer den efter en kortare tid vilket oddsen är goda för att man gör.

5000 mil på en hoj som tas om hand är ju i sig ingenting egentligen, 500 mil per år är ju amatörmässigt lite;) Men många köpare har milnoja. Akran på F800R i annonsen ser ut att vara typgodkänt orginaltillbehör så den säger varken besiktning, svensk eller tysk polis nåt om;)
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top