Service vs Garanti

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Behöver få in hojen på 1200mil´s service. Priset jag fick var att det skulle kosta 2200:- för arbetet samt materialkostnad utöver det, så totalsumman skulle hamna på runt 3000:-

Jag har haft inne hojen på service på de tidigare servicetillfällena.

Eftersom jag har en Honda, så har man en garanti att ta hänsyn till. Hur står sig den om man skulle sluta investera i en servicestämpel i boken? Är det risk att man förlorar garantin om man inte har lämnat in hojen på samtliga servicar?

Jag vet inte men jag skulle inte köpa en ganska ny hoj som inte var fullstämplad. Jag skulle tro att det man sparar nu kanske man förlorar vid försäljning. Jag har också 1200-mil på G. Min service kostar 3500-5000 + mtrl... Inte billigt.

Matin skrev:
Behöver få in hojen på 1200mil´s service. Priset jag fick var att det skulle kosta 2200:- för arbetet samt materialkostnad utöver det, så totalsumman skulle hamna på runt 3000:-

Jag har haft inne hojen på service på de tidigare servicetillfällena.

Eftersom jag har en Honda, så har man en garanti att ta hänsyn till. Hur står sig den om man skulle sluta investera i en servicestämpel i boken? Är det risk att man förlorar garantin om man inte har lämnat in hojen på samtliga servicar?

Har för mig att garantin kräver fullservad hoj. Dock så måste det inte vara gjort av Honda, men av "kunnig" person. Vad nu det betyder...

är det inte så på honda att det är motor o växellådagaranti i 2 år och resterande åren så e det bara garanti på el.....???

Ravetrancer skrev:
är det inte så på honda att det är motor o växellådagaranti i 2 år och resterande åren så e det bara garanti på el.....???

Nope, enligt Honda Center i Helsingborg (Fleninge) gälde garantin i princip hela hojen, inte kedja och sådana slit grejer dock.

MEN, jag hade frågat den återförsäljaren jag köpt den av, man ska inte lita förmycket på säljare... :p

Tack för era svar. Är ju det att det känns fel att betala för något man kan fixa minst lika bra själv, som dessutom skulle vara kul att pilla med.

jaja..har beställt tid för service ändå...

PutteLiten skrev:
Nope, enligt Honda Center i Helsingborg (Fleninge) gälde garantin i princip hela hojen, inte kedja och sådana slit grejer dock.

MEN, jag hade frågat den återförsäljaren jag köpt den av, man ska inte lita förmycket på säljare... :p
ber dig att kolla det närmre, för på Ahlqvist i Gbg sa dom så till mig, 2är motor,växellåda, 5år el.....

Om jag inte minns helt fel:
2 År hela hojen,det kommer dom inte undan=konsument
köplagen.
5 år: motor,växellåda,elkomponenter.

Sen kan man ju undra om det är värt det,
frågade på skoj vad min xr 650 krävde i
serviceväg för att få 5 års garanti.

Service var 100 mil ca 2000:-
Jag kör ca 500 mil/år=10000:- /år

Efter 5 år kan man nästan köpa ny bike istället :tummenupp

Ja,ja tyskimporterad hoj och servar själv,jag är nog
ingen guldgruva för Honda/sverige :D

Last edited:
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back