Samspel mellan effektrör och insprutning

manDeln

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Hoj
-06, Honda Cbr 125R
Hej alla hoj åkare!

Jag har en fundering.. om du har bränsleinsprutning på en sv650 och sätter dit ett slipon eller helsystem måste jag ha någon powercommander eller dylikt för att få den att gå bra? (har hört att vissa 1000 kubikare med bränsleinsprutning och effektrör har spottat ut dämpnings ullet i dämparen när man släpper gasen efter urvarvning och det vill man ju inte:()

Kan nån vänlig själ svara och förklara för en inte så jätte vetande halv vilsen person..

Tack på förhand!

måste och måste... du måste inte köra med en PowerCommander eller annan mappning men visst är det bättre om du gör det. dom flesta hojar jag har testat som haft någon form av modifikation, t.ex. annat slip-on/helsystem och/eller luftfilter, har blivit lite tveksamma på gasen vilket jag tycker är ganska jobbigt när man är ute och kör. speciellt när man gasar i eller ur en sväng så vill man gärna ha kraften direkt, inte en halv eller hel sekund senare.
vissa är inte så känsliga och tänker mest på ljudet och dom blir ofta jättenöjda bara genom att ha bytt slip-on.
sen är det ju en fråga om hur motorn mår. går den magert så är det inte så värst hälsosamt i längden för motorn. hur den mår brukar man kunna se på tändstiften. är dom vita så går den magert (för lite bensin). är dom svarta och/eller blöta så går den fett (för mycket bensin).

i ditt fall så har du förgasare, d.v.s. en ombestyckning är det som gäller istället för PowerCommander eller liknande ifall du känner att det behövs.
i båda fallen så bör man åka till någon som har en bromsbänk så det blir ordentligt utfört. att man får några hästkrafter och/eller vrid mer är bara ett plus i kanten.

MVH Phille

är det lambdastyrd insprutning du har så skall det ej behövas. sen går ju alltid en motor bättre med PC eller dylikt på.
tror mer att problemen med ull som släpper i dämpare får dom som har tagit bort lambdasonden och kör med lambda elliminering

måste och måste... du måste inte köra med en PowerCommander eller annan mappning men visst är det bättre om du gör det. dom flesta hojar jag har testat som haft någon form av modifikation, t.ex. annat slip-on/helsystem och/eller luftfilter, har blivit lite tveksamma på gasen vilket jag tycker är ganska jobbigt när man är ute och kör. speciellt när man gasar i eller ur en sväng så vill man gärna ha kraften direkt, inte en halv eller hel sekund senare.
vissa är inte så känsliga och tänker mest på ljudet och dom blir ofta jättenöjda bara genom att ha bytt slip-on.
sen är det ju en fråga om hur motorn mår. går den magert så är det inte så värst hälsosamt i längden för motorn. hur den mår brukar man kunna se på tändstiften. är dom vita så går den magert (för lite bensin). är dom svarta och/eller blöta så går den fett (för mycket bensin).

i ditt fall så har du förgasare, d.v.s. en ombestyckning är det som gäller istället för PowerCommander eller liknande ifall du känner att det behövs.
i båda fallen så bör man åka till någon som har en bromsbänk så det blir ordentligt utfört. att man får några hästkrafter och/eller vrid mer är bara ett plus i kanten.

MVH Phille

Att man ska bestycka om man har förgasare vet jag, men funderar på en sv650s efter -03 och då har den insprutning inte förgasare, och funderade då om det var nödvändigt, men om motorn går dåligt/seg på gasen är det nog lika bra att mappa

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!