Sänkning av GSR 750

eddi_84

Ny medlem
Gick med
2 May 2008
Ort
Skövde
Hoj
2007,Suzuki, sv650s
Hej alla mc åkare.
har precia köpt mig en GSR750 2012.
jag skulle gärna vilja sänka den lite. Hos en mc firma nära mig vill dem ha 3900 för jobb o material. Tyckte det va lite saftigt. Jag tror att jag kan göra jobbet själv. Jag jobbar även på ett ställe där vi tillverkar rostfria delar. Så lasermaskin och material har jag tillgång till och tänkte göra egna såna hundben på jobbet ich byta själv.
nu till frågan ?. Är det svårt och byta dessa till denna motorcykel? Är det nått jag ska tänk på innan? Hur mycket längre ska dem nya vara mot original? Räcker det med 1 cm längre? Skulle behöva sänka ca 30mm.
tacksam för all hjälp ??
 

Bifogat

  • 69FDA5B2-C9AB-4B62-AE05-B1335696F0BC.jpeg
    69FDA5B2-C9AB-4B62-AE05-B1335696F0BC.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 7

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Varför vill du sänka den?
Om du sänker 30mm så får du avsevärt sämre frigång och mindre nedlägg innan det tar i.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Dessutom ändras gaffel vinkeln o försprånget så hojen blir trögare att svänga med mera åt en chopper
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det svårt och byta dessa till denna motorcykel? Är det nått jag ska tänk på innan?
1) Lyft upp hojen så bakhjulet är i luften. Lyft t.ex. med stång genom swingaxeln. #
2) Ta av bakhjulet så du får minsta möjliga belastning på hundbenen.
3) När du har gjort 1) och 2) mät upp avståndet mellan swingen och t.ex. passagerarsadeln.
4) Ta av hundbenen. Har du färdigskurna "hundben" plåtar med många hål kan du nu prova dig fram tills du får "rätt" avstånd mellan svingen och passagerarsadeln. 30mm mindre ? Innan du beställer de slutgiltiga. Hundbenen. Om inte de 1a hundbenen med många hål duger.
5) Tänk på att när hojen blir lägre kommer stödet bli "för långt", dvs den kanske faller över mot höger,
ställd på sidostödet om marken är plan eller lutar lite "fel". Det blir att tänka på hur du använder sidostödet.
Eller kapa sidostödet.
Lycka till !

# Kanske lyft med bakre depåstöd, sätt stången genom swingaxeln och palla upp stöd under stången på båda sidor. Ta bort bakre depåstöd och tag sedan bort bakhjulet.
Anm.: Det är omöjligt byta hundben med hojen på bakre depåstöd. För då hänger hojen i hundbenen.
Likadant alldeles för tungt byta hundben med bakhjulet på plats. Så ta av bakhjulet.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du är helt korrekt ute. Utväxlingen på den bakre stötdämparen ligger på ca 3:1 så 10 mm längre hundben ger 30 mm sänkning. Använd minst 5 mm godstjocklek, gärna 6. Om det skulle råka vara så att 5 är för klent kommer det rostfria att flexa lite och du vet förmodligen att rostfritt inte tål den typen av belastning. Förslagsvis sänker du även i fram genom att montera en 20 mm spacer vid den lilla fjädern som dämpar vid full retur så att det inte säger "klonk". Den blir samtidigt lite mer förspänd dvs stiffare.
 

eddi_84

Ny medlem
Gick med
2 May 2008
Ort
Skövde
Hoj
2007,Suzuki, sv650s
Varför vill du sänka den?
Om du sänker 30mm så får du avsevärt sämre frigång och mindre nedlägg innan det tar i.
Jag är 164lång. det e största anledningen. Jag har tårna i marken just nu. Skulle vilja ha mer fäst. Jag hade tänkt sänka den 30mm annars.
 

eddi_84

Ny medlem
Gick med
2 May 2008
Ort
Skövde
Hoj
2007,Suzuki, sv650s
Tack alla för era svar. Jag vill inte sänka om det ska försämra cykelns balans eller köregenskaper om ni förstår ☺️
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tack alla för era svar. Jag vill inte sänka om det ska försämra cykelns balans eller köregenskaper om ni förstår ☺️
Om du sänker den är ju rätt snabbt gjort att återställa om du känner att det inte funkar. Jag tycker du ska prova iaf. Känns det besvärande att byta fotpinnar efter varje tur är det kanske dags att gör något åt sänkningen.
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Aprilia, Ducati, Husqvarna
Hej alla mc åkare.
har precia köpt mig en GSR750 2012.
jag skulle gärna vilja sänka den lite. Hos en mc firma nära mig vill dem ha 3900 för jobb o material. Tyckte det va lite saftigt. Jag tror att jag kan göra jobbet själv. Jag jobbar även på ett ställe där vi tillverkar rostfria delar. Så lasermaskin och material har jag tillgång till och tänkte göra egna såna hundben på jobbet ich byta själv.
nu till frågan ?. Är det svårt och byta dessa till denna motorcykel? Är det nått jag ska tänk på innan? Hur mycket längre ska dem nya vara mot original? Räcker det med 1 cm längre? Skulle behöva sänka ca 30mm.
tacksam för all hjälp ??
Testa att först vrida triangel-länken, gjorde det på en VFR800 och den sjönk ca 3 cm, kanske funkar på din GSR med.
Flytta sedan upp gaffelbenen lika mycket så du sänker den även fram. Då blir det inget problem med geometrin.
Du får givetvis kolla så inget tar i när du sänkt den, markfrigången blir givetvis lite sämre, men skall du inte jaga tider på bana är det sällan problem.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ett alternativ är att fundera på tekniken med hojen stillastående.
Jag känner flera i din längd eller lite under som kör större hojar och har löst det med ett litet mått av akrobatik.
Annars är det som sagt bara att pröva, blir sänkningen en belastning så går det att återställa.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top