Rimligt pris för en service?

HardstyleBeatz

De draaaaar
Gick med
26 May 2013
Ort
Dalarna
Hoj
2022 Yamaha MT-07 A2, 2018 Yamaha MT-07, 2015 Kawa Z1000SX
Fick prisförslag på service på Tracer 9GT+ från Biketown i Gävle.


Årlig/1000 mils service: 3464kr

2000 mils
(tändstift, luftfilter osv): 5680kr

4000 mils
(ventilkontroll, tändstift, luftfilter osv): 9528kr

I hojvärlden verkar det inte så farligt, men kostar liknande service på min VW Golf-kombi :tummenupp
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Tycker alltid att det är så billigt att serva hojen. Tror det har att göra med att jag attesterar fakturor på jobbet från Zeppelin (Cat) och Swecon (Volvo), de grabbarna kan fan ta mig ta betalt, ibland för ingenting.
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Såg en snubbe i depån på Kemorabanan i Finland för en massa år sen som gjorde precis det som Obsession engineering gjorde på 1290, fast på en Aprilia RS 250. Hela motorn var i bitar på golvet i depåboxen när han renoverade växellådan. Tog någon timme sen var han på banan igen... :D
Fast den har väl en Suzuki-motor.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Sist jag gjorde en förstaservice på en ny hoj kostade det 1500:-, det var 2018.
Yamaha MT09

Kan tillägga att jag efter att ha använt mig av ett flertal verkstäder inte har någon respekt alls för de som skruvar på verkstäderna.

Jag är ärligt talat förvånad om ens hälften av kontrollpunkterna egentligen blir kontrollerade. Har fått två hojar förstörda och flera andra gånger noterat saker som är direkt fel. Har fått tillbaka hojar leriga (efter att de provkört i regn men inte tvättat av efter provkörning) osv.

Om det inte vore för garantin, så hade jag gjort all service själv. Yamaha har 5år om man lämnar in, så om man då köper service för ungefär 10.000:- (2000-/år) så får man 5 år garanti.

Tilläggas bör att priserna på servicematerial ofta är svindurt om man köper som privatperson. Men om man köper olja och filter billigt någonstans så gör man det lika bra själv, förutsatt att man inte har tummen mitt i handen.

Jag tror att för många så går det snabbare att serva hemma än att baxa hojen till en verkstad, få den servad och sedan hämta den igen. Det tar en jävla tid. Beställer man hem materialet så går det relativt fort, plus att man kan göra det utanför kontorstid, så man behöver inte ta ledigt från jobbet osv.

Ja, har man möjlighet och kunskap att göra det själv så lär det vara det mest ekonomiska för de flesta, iaf enklare saker som byte av olja/filter/bromsbelägg etc. Jag har hittills servat min hoj inköpt -22 på verkstad men kommer troligen byta avgasssystem i år och då gäller inte garantin ändå så nästa gång blir det service på egen hand. Dock störigt att man får ett meddelande i displayen om att service ska göras som inte går att släcka utan att en auktoriserad verkstad kopplar in något specialverktyg mot ECUn (vad jag vet iaf).
 
Nyheter
Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Video: RSD Indian Scout

Indian Motorcycle har prese...

Moto Guzzi Open House 2024

Från 12 till 15 september 2...

Nya R 1300 GS Adventure visad!

BMW R 1300 GS Adventure &#8...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Trollstigen avstängd

Trollstigen i Norge. Foto: ...

Top