RF900R 95a - Ta bort bakskärm?!?

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Hallå!
Jag skulle behöva lite bra tips på hur jag vettigast fixar bort den enorma läpp till bakskärm där sitter på min RF900R 95a?! Har sett något som heter "Fender EliminatorKit" på nätet, men inte hittat några bilder på hur de ser ut eller funkar.. Är det något som man fixar att bygga själv?! :va

Hjälp!

Mvh
/Jonstorp

Att köpa ett kit när lampan ändå sitter i bakkåpan, ovanför skärmen (som jag tror den gör på din hoj) verkar onödigt. På min f.d. Speed Triple kapade jag helt enkel av plasten och ersatte med en bockad aluplåt. Gjorde skruvhål för skyltlyktan så den blev helt laglig. Kostade inget och blev toppenbra.

Var inte rädd för att sätta sågen i plasten, det är ingen som vill ha kvar den typen av originalbitar ändå. Fundera bara igenom var du ska fästa plåten först så du inte tar bort lämpliga fästpunkter. :tummenupp

Last edited:
Tack för tipset! Nu e de ju så tradit att mina blinkers är infästa i bakskärmen, så jag måste antingen bygga en skylthållare som jag kan sätta fast dom i, eller köpa nya blinkers.. Funderade på att sätta såna som man skruvar rakt i kåpan, och sätta dom på undersidan av kåpan.. men undrar om det finns några regler för hur tätt dom får sitta, eller några andra regler som kan försvåra mitt lilla projekt...

Att köpa ett kit när lampan ändå sitter i bakkåpan, ovanför skärmen (som jag tror den gör på din hoj) verkar onödigt. På min f.d. Speed Triple kapade jag helt enkel av plasten och ersatte med en bockad aluplåt. Gjorde skruvhål för skyltlyktan så den blev helt laglig. Kostade inget och blev toppenbra.

Var inte rädd för att sätta sågen i plasten, det är ingen som vill ha kvar den typen av originalbitar ändå. Fundera bara igenom var du ska fästa plåten först så du inte tar bort lämpliga fästpunkter. :tummenupp

Tack för tipset! Nu e de ju så tradit att mina blinkers är infästa i bakskärmen, så jag måste antingen bygga en skylthållare som jag kan sätta fast dom i, eller köpa nya blinkers.. Funderade på att sätta såna som man skruvar rakt i kåpan, och sätta dom på undersidan av kåpan.. men undrar om det finns några regler för hur tätt dom får sitta, eller några andra regler som kan försvåra mitt lilla projekt...

Skylthållare ja, det är det jag menar. Det är inga probs att göra små "öron" på plåten för att fästa blinkers. Har jag gjort till två hojar, gör en mall i papper först och testa. Det finns regler för placering av blinkers, men det är inga konstigheter. Med en normal placering kan du strunta i det. Ska du sätta de väldigt tätt, lågt eller långt fram är det bäst att kolla upp.

Trist att göra hål i kåpan, en liten risk att färgen släpper kring hålet finns också.

Skylthållare ja, det är det jag menar. Det är inga probs att göra små "öron" på plåten för att fästa blinkers. Har jag gjort till två hojar, gör en mall i papper först och testa. Det finns regler för placering av blinkers, men det är inga konstigheter. Med en normal placering kan du strunta i det. Ska du sätta de väldigt tätt, lågt eller långt fram är det bäst att kolla upp.

Trist att göra hål i kåpan, en liten risk att färgen släpper kring hålet finns också.

Jag har kollat runt lite på olika sidor och på hur skylthållare med infästning för blinkers ser ut, och vad dom kostade..God damn it, de va inte billigt för en bit plåt! så jag satt minsann och ritade upp en mall inatt på jobbet (vad ska man annars göra på jobb om man inte planerar hoj-projekt? :D ) och kom fram till att det är ju rätt lugnt att konstruera en själv med infästning för blinkers och allt.. tror du man behöver skydda kablarna för stänket från bakhjulet?!

Minst 18 cm bör du ha mellan dom. :tummenupp

El o fukt brukar ju inte funka så bra ihop..
Så gegga på lite silikon där det mt förmodan kan tränga in vatten.

Ännu ett lysande tips som jag ska använda mig av!! Jag tackar ödmjukast!! Kommer att lägga upp ett par fina bilder på mitt bygge!! Tänkte ta tag i det i veckan!! Ska bli skoj!

Ännu ett lysande tips som jag ska använda mig av!! Jag tackar ödmjukast!! Kommer att lägga upp ett par fina bilder på mitt bygge!! Tänkte ta tag i det i veckan!! Ska bli skoj!

Här är en bild med måtten som bilprovningen kräver:

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=217910&d=1198575601

Sen så kan jag personligen tycka att 18 cm mellan bakblinkersen är för lite, det handlar ju om en säkerhetsdetalj. Hojen blir inte mycket fulare om du har 25 cm emellan men det blir tydligare åt vilket håll du ska svänga..

Här är en bild med måtten som bilprovningen kräver:

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=217910&d=1198575601

Sen så kan jag personligen tycka att 18 cm mellan bakblinkersen är för lite, det handlar ju om en säkerhetsdetalj. Hojen blir inte mycket fulare om du har 25 cm emellan men det blir tydligare åt vilket håll du ska svänga..

Jo, jag kollade lite på det med, med måtten... Och kom fram till samma sak.. men det kommer nästan bli 30 emellan, hittade en universal på nilssons Mc idag, som verkade helt ok, så den köpte ja för 179:-.. tänkte att det är ett överkomligt pris för att slippa jobbet... Så ikväll när jag kommer hem kl 2230 så ska det sågas! :yoparty

Najjs!
Nån mer som tänker på Enterprise när man ser den häcken?

Häcken är ju det enda man får se av den vid rödljusen :tummenupp

Najjs!
Nån mer som tänker på Enterprise när man ser den häcken?

Häcken är ju det enda man får se av den vid rödljusen :tummenupp

hahaha, ja arslet på hojjen e ju lite speciellt.. tog mig ett tag att vänja mig, men nu tycker ja den e underbar!!:)

Väldigt kul att få feedback på mitt lilla projekt, själv blev jag väldigt nöjd! Tack för alla tipsen och trixen, de har varit till bra hjälp!! Sporthoj e ett fantastiskt forum! :yoparty

Liten glädjedödare.
Hur är det med reflexen som ska vara på där bak vid besiktning ?

Liten glädjedödare.
Hur är det med reflexen som ska vara på där bak vid besiktning ?

Visst va det så... jag kollade upp med Bilprovningen ang kraven, och det fanns inga spec på hur den skulle se ut, men som fredrik på bilprovningen sa "så länge den är avsedd för motorfordon och inte är 3-kantig." Så det blir att smälla på en rektangulär liten rackare på bländskyddet för nummerplåtsbelysningen!

Tack för upplysningen, Webgringo!

Så!! Nu har jag gjort allt, tror jag.. :tummenupp har fixat reflexen, samt bytat blinkersen fram åsså.. visste väl inte att den skulle blinka som ett disko när man satte på blinkers med mindre watt fram, men det löste sig med ett motstånd.. Så nu e jag nöjd med den, så nu fattas bara vädret! :yoparty

Back