Resa till Hurghada

Vikingarockaren

Sommar!!
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Bandit 1200
Familjen ska resa till Hurghada i Egypten.

Skulle vilja ha tips på vad man kan göra där.

Kan man hyra hoj, vattenskoter eller nått annat roligt?

Hur mycket kostar spriten?:D

Och andra tips vill jag gärna ha.

Vikingarockaren skrev:
2601703 Familjen ska resa till Hurghada i Egypten.

Skulle vilja ha tips på vad man kan göra där.

Kan man hyra hoj, vattenskoter eller nått annat roligt?

Hur mycket kostar spriten?:D

Och andra tips vill jag gärna ha.

1: det är ett muslimskt land, så det är inte så lajbans. räkna inte med något Ibiza hålligång. shysst snorklingsvatten dock.

2: dom har sämst sprit i världen eftersom dom inte dricker själva, bara inhemskt. ölen är sämre än amerikansk, köp med så mycket du kan från taxfree å smyg in det på hotellet (det är alltså förbjudet) kalashnikov försedda vakter vid alla finare hotell.

3: har ni ett fint hotell så stanna där, finns inte ett jävla skit att se förutom sopor, hela landet är en sopstation. du kommer förstå vad jag menar.
dagsresorna till Kairo och konungarnas dal är värda att åka på.
OBS! Kairo kommer att göra dig mållös jag lovar, en sorts obeskrivlig skräckblandad förtjusning, skulle tro att Kairo är Jordklotets armhåla eller rövhål....

4: köp magmedicin direkt för ni kommer alla bli magsjuka, bakteriedödande och förstoppande.

5: Egypten liknar fan inget annat land jag varit i, helt enkelt en soptipp med fattiga araber som är fruktansvärt påträngande. hoppas för eran skull att ni valt ett fint hotell som ligger direkt vid havet, på så sätt slipper man övriga landet (om man vill) men det rekommenderar jag iaf.

Jo jag vet, jag är fruktansvärt negativt inställd till Egypten, men det finns iaf ett ljus i mörkret! SNORKLING, dom har världens finaste snorklingsvatten. med lite tur finns det fina korallrev vid hotellet, det hade vi!

Köp en t-shirt med dansk flagga innan du åker ner så blir det en händelserik semester :tummenupp

Jag var där i januari, trivdes bra. Ska du dricka öl där så köp Stella, den é riktigt god.:tummenupp

Som någon skrev tidigare så är snorklingen helt otrolig!! Åkte ut med någon båt och snorklade och gick iland på en härlig sandvit ö, där vi slapp alla försäljare!

Var även i Kairo och det var en lång bussresa men det var värt det! Bara att se alla stjärnorna på natten :)

Var tyvärr bara där i en vecka, det var för kort tid. Åker jag igen så skulle jag ta en tur ut i öknen och åka till konungarnas dal.

Första som hände när vi landade och skulle hämta våra väskor var att en egyptier redan hade tagit dom och vägrade lämna dom ifrån sig innan han fått pengar. Vi blev även upplurade på en kamel vid pyramiderna fast vi blivit varnade :)
Köpte tabletter på apoteket som vi började äta nån dag innan och fortsatte tills någon dag efter. Hade inga större magproblem på resan :tummenupp

Konungarnas dal är mäktigt.

Tycker det var nice i Egypten.

Dock gäller "det vanliga" ; utgå från att alla vill blåsa dig, gör upp priser innan, ät på restauranger som reseledarna rekommenderar.
Se till att tjejerna har mer täckande kläder om man åker utanför hotellet.

Inga magproblem, tog någon spruta/piller innan vi åkte, funkade kanon.

Edit: Om du är intresserad av historia så kolla upp lite innan, blir ännu roligare att kika på gamla grejer då.
Ramses I,II,II finns några romaner? som heter.
Även Egyptens nycklar, handlar om Champollion som knäckte hieroglyfspråket.

Last edited:
Inget höjdarställe....Kom hem med någon jävla parasit som det tog ett par månader att bli kvitt. Lite samma liga som Mexico fast mkt striktare vad gäller klädsel och kröken och mer påträngande folk som skulle kladda på en hela tiden. Kanonhotell, underbara dyk och snorklingsvatten och en del intressanta historiska platser att besöka. Resten är bara depp: fattigt, skitigt och allmänt hälsovådligt. Inget ställe jag åker tillbaka till.

madmagnus skrev:
2601741 1: det är ett muslimskt land, så det är inte så lajbans. räkna inte med något Ibiza hålligång. shysst snorklingsvatten dock.

2: dom har sämst sprit i världen eftersom dom inte dricker själva, bara inhemskt. ölen är sämre än amerikansk, köp med så mycket du kan från taxfree å smyg in det på hotellet (det är alltså förbjudet) kalashnikov försedda vakter vid alla finare hotell.

3: har ni ett fint hotell så stanna där, finns inte ett jävla skit att se förutom sopor, hela landet är en sopstation. du kommer förstå vad jag menar.
dagsresorna till Kairo och konungarnas dal är värda att åka på.
OBS! Kairo kommer att göra dig mållös jag lovar, en sorts obeskrivlig skräckblandad förtjusning, skulle tro att Kairo är Jordklotets armhåla eller rövhål....

4: köp magmedicin direkt för ni kommer alla bli magsjuka, bakteriedödande och förstoppande.

5: Egypten liknar fan inget annat land jag varit i, helt enkelt en soptipp med fattiga araber som är fruktansvärt påträngande. hoppas för eran skull att ni valt ett fint hotell som ligger direkt vid havet, på så sätt slipper man övriga landet (om man vill) men det rekommenderar jag iaf.

Jo jag vet, jag är fruktansvärt negativt inställd till Egypten, men det finns iaf ett ljus i mörkret! SNORKLING, dom har världens finaste snorklingsvatten. med lite tur finns det fina korallrev vid hotellet, det hade vi!

Nu har jag inte varit i egypten, men det låter i stort sett som Brasilien om man bortser från den muslimska delen. :D

Fy fan. Fo real. :näsblod

P.S. Pyramiderna kan man ju se på säkert avstånd på Google Earth. Dessutom helt kratis.

Zee skrev:
2602224 Nu har jag inte varit i egypten, men det låter i stort sett som Brasilien om man bortser från den muslimska delen. :D

Och jag som trodde brazil var coolaste landet på jorden?!

General E skrev:
2602237 Och jag som trodde brazil var coolaste landet på jorden?!

Vi hörs när du varit i Rio de janeiro.

Nej, fy fan. Aldrig till sydamerika igen. Aldrig.

Zee skrev:
2602248 Vi hörs när du varit i Rio de janeiro.

Nej, fy fan. Aldrig till sydamerika igen. Aldrig.

Aldrig varit där. Men allt man ser på TV är ju samba, parader och sambafotboll! :tuttar :D :tummenupp

Braziiiiilllll, la la la la laaaaaaaaaaaaa
La la la la la la laaaaaaa!

Kanske inte TV alltid ger en korrekt bild av verkligheten ändå. :(

Jag har ett tips, ska du inte dyka där så skit i det snabbt som fan!
Ska du dyka kan det kanske vara värt plågan som resten av staden är, men tveksamt.
Det har av national geografics(tror jag det var) blivit utnämnt till världens fulaste stad, tvivlar inte en sekund på att det stämmer.
Staden är vidrig, folket är hämska, maten är kass, drickat är kass, vädret duger och dykningen är kanon.

:)

Fick ni gratisbiljetter eller? :va

Kommer aldrig sätta min fot i Egypten igen och det finns många anlednigar till detta...

Kan bara hålla med alla.. var där förra året 10 dagar all incl..
Var utanför hotellet två gånger och det var två gånger för mycket,,
Jag var iof där bara för att relaxa lite med tjejen så det funkade men jag kan absolut inte rekommedera det..Vi du ha mysiga restauranger och gå på något trevligt café eller bar .??? ÅK INTE DIT;; Vill du bara vara i solen och vara på hotellet,,,jag då kan du överväga det,,,
Jag kommer nog aldrig sätta min fot där igen...

Måste man åka till Egypten, ska man ditt för att dyka. Och då menar jag liveaboard så länge så möjligt. Gäller att slippa fastlandet så mycket det bara går. Men dykningen och liveaboard är helt kanon:yoparty

Pyramidarna var vel helt ok men fan va jobbiga alla försäljare är:machinegu
Och Kairo är skitigt som fan. En stor soptipp.

Har man inget dykcert kan man också hyra quards och rejs:a i örkenen, klart värd:hojsmilie

RMT_Racing skrev:
2602546 Fick ni gratisbiljetter eller? :va

Kommer aldrig sätta min fot i Egypten igen och det finns många anlednigar till detta...

:D morsan bjuder men hon vill åka dit för att ligga å lata sig i solen.

Själv vill man ju göra något på en resa, typ köra motorcykel, jetski, supa utav helvete, fiska och lite sånt trevligt.

Jaja åker med för att hon bjuder annars skulle jag aldrig åka till nån sån turistfälla men nått roligt ska man väl hitta på där i alla fall.

Vi åkte fyrhjulingar i öknen..va kul men hade vart roligare om man hade fått köra mera fritt..men men. kan va farligt tydligen..
Maten är inge vidare å som nämnts tidigare är spriten inget att hurra för.
Lämna inte ut något nummer till hotellet,det misstaget gjorde jag och det kom i fel händer:huvet ...har aldrig haft så många missade samtal förr. helt sjukt! va där i februari och blev senast trackad för 4-5 veckor sen:va
Hoppas ni får en trevlig resa och som sagt..imodium e ett hett tips:tummenupp

sämsta stället jag vart på.
som sagt ovan, dykningen är fantastisk men allt annat och då menar jag verkligen ALLT annat är bara skit. om du inte åker dit för att dyka så avstå från resan. Allt annat är fan så mycket bättre hemma... förutom vädret då.

Håller med övriga; bortsett från dyk och konungarnas dal är Egypten det sämsta resmålet i dagens resekataloger om man ska charterturista. Efter 10 dagar där hade jag fortfarande inte träffat någon fastboende som var trevlig...

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla