Renovering Husaberg 650

Sebastian R

Är här eller i någon kurva...
Gick med
29 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Med två hjul!
Hejsan!

Nu är det dags att gå igenom motorn på min motard..

Jag skulle vilja veta vilka delar som bör bytas.

Hittils har jag bestämt mig för att byta:

Kamkedja
Ramlager
(Packningar+packboxar)

På min 'kanskelista' har jag
Vipparmslager/rullar
"Balansvikts-lager"
Resterande lager i växellåda


Funderar också på vevstakslager och kolvbultslager osv..

Har också funderat på kolv eller bara kolvringar.

Självklart skall en allmän översyn ske och kolla så att cylinderfoder och toppen ser fin ut inuti osv..

Har kollat igenom "periodic maintenance schedule" i reservdelsmanualen för att se vilka rubriker som borde varit kollade och skall kollas inom en snar framtid så att man kan komma in i ett system för de "stora servicarna".


Nu till det jag vill ha ER hjälp med:
Vilka av dessa delar tycker ni att jag SKALL byta.
Vilka skall man kolla och byta om dem är dåliga?
- Isåfall, hur mäter/ser/vet jag att de är dåliga?

Vad har jag missat som jag bör ta en titt på?

Bör man kolla oljepump/vattenpump osv?

Ös på med svar som kan hjälpa mig!

Motorn är redan ur och står på bänk, skall nog riva till helgen, beställa delar därefter så att den kommer ihop så fort som möjligt igen..


Just det - beställa delar, varifrån rekommenderar ni att jag köper mina delar?
Bor i Göteborg och vet att Fastbike tar hem delar.

Skiljer det sig i pris eller kvalitet om man beställer från något annat företag?

Kan tänka mig att köra en bit alternativt beställa delar via postorder, så varifrån skall man handla?

Att tillägga är kanske att hojjen är en FS650 -04 som gått ca 140h.



Har sökt men ej funnit trådar som passar min frågeställning. OM det finns trådar om detta ber jag om ursäkt och hoppas att ni via länkar kan hänvisa mig till rätt tråd!



Hoppas på er hjälp nu, trots mitt inlägg som jag i efterhand fått inse är aningen ostrukturerat!
 
Byt allt du funderat på.

Rullager på lyftarna ,Går köpa lösa ca 500kr paret.
Ramlager bägge sidor
Viktigt byta balacevikt/lager.. mig veterligt måste man köpa hela skiten.. svindyrt minst 2000kr!! Men ett måste annars rasar hela motorn om den säger upp sig!!
Kolven kan gå 100 tim till om den nu är väghuligan körd , Men jag skulle bytt även den pga klyvning av hela motor för att byta:gnissla

Kamkedjan ett måste byta, kamlagren kan du känna på om går huggfritt (billiga så kan även bytas bara för att)

Man byter helt enkelt alla lager och packboxar i motorn och kolla noga på växelådans alla kuggar om det är matrialurslag (pitting) kolla att klackarna som går i varandra är raka och hela.

Oljepump håller 4 evver
 
Jag hade allvarligt funderat på att låta thomas på enginehardware göra det. Kode är inte så långt bort.

Han är snabb och effektiv för vettigt pris. Ring o kolla.
Fast gillar du att riva så är det en lättmekad motor.

Delar kan beställas hos dom flesta. Har inte beställt motordelar av fastbike men han tar överpris på mycket annat. Hör med Keva motor i Hässleholm. Dom har det mesta hemma och skickar det till dig långt innan fastbike själv hunnit beställa delarna.
 
Tack snabba svar!
Har lite mer hum om vad jag skall göra..

Har printade manualer, ett intresse av att skruva och två vänner som skall hjälpa mig, så tror och hoppas att det blir roligt, går smidigt och är lärorikt att renovera motorn själv...

MVH/
Sebastian R :)
 
Back
Top