Reklamera efter mer än 2 år, rättigheter/skyldigheter

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Har en produkt som jag har lämnat in för en reklamation (varan är 2 år 4mån). När varan var 1 år så gick den sönder, lämnade in och fick den åtgärdad.
Idag uppstod samma fel, lämnade in den. Men butikspersonalen stod ju inte med ett leende bakom disken kan man säga pga garantin har gått ut. Utan dom mummlade på, och sa typ att du skulle ha haft en försäkring som man kunde teckna mm. Ja ni förstår kanske hur dom betede sig !!

Jag skulle behöva lite hjälp med vilka rättigheter/skyldigheter jag har, ifall det skulle bli så personalen vill ha betalt för att jag ska få varan tillbaks. Vad kan jag trycka på osv.

Uffe
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
har råkat ut för ungefär samma, samma fel efter garantin gått ut, firman nobbade att laga den eftersom garantin gått ut, köper nog inte fler av det märket.
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Som privatperson har du reklamationsrätt i tre år efter att varan köptes, oavsett vilken garanti som lämnats av försäljaren. Reklamationsrätten kan dock bara åberopas vid fabrikationsfel hos produkten som bevisligen fanns där redan när man köpte den. Kan ju vara marigt att styrka det sistnämnda ibland.
 

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Lund
Hoj
GSXR1000 K6
Hej!

Det är konsumentköpslagen (1990:932) som gäller här eftersom du köpt en vara som privatperson av en näringsidkare.

Reklamation kan göras upp till tre år efter köp (23$ 3st) för varor som köpts efter 1 april 2005 (köpta tidigare är det 2år som gäller), men du som köpare måste meddela säljaren om varans felaktighet inom skälig tid från det att du har märkt eller borde ha märkt felet. Ett sådant meddelande som sker inom 2 månader efter det att köparen märkt eller borde märkt felet skall alltid anses lämnats i rätt tid.

Rätten till reklamation förloras efter 3 år om inget meddelande från köparen har gjorts. Garantivillkor kan ändå gälla eftersom dessa är helt beroende på vad leverantören/tillverkaren lovat. Även om varan har en garanti som är kortare än 3år så gäller ändå konsumentköpslagens 3års reklamationsrätt.

beroende på felets art, betydelse och annat så kan du begära att få felet åtgärdat, omleverans, prisavdrag eller hävning...
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Hm, jag undrar om reklamationsrätten inte är tre år efter att varan köpts.

Jag vill bestämt minnas att jag läst det någonstans.
 

TommyGun

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Ort
Vällingby/Sthlm
Hoj
Kawasaki ER6-f -06
Vissa bolag sköter sig

Lämnade in min Krups espressomaskin på lagning på Elgiganten i Barkaby där jag även köpte den i januari 2006, dvs för 2 år och 6 månader sedan.

Döm om min förvåning då de ringde idag och sade att maskinen inte går att laga och att vi får alla pengar tillbaka. De gjorde inte ens något avdrag för att vi haft nytta av den under denna tid. :)

Riktigt bra gjort tycker jag.
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Som tidigare sagts så har du 3 års reklamationsrätt.

Kanske viktigast av allt: ge dig inte in i en diskussion om lagtexter. Säg bara "produkten är brukad normalt".
Det funkar ju inte om den är uppenbart misshandlad, men då hade ju en garanti inte heller täckt skadorna.

Räcker inte det är det ARN nästa om du orkar och att glömma ärendet i övrigt, då har du handlat av ett oseriöst företag och du kommer aldrig att få hjälp från deras håll annat än via ARN:s rekommendationer eller tingsrätten.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Är det ett ursprungsfel så lagas den, byts ut eller du får pengarna tillbaka. Är det ett fel som ej går att härleda till fabriksfel, dvs t ex handhavandefel, slitage eller åverkan så har företaget rätt att ta ut en undersökningskostnad av dig för att lämna ut produkten. Det vill säga en avgift som täcker de kostnader det inneburit för företaget med eventuell frakt av varan samt felsökning.

Du kan ju isf välja att inte hämta ut varan och därmed slippa avgiften.
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Är det ett ursprungsfel så lagas den, byts ut eller du får pengarna tillbaka. Är det ett fel som ej går att härleda till fabriksfel, dvs t ex handhavandefel, slitage eller åverkan så har företaget rätt att ta ut en undersökningskostnad av dig för att lämna ut produkten. Det vill säga en avgift som täcker de kostnader det inneburit för företaget med eventuell frakt av varan samt felsökning.

Du kan ju isf välja att inte hämta ut varan och därmed slippa avgiften.
Men med tanke på att "samma" fel har uppståt under garanti perioden så känns det naturligt för mig att dom ska repa den gratis, men intrycket jag fick av butiks personalen när jag gjorde reklamationen så var dom inte lyckliga
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top