Raslar / knakar i motorn

akora

http://www.roadragemc.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -97
Skulle ställa in hojen efter dagens åktur, och när jag ska ställa ner hojen på stödet så börjar motorn att rasla / knaka jätte hårt (har en GSX-R 750 från -93), stängde av hojen på en gång.
Starta sedan upp den och höll in kopplingen (tänkte om lådan hade lagt av), men det rasla / knaka lika mycket för det.
Kör Hojen strypt, så jag kan ju inte har kört för hårt.
Funderar annars på om det kan vara en ventil eller kamkjedjan som strular.
Kan starta upp den en snabbis och spela in ljudet om det är någon som vill.

Tackar för all hjälp jag kan få

fick samma broblem på tjejens hojj efter en krash...
Kamkedjan hade slackat pga att kedjesträckaren hamnat ur läge.
Testa att lägga i en hög växel och rulla hojen fram och tillbaka några ggr och testa att starta den sedan.
När jag gjorde detta försvann oljudet. :tummenupp
Kankse inte funkar i ditt fall men man vet ju aldrig?? :confused:

Jag tror att du kom åt växelspaken när du hade ned sidostödet så att en växel är halvt om halvt ilagd, dvs den har hamnat i ett falskt friläge. Annars ju som redan sagt kamkedjespännaren berömd för att gå sönder på den där motorn.

Jag och flickvänens far ska skruva isär toppen på torsdag och ta oss en titt på kamkedjan.
Vågar inte starta den nu ifall kedjan skulle gå av och slå sönder halva motorn.

Det räcker att börja med ventilkåpan så kan du se/känna om den är slak :rodnar

kedjesträckare

Tja
Har själv en 93 ans gixxer som jag tycker låter lite dock inte så mycket som den beskrivna,men till min gråga om det är kedjespännaren,är det då en kostsam historia och invecklat att byta?

Adde

Den hojmodellen brukar väl käka vevlager (på grund av att dom inte får olja vid bakhjulskörning :rolleyes: )? Eller är det senare årsmodeller?

Hade en 1100 93:a tidigare och den rasslade rejält från drivningen av generatorn, det sitter ryckutjämnare av ungefär samma typ som till bakdrevet och dom var slut, efter byte av dom så gick den tyst och fint innan rasslade den som en skördetröska på tomgång.

Tackar för alla svar som jag fått, tar gärna emot flera.
Någon som vet vad det skulle kosta att byta kamkedja och kamdrev??

Du berättade inte om det inte var svårare än en växel var halvt-om-halvt ilagd? Det låter åtroligt att kamkedjesträckaren skulle lägga av precis i det ögonblick du ställer ifrån dig hojen samtidigt som din fot är i närheten av växelspaken. Kolla en gång till att växeln verkligen är i (ett riktigt) friläge.

akora skrev:
Jag och flickvänens far ska skruva isär toppen på torsdag och ta oss en titt på kamkedjan.
Vågar inte starta den nu ifall kedjan skulle gå av och slå sönder halva motorn.

andersbrink skrev:
Du berättade inte om det inte var svårare än en växel var halvt-om-halvt ilagd? Det låter åtroligt att kamkedjesträckaren skulle lägga av precis i det ögonblick du ställer ifrån dig hojen samtidigt som din fot är i närheten av växelspaken. Kolla en gång till att växeln verkligen är i (ett riktigt) friläge.

Tog bort ventil kåpan igår och kollade på kam kedjan och kam dreven. Är lite osäker på om kejdan för slak eller om den ska vara så. Har en handbok men lyckas inte hitta någon sida där det står hur spänd den ska vara.
Men om man trycker på kedjan mellan dreven och sedan lyfter den så är det ett glapp på 1,5 - 2 cm.... är det normalt?

För om det inte är det som är felet så börjar vi bli oroliga för att det är något lager som gett sig..

1.5 till 2 cm är alldeles för mycket slack för en kamkedja. Normalt på min gsxr med självjusterande spännare är 0.5 till 1 cm.

Hur ser spännaren ut, verkar den funka? Se till att vevaxel och kammarna är tajmade enligt manualen. Med så pass slack kamkedja är risken stor att den har kuggat över.

andersbrink skrev:
1.5 till 2 cm är alldeles för mycket slack för en kamkedja. Normalt på min gsxr med självjusterande spännare är 0.5 till 1 cm.

Hur ser spännaren ut, verkar den funka? Se till att vevaxel och kammarna är tajmade enligt manualen. Med så pass slack kamkedja är risken stor att den har kuggat över.

okey.. ska ditt imorgon så då ska jag kolla igen. Spännare består ju av två fjädrar och vi har bara kollat den ena, ska kolla den andra i morgon.

Skriver så fort jag vet mer, tack för att du / ni hjälper till.

Mvh Rikard

Skruvade igår..Fick reda på att det antagligen är så att kamkedjen har drevat över, och att då ventilerna slår mot kolvarna... FAAAAANNNN.... detta kommer att bli dyrt.. Vad kostar en ny top???? Eller kan man byta ventilsätena???

HHHJJJJÄÄÄLLLLPPPPPP!!!!!

vad ska jag ta mig till?!?!?!?

I bästa har inget alls hänt förrutom att kamkedjan är slak eller bara har hoppad en eller två kuggar.

I näst-bästa faller är det bara ventilerna som är lätt krökta. Nya ventiler går på ca 300 spänn stycket, räkna med 16 stycken. Begagnade ventiler går att använda om de slipas in mot sätet.

Har du otur är styrningarna spräckta. Har du ännu mer otur är sätena spräckta/förstörda. Har du ännu mer otur är det hål i kolvarna. Har du ännu mer otur så kan förbränningsrummet har blivit förstört. En begagnad topp går på ca 3000 - 5000 spänn. Kom ihåg att ett topplock även inkluderar kamaxelöverfallena.

Har du en jävla röta är det bara ett "falskt" friläge i växellådan. Du har fortfarande inte svarat på den frågan, är den för dum att svara på?

andersbrink skrev:
I bästa har inget alls hänt förrutom att kamkedjan är slak eller bara har hoppad en eller två kuggar.

I näst-bästa faller är det bara ventilerna som är lätt krökta. Nya ventiler går på ca 300 spänn stycket, räkna med 16 stycken. Begagnade ventiler går att använda om de slipas in mot sätet.

Har du otur är styrningarna spräckta. Har du ännu mer otur är sätena spräckta/förstörda. Har du ännu mer otur är det hål i kolvarna. Har du ännu mer otur så kan förbränningsrummet har blivit förstört. En begagnad topp går på ca 3000 - 5000 spänn. Kom ihåg att ett topplock även inkluderar kamaxelöverfallena.

Har du en jävla röta är det bara ett "falskt" friläge i växellådan. Du har fortfarande inte svarat på den frågan, är den för dum att svara på?

Nej.. jag är 99% säker på att det inte är ett "falskt" friläge i växellådan. Vi har testar att starta med kopplingen nedtryckt, plus att vi har växlat runt massor.
Ljudet är nästan lite galloperande, svårt att förklara. Conny tror att det är kolvarna som går mot ventilerna. Vi har lyft ur motorn och ska plocka isär toppen på måndag. Skriver mera då..

Tack för att du hjälper till :tummenupp

mvh Rikard

Skruva bort och kollade toppen idag, vissade det sig att det hade lossnat en bit från ventilstyraren och sedan hade biten hamnat mellan kolv och topp.
Nu är min fråga följande:
Vad kan har orsakat detta om kamkedjan verkar stå som den ska????

Sitter bara och hoppas på att det var något slags material fel.
Ska lämna in toppen i morgon så att dem kan pressa ditt en ny ventilstyrare och byta ventil.

akora skrev:
Vad kan har orsakat detta om kamkedjan verkar stå som den ska????

Tre orsaker.

1) Materialfel

2) Ventilen har kantrat mot antingen kolv eller motstående ventil. Dvs ventilfladder, dvs taskig ventilfjäder.

3) Ventilen har värmenupit i styrningen eller att styrningen eller ventilskaftet haft felaktig toleranser från fabrik.

Alla tre teorierna är lika troliga.

Innan du monterar ihop motorn, se till att du inte har några repor i cylindern, sprucken kolv, läckande ventiler eller några aluminiumrester kvar mellan kolv och cylindervägg. De kan göra att kolvringarna fastnar kvar och du får pissig kompression.

Läckande ventiler kollar du genom att hälla i T- eller K-sprit i insugs- respektive avgasportarna en och en. Det får läcka högst en droppe på ca 20 sekunder för att det ska vara acceptabelt. Läcker det lite mer än det bör du slipa in de läckande ventilerna. Att det läcker lite (mindre än en droppe på 20 sekunder) är inget att oroa sig för, det slits in med tiden.

Däremot gamla luft/olje-gsxr'er har en jämra benägenhet att få skeva ventilsäten. De hamras ned innemot tändstiftet och jag törs nästan sätta mitt turbo-kit på att 95% av alla som gått minst 500 mil läcker (för mycket) i ventilerna. Nästan så jag tror att det är gjutningen som slår sig när toppen har värmts upp ett par gånger.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back