R6 främre bromscylinder på R1 -00

Jowen

Ny medlem
Gick med
29 May 2013
Hoj
Yamaha R1 -00
Undrar om jag kan sätta på en främre bromscylinder från en r6 -00 på en r1 -00? R1:an vet jag har en Nisin cylinder, och har hört att vissa r6:or har brembo

Håll koll på ebay, ibland dyker det upp brembos konverteringskit med brembo pump, brembo ok, adapter och större skivor.

så jag kan alltså inte sätta en R6 bromspump på mitt befintliga system på min R1:a? Bägge i årsmodell -00. Min nuvarande pump har gått sönder, o ja har hittat en begagnad ifrån en R6:a på nätet.

så jag kan alltså inte sätta en R6 bromspump på mitt befintliga system på min R1:a? Bägge i årsmodell -00. Min nuvarande pump har gått sönder, o ja har hittat en begagnad ifrån en R6:a på nätet.

Det vet jag inte. GÅR borde det ju göra, frågan är om det är BRA då pumpen och oken bör matcha varandra. Kolla artikelnumren på t.ex. http://www.ronniesmailorder.com/fiche_select.asp och se om bitarna liknar varandra.

Annars kan du kolla om t.ex. http://www.hojdelen.se/ eller någon annan hojskrot har en R1 cylinder. Brukar aldrig vara problem att hitta R1 delar, så är det inte för att uppgradera du vill byta pump så sätt på rätt. Om inte annat är det mindre huvudbry när något pajar och man vill byta t.ex. handtaget eller köpa ett renoveringskit.

Jag har köpt delar från den här hojen till min R1, pm:a säljaren och fråga om pumpen finns kvar.

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=69626

Det går alldeles utmärkt. Annars kan du ta en från en R1 -05-09, de har också Brembo. De huvudcylindrarna är dock för radiella bromsok men det fungerar bra ändå. Den Nissinpumpen som sitter på äldre R1 är i princip samma som sitter på YZF 750, thunderace, thundercat m.fl. Artikelnumrena skiljer men de är likadana. Med Den radiella Brembopumpen kan du få symptomet att handtaget går längre in mot styret innan nåt händer, vill du fixa det får du sätta dit en längre pinne som trycker mot själva pumpen. Här måste man vara väldigt försiktig så att man inte sätter dit för lång pinne för då kan bromsen aktiveras när oljan expanderar när den blir varm. Så en del mek är det att få det bra. Jag kör själv med en brembo från en r1 -07 på min YZF.

Kan jag använda en ifrån en -03:a? har lyckats hitta en nämligen, ser i princip likadan ut. Även på ritningarna i Ronniesmailorder

Last edited:
Ja den är likadan som den på -00.

Bromspumpar är universal. Det som är viktigt är diametern på kolven. Matchar den är resten lugnt. Tänk dock på att japanerna har annan gängstigning på banjon så köp rätt banjobult och undvik gönhsallad.

Fast de brembopumpar som sitter original på R1 och R6 har "normal" gänga, som tur är.

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”