Pyspunka? Sprillans bakdäck

withberg

Medlem
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
GSXR 750 -01, GSXR 600 -02
Byte bakdäck i torsdags till Michelin Pilot Power (vecka 10/2013). Sedan körde jag hem e4 6 mil. Ställde hojen i ett par dagar, tills idag då det inte är någon luft kvar i däcket alls. Letar självklar efter punka/hål/spikar/whatever men hittar ingenting.

Lånar pump på macken närmast (får egentligen inte låna, men de var schysta, stor creed till de) och pumpar upp däcket igen och nu pyser det ingenting någonstans klämt och lyssnat noga efter pys. Någon som vet vad det kan vara? Tänkte om det kan vara ventilgummit som är gammalt? Har tyvärr inge större mekkunskaper.

Det kan vara ventilen, det kan också vara så att du kört på en liten vass spik eller liknande, eller så tätar det inte mot fälgen.

Vänta och se om det pyser ut igen och då kan du ju testa med lita Yes och vatten för att se om du kan hitta stället där det pyser.

Det kan vara ventilen, det kan också vara så att du kört på en liten vass spik eller liknande, eller så tätar det inte mot fälgen.

Vänta och se om det pyser ut igen och då kan du ju testa med lita Yes och vatten för att se om du kan hitta stället där det pyser.

Hur svårt är det att byta ventil?
Hittar verkligen ingen läcka, hur gör man om det inte tätar mot fälgen?

Hur svårt är det att byta ventil?
Hittar verkligen ingen läcka, hur gör man om det inte tätar mot fälgen?

Har den nya luften "pyst" ut igen annars vänta att se, det kan varit så enkelt som lite skit i ventilen från första fyllningen som nu är borta när du fyllde igen.

För att byta ventil tror jag däcket måste bort, men någon får gärna rätta mig.

Om däcket inte tätar mot fälgen så skulle jag åka tillbaka till stället som monterade och klaga!

Om du har ett litet hål i däcket (kört på något) så kan du fylla i punkaspray, många som kör med det och fungerar bra även i högre hastigheter (har kört med det själv).

Har den nya luften "pyst" ut igen annars vänta att se, det kan varit så enkelt som lite skit i ventilen från första fyllningen som nu är borta när du fyllde igen.

För att byta ventil tror jag däcket måste bort, men någon får gärna rätta mig.

Om däcket inte tätar mot fälgen så skulle jag åka tillbaka till stället som monterade och klaga!

Om du har ett litet hål i däcket (kört på något) så kan du fylla i punkaspray, många som kör med det och fungerar bra även i högre hastigheter (har kört med det själv).

Det konstiga är att den nya luften har inte pyst ut ännu fyllde på för ett par timmar sen, tog en testtur på ca 35-40min ingen luft "verkar" ha pyst ut, hör eller känner inget. Ska ut igen på en lite längre tur, får hoppas man har turen att det inte "pyser" ut. Kanske bara va skit i ventilen som sagt

Det konstiga är att den nya luften har inte pyst ut ännu fyllde på för ett par timmar sen, tog en testtur på ca 35-40min ingen luft "verkar" ha pyst ut, hör eller känner inget. Ska ut igen på en lite längre tur, får hoppas man har turen att det inte "pyser" ut. Kanske bara va skit i ventilen som sagt

Jag har kört runt med helt tomt bakdäck i flera dagar utan att knappt märka något (endast stadskörning), så du behöver inte vara så orolig om du inte kör i högre hastigeter eller aggresivt. Du borde märka ifall det blir lite svajjigt över väggupp eller så, däckets stomme klarar motorcykelns vikt.

Nått skräp kan ha lagt sig i "beaden" så däcket inte tätar riktigt mot fälgen. (va fan e det Svenska-ordet för bead?!)
Spraya med såpvatten på fälgkanten/däcksidan och kolla om det blir bubblor nånstans, ha tålamod.

Om du ser bubblor måste du bryta beaden, försöka rengöra och sedan poppa på däcket igen, det har hänt för mig nån gång.

Se till att ha en fräsch "hatt" på ventilen när du kör, centrifugalkraften kan få ventilen att pysa lite annars när det går undan.

Hur har du letat efter läckan?

Spraya en blandning av vatten och diskmedel, (förslagsvis YES eftersom det bubblar bäst), med blomspruta så ser du var det blir bubblor. Börja med ventilen, sen kanten och sist slitytan för du kan ju ha kört på glas eller annat. (Ja, däckgummit kan sluta sig så att det inte ser ut som om det sitter något där.)

Gör som Hoztic säger om du misstänker ventilen.:tummenupp Kolla bälgen efter sprickor. Den brukar få utstå en del misshandel från mackarnas pumpanordningar... Med diskmedel ser du lätt om det är så.

Spamma inte med idiotsvar i Teknikforumet. Det kommer få er bannade.

Folk ska kunna förlita sig på att få RÄTT svar i Teknikforumet!

Det skulle väl snarare vara centripetalkraften i så fall?

Japp, får påminna mig själv om att inte skriva svar i teknikforumet före 08.00 på morgonen i fortsättningen :-)

While tire valves will operate at any angle, valves mounted in a vertical axis used at high speeds are more likely to experience pressure loss due to centripetal forces depressing the valve core and allowing air to escape.

http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=208

Back