Position på sadeln ?

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Jag har hört en del som säger att man ska ha kontakt med tanken (sitta dikt an) när man kör och andra som säger att man ska sitta precis ifrån tanken (typ pingisboll mellan). När jag senast pratade med en SMC instruktör så sa han att man skulle kunna få mellan en knytnäve (tennisboll) mellan skrevet och tanken.

Jag har provat lite olika sittställningar och det känns som det går tyngre att svänga då man sitter närmare tanken. Samtidigt behöver man inte åka som en vante fram och tillbaka på sadeln när man gör hårda inbromsningar.

Sitter man längre ifrån tanken så känns det lättare att svänga/styra men man får problem med att hålla i sig när man gör hårda inbromsningar.

Tankpads?
Hur ska man sitta?
Vad är dina erfarenheter?
 
som SMC sa, en knytnäve i mellan, give or take. för att sitta kvar vid hårda inbromsningar köper du stompgrips till tanken, eller kniper som fan.

ju längre bak du sitter, desto lättare blir det att svänga (mindre tyngd på framhjulet). dessutom så får du en mer korrekt körställning när du börjar hänga ut. skitsvårt att förklara på nätet, bättre att fråga en instruktör eller något.
 
Last edited:
Jag kan tänka mig att man kan tappa styrförmågan (för lätt på framhjlet), kan man sitta fööör långt bak?
 
Jag kan tänka mig att man kan tappa styrförmågan (för lätt på framhjlet), kan man sitta fööör långt bak?

beror väl lite på hojtyp. på min tycker jag det är lagom när jag känner den bakre kutsen mot baken. vad som är helt korrekt finns det delade meningar om, och det lämnar jag till proffsen..
 
Jag tyckte det var enklare att sitta längre bak mot cutsen för en så rak armvinkel/handledsvinkel mot styret när jag motstyr(mer kraft i trycket), fast jag är ju nybörjare, men så känner jag ialla fall!
 
Blev tillsagd av instruktör att flytta bak häcken och vips så blev hojen betydligt mer lättsvängd, framförallt ökade stabiliteten. Sen kan man få pungkross då man har passagerare, bromsar hårt och plötsligt förlorar greppet om tanken men det är en annan sak.
 
Man ska väl sitta så att man får så bra kontakt/stor kontaktyta mellan lår och tank som möjligt när man "hänger".

Själv så föredrar jag annars att sitta nära tanken då jag får en bättre benvinkel och lagom upprätt körställning. Men när det ska svängas i hög fart så flyttar jag bak en bit.
 
..det handlar lite om att sidoförflyttningar skall gå smidigt, utan att man fastnar mot tanken. :)

Prova att sitta dikt an mot tanken och flytta mellan ordentliga avhäng vänster-höger...går sådär bra. ;)

/J
 
Prova att sitta dikt an mot tanken och flytta mellan ordentliga avhäng vänster-höger...går sådär bra. ;)
/J

Jag såg precis Biaggi och co på Eurosport (han blev för övrigt 1a och 2a). Med dom nerläggen blir den nog lite jobbigt att sitta nära tanken. Det var nästan att de behövde armbågspuckar, shit va långt ner de går med kroppen, snacka om att burka. Lite längre ner så fastnar de nog med vänsterörat i bromspluppen.

Jag har sett en förare här på SH om har tejpat någon plastbit eller liknande mot tanken, förmodligen för att inte komma för nära. Är det vanligt?
 
Jag skulle nog föreslå att du testar lite olika varianter, typ ett varv på varje sätt och känner efter när det känns bäst. Just sittställningens betydelse verkar något överskattad tycker jag, och det finns nog massor av parametrar som är viktigare men som kanske är svårare att lära ut.
 
Nu kör jag inte bana men jag fick många bra tipps från Superbike school UK dokumentär-serien som gick på brittisk tv tror jag!
 
Det beror ju på vad du ska göra, hur banan ser ut där du är, om du ska bromsa, svänga, gasa, osv. Det går ju inte säga att du ska ha x antal centimeter till tanken :huvet Vad var det för geni som sa det till dig?

björn

Det är inget fel i att någon ger råd till folk som ber om hjälp. Tycker du annorlunda än den personen så kan du väl förklara varför, men ta och dra ned på personangreppen lite va.:krama

En knytnäve emellan tanken och skrevet är vad även jag och många andra brukar rekommendera som en bra utgångspunkt för hur man sitter i sadeln. Med rätt förankring mot tanksidorna sitter du rätt för gas och broms. Med en liten sidoförflyttning av höfterna sitter du rätt för att svänga, förankrad i yttre fotpinnen och med yttre benets lår mot tanksidan.

Med skrevet mot tanken däremot får man tyngden långt fram och fotpositionen blir lätt fel med hålfoten på fotpinnarna. Det går inte att flytta i sidled utan att yttre låret tappar kontakten med tanken. Man ser ut som Charlie Chaplin när man kör och när man försöker bromsa blir det lätt bakhjulslyft, typ.:näsblod
 
Last edited:
..det är bra knepigt, så fort det pratas sittställning, så är det någon raceåkare inne och förringar vikten av att sitta "rätt".

Ummm...om man nu inte än hunnit lägga sig till med diverse olater, är det inte bättre att försöka göra det lättare för sig?

Det SMC lär ut, handlar ju om att skapa sig marginaler, bli en säkrare förare och med det kommer snabbheten som en produkt av det man gör, eller hur?

Hänga av rätt - inte lika djupa nedlägg - mer gummi i backen - här märker man ju själv att det känns betydligt tryggare, och går att åka lite fortare, på banan då naturligtvis..

Sitta rätt - lättare att göra sidoförflyttningar utan att störa hojen för mycket, man åker på att sätta knäna i tanken, motstyrningen fungerar bättre, man lastar av armarna...även detta märks tydligt när man är på banan och vinglar. :)

Varför är det så fel att man måste förringa det här hela tiden? :)

/J
 
Last edited:
Beror på hur aktivt du kör..för vanligt gatåka så sitt som det är bekvämast för dig:) Man kan sitta dikt mot tanken, vara som en glasspinne i kroppen, och det går ändå köra på rätt aktivt på gatan.(även om det inte är att föredra)..Mer aktiv åka på bana, så tennisboll, hand, äpple eller apelsins avstånd från tanken(beroende på fruktstorlek:krama)ibörjan känns det konstigt, efter ett tag bara naturligt:)

Man ska väl sitta så att man får så bra kontakt/stor kontaktyta mellan lår och tank som möjligt när man "hänger".

Själv så föredrar jag annars att sitta nära tanken då jag får en bättre benvinkel och lagom upprätt körställning. Men när det ska svängas i hög fart så flyttar jag bak en bit.

Därför man flyttar bak rumpan, så du får en bättre "låsning" med knät och första biten upp på låret, annars har du låsningen ganska högt upp, och du orkar inte nypa fast lika bra där. Risken att "halka" av ökar.
 
Last edited:
Tjyvlyssnat från instruktör på Kinnekulle senast:

"Om man står på pinnarna, så ska man sätta sig rakt ned!"

Kändes som ett mer korrekt svar än fruktavstånd eftersom vi alla är olika långa och tjocka och därmed behöver olika stora päron eller meloner för att få det rätt!


Lättare som jag ser det är att sitta så att man har underarmarna horisontellt, är lös och rörlig i kroppen och sitter så att man kan komma fram ordentligt med överkroppen diagonalt över tanken. Motsvarande att man behåller armarna vågrätt men får bra fästa i tanken med knäna under bromsning. Då borde det liksom lösa sig självt!
 
Det beror helt på vad du sitter för någon hoj, det har med viktfödelning mellan framhjul och bakhjul.... på snabba raksträckor och inbromsningar sitter du så långt bak du kan, i kurvor sitter du mot tanken om du kör Ducati eller någon annan baktung v-tvin, på en framtung japs lite längre bak, i utgången ur kurvan sitter du så långt fram du kan och hänger fram med böjda armar, det där med en fast körställning är bara nonsens.:)
 
Back
Top