Poliser och andra klantar i trafiken

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Jag blir så trött...
Sitter i godan ro i solstolen och väntar på skolbussen med mina barn.
Från vänster hör jag något/några motorfordon komma genom kurvorna ryckigt och pådrag och avslag, det brukar vara nybörjare som kör så.
Döm om min förvåning när det kommer 3 mc , den första en civil GS och de två bakom fullt målade snuthojar. Det var poliser allihop och de bakersta 2 hade skjuts.
Avstånd sinsemellan var det inte mycket och de drog på förbi mitt och grannarnas hus ( vi har ett krön och ett par kurvor efter krönet med 3 utfarter..).
Jag tyckte det gick lite väl fort och orytmiskt, det såg inte helt säkert ut.

1min senare kommer skolbussen Från höger.
När chauffören stannar så undrade han om jag såg idioterna på hoj som han precis mötte i kurvorna längre bort?
Dom dårarna hade skurit kurvorna så hårt att de strök sidan på skolbussen med 2dm marginal.
Tror fan att han blev irriterad. Där sitter han i en vw buss med skolbarn och skyltad men skolskjutsskyltar.

Varför kan folk inte hålla sig på sin egen väghalva?
Det hjälper ju inte oss knuttar med idioter som kör illa, oavsett om det är yrkesfolk( poliser ) eller vanliga knuttar. Folk får en avig inställning till tvåhjulingarna och det behöver vi inte bjuda på tycker jag.

För några år sedan var jag ute o nöjesåkte en sväng. På håll såg jag två hojar och bestämde mig för att haka på. Efter nån kilometer så inser jag att jag skuggar två polishojar och kunde sen även konstatera att de under sju kilometers körning genom bebyggelse på slingrig 50 km/h-väg aldrig tycks ha kört långsammare än 70 km/h. De var absolut inte ute på någon utryckning utan det var ren nöjeskörning på fel sida hastighetsgränsen.

Visst, jag körde inte själv lagligt under denna studieresa - men jag hade åtminstone poliseskort. Hade de stoppat mig hade jag sett fram emot samtalet med deras överordnade.

Nu vet jag inte mer om Hamrén än vad skrönorna på forumet förtäljer, men han verkade ju vara en sån som centrerade hojen mitt i körfältet med millimeterprecision och som ingen ville råka ut för i trafiken.

Det kanske är poliser som ni beskriver som faktiskt ser lite mellan fingrarna när vi civila trafikanter kör lite oförsiktigt?

Hade det inte varit poliser utan en sporthoj med GoPro som wheeeeelade förbi bussen så hade det säkert varit helt ok...

....sen vet man aldrig vart fan dom är på väg ellerhur?

För er som fortfarande inte förstått det så behöver poliser EJ ha varken ljus eller ljud för att bryta mot hastighetsbestämmelser....

Men visst tycker man att, förutsatt att de inte hade bråttom, borde försöka visa föredömme i trafiken.

Hade det inte varit poliser utan en sporthoj med GoPro som wheeeeelade förbi bussen så hade det säkert varit helt ok...

....sen vet man aldrig vart fan dom är på väg ellerhur?

För er som fortfarande inte förstått det så behöver poliser EJ ha varken ljus eller ljud för att bryta mot hastighetsbestämmelser....

Men visst tycker man att, förutsatt att de inte hade bråttom, borde försöka visa föredömme i trafiken.

Utryckning tror jag inte det var. Det gick inte så fort, men väldigt orytmiskt och över de 70 man får hålla på vägen här enl skyltarna.
Var det utryckning så kör jag ifrån dem med min gamla 245:a om de inte klarar högre tempo. Och hur ofta skjutsar polisen? Två av hojerna hade ju passagerare...
Anmälan tror jag inte på. Jag tror de poliser som läser här inne kanske läcker till sina kollegor om vilken otjänst dessa tre hojarna har gjort.
Dålig pr tar bättre än en anmälan som bara genererar papper till återvinningen..

Övningskör gärna, polisen också, men inte hur som hellst. Ta hänsyn och håll er på rätt väghalva. Säkerheten först!

Last edited:
bike_burden-5passengers.jpg

Det kanske gick till så här fast á la suede-stile! Snuten hade tagit någon för olovligkörning med lite många passagerare, nån som nyligen kommit hem från thailand tex. :tummenupp

Polisen måste ha giltig anledning, som att munkarna kallnar, för att köra för fort och vad jag vet skall blåljus användas vid sådana tillfällen.

Det kanske gick till så här fast á la suede-stile! Snuten hade tagit någon för olovligkörning med lite många passagerare, nån som nyligen kommit hem från thailand tex. :tummenupp

Jaha, du kanske tycker det är ok att göra sig lustig över en sådan här sak, men se nähä, det går inte alls för sig. Skärpning! (=alltså rapp med skärp).

Helt rätt, men de får heller inte bryta mot trafikreglerna om de saknar skäl därtill. Deras eget höga nöje är inte ett giltigt skäl.

Vid den lilla storyn jag nämnde här ovan så fanns en 110-väg parallellt med 50-vägen på ca 200 meters avstånd under hela den aktuella sträckan. Poliserna valde ändå att köra i ca 80 knyck genom samhället bevisligen enbart för skojs skull. Det hade varit väldigt roligt om man kunnat filma den framfarten.

Hade positionerna varit omvända och jag kört först hade de garanterat plockat lånekortet av mig.

Skolbuss förare. Vissa iallafall. Åker på smal och slingrig väg och två bilar får plats på vägen om man räknar med vägkanten.

Kom till en dold höger kurva som hade ett berg på sidan. När jag väl börjar komma in i kurvan så kommer det en skolbuss modell minibuss typ. Slickar över på min sida gör föraren också. Som tur var så ligger jag och slickar vägkants markeringen i dolda kurvor, Det hade gått illa annars.

Jaha, du kanske tycker det är ok att göra sig lustig över en sådan här sak, men se nähä, det går inte alls för sig. Skärpning! (=alltså rapp med skärp).

här :arsele en gång till!! :D:D:D:D:D

Haha, moraltanter... orka whinea när vi i andra trådar sitter och ger varandra internet high fives för snygga knäskrap i kurvor där vi själva kör på fel sida av vägen :D

Så du tycker att polisen ska fara runt som idioter?.
Man förväntar sig EN sak av polisen och det är att dom håller sig på rätt sida av lagen!.
När Aftonhoran skrev om polischefens bravader så reagerade du likadant?.

Helt rätt, men de får heller inte bryta mot trafikreglerna om de saknar skäl därtill. Deras eget höga nöje är inte ett giltigt skäl.

.
Fast där kommer nog de flesta farbror blå undan om/när deras kollega han tog en fredagsöl med råkar se hans överträdelse. Mycket går att efterkonstruera...och kollegor ska hålla ihop och hjälpa varandra :tungan

När Aftonhoran skrev om polischefens bravader så reagerade du likadant?.

Ingen aning vad du snackar om... men ja jag är en av dem som inte står kräver att kungen ska avgå bara för att han kanske gått på strippklubbar som ung även om det nu är olämpligt för en man av hans ämbete.

Back