Polerade fälgbanor.

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Polera fälgbanor på FZR 600.

Funderar på att testa detta konsept på min Fizzie, fast då med svart lack på ekrarna.

Skulle det bli :tummenupp eller :tummenner
(ha i tanken att hojens klisterlappar ska bort och rutan ska tonas alá spökryttar style)

Källa:
picys%200241.jpg

Mål:

Bifogat

• DSCF3676krympt.jpg
    DSCF3676krympt.jpg
    39.9 KB · Visningar: 133
Last edited:
44 läsningar och ingen av er har någon åsikt?
Kom igen nu, släpp fram stylisten inom er ;)

polerade fälgbanor är ett HELVETTE att hålla efter.

det är snyggt. det kan jag hålla med om.

men ska du använda hojen mer än du vill putsa på den så rekomenderar jag dig inte att polera fälgbanorna.

lagom roligt att krypa ner i fosterställning på garagegolvet och pilla in fingrarna i hjulen under bromskivor med trasa och autosol efter varje gång man varit ute och kört.

posörhoj som finkörs under perfekta förhållanden så är det nog värt det. men inte på en hoj som ska användas.

min åsikt//droopfy

men ska du använda hojen mer än du vill putsa på den så rekomenderar jag dig inte att polera fälgbanorna.

lagom roligt att krypa ner i fosterställning på garagegolvet och pilla in fingrarna i hjulen under bromskivor med trasa och autosol efter varje gång man varit ute och kört.

posörhoj som finkörs under perfekta förhållanden så är det nog värt det. men inte på en hoj som ska användas.

min åsikt//droopfy

Okej, nu kommer jag iof inte behöva in under bromsskivorna och pula men jag kan tänka att det blir lite småjobbigt. Fast jag har ju å andra sidan inte mycket emot att klämma på hojen då och då, och fälgar etc brukar jag iaf spola av efter varannan färd typ.

Är man kanske en putsbög:näsblod

min åsikt//droopfy

Jag har polerade alu-fälgbanor med polerade rostfria trådekrar och kör ca 1000 mil per sommar :näsblod.
Men jag kan erkänna att jag är en sån som tycker det är roligare att tvätta av och hålla puts på hojen än att se den skitig. Tvättar av den kanske 1 gång per månad under säsongen, samt håller efter med WD40 och bomullstrasa på metalldelar någon gång däremellan. Undviker att köra i regn.

/J

Jag har polerade alu-fälgbanor med polerade rostfria trådekrar och kör ca 1000 mil per sommar :näsblod.
Men jag kan erkänna att jag är en sån som tycker det är roligare att tvätta av och hålla puts på hojen än att se den skitig. Tvättar av den kanske 1 gång per månad under säsongen, samt håller efter med WD40 och bomullstrasa på metalldelar någon gång däremellan. Undviker att köra i regn.

/J

undvika regn. just prexis. det vill man ju i möjligaste mån efter ett regnväder ser inte fälgarna roliga ut.

givetvis vill man hålla skaplig puts på hojen. får inte vara för skitig.

men om polerade fälgbanor ska vara rikigt snygga så får man jobba ganska mycket med dom också.

Kommer nog se OK ut. :tummenupp
Har funderat på att polera själv, har någon några tips?:confused:

Ja det enklaste metoden vilken förmodligen är den jag kommer använda mig av är att ha på lite vanlig färgbottagningsmedel och sen vänta en stund, och sedan tvätta bort färgen. Sen är det ju bara att polera.:)

Det bör räcka med Autosol eller lumpskiva.

Här är mina polertips jag skrivit tidigare på SH om ngn är intresserad.
Jag är ingen polerexpert, bara gammal hempulare. Men så här brukar iaf jag göra.

Om det är gjutna aluminiumdelar som tex kopplingskåpor, ventilkåpor och dylikt så brukar jag börja med att ta bort ev rester av originalklarlack med färgborttagningsmedel och skurar av detta med scotchbrite varmt vatten med lite diskmedel i.

Sedan sätter jag mig på en pall med en hink varmt vatten med lite diskmedel i och börjar våtslipa bort alla repor. Är det mycket och djupt repigt så kan man få börja med så grovt som tex 240- eller kanske tom 180-våtslippapper. Man måste slipa tills inga andra repor finns i ytan än de som skapas av slippapperet. (Grunden med polering är nämligen att man inte får slarva med ngt steg, ty då tar det evigheter att "komma ikapp" med nästa steg.) Sedan kan man skifta till tex 600-våtslippapper, slipa tills inga andra repor finns i ytan än de som skapas av 600-papperet. Sedan likaledes med tex 1000-våtslippapper.

Nu först är det dags att polera, det tar då inte speciellt lång tid eftersom man nu gjort ett bra förarbete. Det jag använde på tex mina kronor var en fast polermaskin med dubbla lumpskivor som jag fick låna av en garagekompis. Men annars så brukar jag köra med polertrissa man sätter på borrmaskin, men ännu heller en lite kraftigare som man sätter på en vinkelslip. När man polerar med maskin så kör jag med grov och fin slippasta. Om man polerar förhand så kör jag med Autosol eller ännu hellre Pol.

Om man kör ett förarbete med våtslipning enligt ovan så går det faktisk rätt bra och fort att handpolera. Fördelen med handpolering är att man kan ta hem mindre detaljer och få lite gjort framför TV:n tex, eftersom det inte skräpar ned tillnärmelsevis så mycket som det gör med lumpskiva.

När man maskinpolerar är det viktigt att vara säker på handen så att detaljen inte kommer åt några roterande metalldelar på polermaskinen. Ty då är man på bråkdelen av en sekund tillbaks på ruta ett: 240-papperet.

Mvh
J

Funderar på att testa detta konsept på min Fizzie, fast då med svart lack på ekrarna.

Skulle det bli :tummenupp eller :tummenner
(ha i tanken att hojens klisterlappar ska bort och rutan ska tonas alá spökryttar style)

Källa:
picys%200241.jpg

Mål:

denna kawan polerade jag fälgbanorna 2 ggr under en säsong (undvek regn) men använde hojen som vanligt. Duger den poleringen så räcker det gott o väl... se mitt garage

Saken är biff, sådär ska min fälgar bli:tummenupp

Jag körde våtslippapper i storleksordn: 600, 800 1000! 1200 och 1500 fick jag köpa i en välsorterad färgbutik, dessa var avsedda för maskin men jag körde allt för hand, hittills, efter 1500-pappret så drog jag på autosol o gned ett par timmar per sida på fälgen (arbetet hittills tar lång tid) men det måste ta den tiden om det ska bli ok,. när jag var nöjd (iofs blir jag aldrig nöjd) men men... NU FÖRST då tog jag lumpskiva på borrmaskinen o körde ett tag, nu gnistrade det någorlunda,
Lycka till /p

Jag körde våtslippapper i storleksordn: 600, 800 1000! 1200 och 1500 fick jag köpa i en välsorterad färgbutik, dessa var avsedda för maskin men jag körde allt för hand, hittills, efter 1500-pappret så drog jag på autosol o gned ett par timmar per sida på fälgen (arbetet hittills tar lång tid) men det måste ta den tiden om det ska bli ok,. när jag var nöjd (iofs blir jag aldrig nöjd) men men... NU FÖRST då tog jag lumpskiva på borrmaskinen o körde ett tag, nu gnistrade det någorlunda,
Lycka till /p

Par timmar per fälgsida med autosol? köp 2000 våtslip innan så behöver du nästan bara kladda ut och torka av.

Jag har gjort ungefär likaledes som Peter på all aluminum på min hoj.
Rätt lätt att hålla efter när man väl fått upp glansen. Polerad metall är mindre oxidationsbenägen än en rå metallyta tack vare det minskade areaförhållande hos en slät yta jämfört med en skrovlig.

garage.php

Mvh
J

allt jag slipar börjar jag med en sån här i borren el pelarborren..

känns som en tjyvstart typ :D

jag är ingen putsbög så jag vet inte om de funkar bättre men för mig gör de det som är lat :rolleyes:

Bifogat

• 308846_B_2006-07-04_113542_78.jpg
    308846_B_2006-07-04_113542_78.jpg
    40 KB · Visningar: 151
Är det någon som vet var man köper större lumpskivor billigt och bra? Jag behöver nya.

Mvh
J

allt jag slipar börjar jag med en sån här i borren el pelarborren..

känns som en tjyvstart typ :D

jag är ingen putsbög så jag vet inte om de funkar bättre men för mig gör de det som är lat :rolleyes:

En sån använde jag till den grova obearbetade ytan mellan ekrarna, det funkade ganska bra, det ser ju fattigt ut att lämna en rand i mitten. Efter man har polerat är det ju skitlätt att göra ren ytan eftersom den är så slät men såklart syns ju skiten fortare.

Förresten var polerat tufft 2003, nu ser det illa ut :arsele

Back