Original eller upphottad?

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Skall köpa motard och undrar lite?? :va

Skall man köpa en hoj med få mil och helt original?
Eller skall man köpa en som redan är ombestyckad, öppnad luftburk och hela klabbet, fast med betydligt mer mil? Självklart med servicebok osv...

Vi pratar om Duke´n i första hand.

En fråga till är 625án mkt högre än duke´n :confused: (är lite kort i rocken)

Vill du ha pipor, köp en maskin som redan är tillfixad!

Men köp en hoj som har lite mil på mätaren... dom har ju en viss förmåga att gå sönder förr eller senare (på min sista duke kom första lagerraset vid 450mil...)

Det beror ju helt på vad som är gjort.
Att folk ryggar tillbaka när de ser "bankörd" är ju ganska galet, oftast tar man hand om hojen bättre om man kör hårdare.
Om du hittar en med en massa godis så är det ganska bra, det kostar en jävla massa att införskaffa, man får en bråkdel när man säljer.
Duken är en skittrevlig hoj, snygg som fan men inte allt för skoj på bana.
Ska du köra mest gata är det absolut en hoj för dig!
Men passa dig, när du väl testat bana är du fast! :tungan

jesseboy skrev:
Det beror ju helt på vad som är gjort.
Att folk ryggar tillbaka när de ser "bankörd" är ju ganska galet, oftast tar man hand om hojen bättre om man kör hårdare.
Om du hittar en med en massa godis så är det ganska bra, det kostar en jävla massa att införskaffa, man får en bråkdel när man säljer.
Duken är en skittrevlig hoj, snygg som fan men inte allt för skoj på bana.
Ska du köra mest gata är det absolut en hoj för dig!
Men passa dig, när du väl testat bana är du fast! :tungan

Alltså är det bättre att köpa en hoj som redan är utrustad och se till att den är ordentligt servad..!!

Rasorblade skrev:
Alltså är det bättre att köpa en hoj som redan är utrustad och se till att den är ordentligt servad..!!

ja..men den behöver väl inte ha gått 2000++ mil eller så.

Ibland undrar man.... en hoj som har gått 300-500 mil och 4 ägare....
Tycker det är lite mil/ägare???? :va :confused:

Rasorblade skrev:
Det kan ju vara så att de 4 ägarna ville ha just en sådan hoj (Duke?) pga stuket på den, men efter några mil inte var nöjda med prestandan?

Rasorblade skrev:

Se också till att du får med originalgrejerna och inte bara det som sitter monterat för tillfället. Förr eller senare är det dags att besikta hojen och sitter det icke godkända saker på hojen blir det dyrt att skaffa nytt original när det är dags. Det blir dessutom lättare för dig i din tur att sälja hojen om du har alla originalgrejer.

//Eric

Rasorblade skrev:

Kan ju vara så att dom har kört med urkopplad mätare...tyvärr

jesseboy skrev:
Man köper ny hoj, kör ner den under tävling/träning, kränger hojen när det är dags att helrenovera efter nåt år. :fyllisar

Båtsman skrev:
Man köper ny hoj, kör ner den under tävling/träning, kränger hojen när det är dags att helrenovera efter nåt år. :fyllisar

Jasså gör man? Klart det finns oseriösa människor överallt.
Köp vad du kallar upphottad.
Du kommer ändå vilja göra samma sak efterhand så varför inte låta någon annan betala en del av det.

163cm, 625 är på gränsen för mig.

Helsystem kostar 5000-15000 riksdaler nytt, 2500-6000 beggat. Jag köper begade grejjer, och gärna sånt som redan är invurpat då jag gör det själv annars (och det känns mer jävligt att vurpa in nya grejjer).

Båtsman: Njae, de tävlingskörda hojjar som folk köpt här har varit snarare renoverade än sönderkörda, förutom obruT´s R1a då ;D Klart de har sina skavanker (som min tex som har sne bakram - vilket inte påverkar körningen något å något som jag garanterat skulle fixa själv också), men då är de bra mycket billigare å mer skoj för pengarna också.

*Edit, börjar försäljaren snacka om att den slangar lätt på femman så gäller inte regeln om att bankörda hojjar är bättre ;)

Last edited:
Olof Eriksson skrev:
163cm, 625 är på gränsen för mig.

Båtsman: Njae, de tävlingskörda hojjar som folk köpt här har varit snarare renoverade än sönderkörda,
Förvisso men då i regel endast kolvbyte. Även om grejerna ser bra ut så mattas ju allt ner snabbare vid hårdkörning.
Även om du nu skulle byta olja en gång per varv.

Back