Oljeinblandning i %

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Till min Honda RS250R rekommenderar honda 3%. Vad som händer om man blandar i mindre förstår jag, men vad händer om man blandar i mer? Nu när jag skaffat 25-liters dunkar till bensinen vore det korrekta att tanka 24,25 liter och hälla i 0,75 liter olja vilket ger 3%. Eftersom jag är en lat jävel lockar tanken på att hälla på jämna 24 liter bensin i dunken och skita i duttandet men måttglasen och bara hälla i ett helrör olja rätt och slätt, då får man dock en oljeblandning på 5%. Blir det någon skillnad och i så fall vilken?

Om du tar 1 del olja och 24 delar soppa får du väl en bränsleblandning på lite drygt 4% och inte 5%? Oljan utgör ju en 25:e del av bränslemängden vilket ger 4%.
Eller tänker jag fel nu?

Goodstuff skrev:
Om du tar 1 del olja och 24 delar soppa får du väl en bränsleblandning på lite drygt 4% och inte 5%? Oljan utgör ju en 25:e del av bränslemängden vilket ger 4%.
Eller tänker jag fel nu?

Nej.

//Anders.

Goodstuff skrev:
Eller tänker jag fel nu?

1%=0,25 3%=0,75 4%=1 ....LR?
/

Teddy skrev:
Till min Honda RS250R rekommenderar honda 3%. Vad som händer om man blandar i mindre förstår jag, men vad händer om man blandar i mer? Nu när jag skaffat 25-liters dunkar till bensinen vore det korrekta att tanka 24,25 liter och hälla i 0,75 liter olja vilket ger 3%. Eftersom jag är en lat jävel lockar tanken på att hälla på jämna 24 liter bensin i dunken och skita i duttandet men måttglasen och bara hälla i ett helrör olja rätt och slätt, då får man dock en oljeblandning på 5%. Blir det någon skillnad och i så fall vilken?
Fredde har kört med 4-5% olja och det har ju gått rätt ok...
Men det är väl inte så smart att låta färdigblandad bensin stå för länge? (Med tanke på dina högst sporadiska uppdyk på räcerbanorna...) Man ska nog betrakta det som färskvara.

Usch vad pinsamt att räkan fel på ett sådant enkelt exempel. 1/25 är ju 4% såklart!

Nåja, åter till frågan. 1 procent hit eller dit kanske inte spelar någon roll, eller?

Är det inte bäst att köra med 3% om det är vad Honda rekommenderar? Iofs är det väl inte livsviktigt men ändå.

Du får ju näppeligen några tekniska problem pga att gå upp till 4%, förutom annorlunda bestyckning men det är ju inte farligt.
Fredde rekommenderade 4% till mig så det är vad jag kör på.

Torkel skrev:
Fredde har kört med 4-5% olja och det har ju gått rätt ok...
Men det är väl inte så smart att låta färdigblandad bensin stå för länge? (Med tanke på dina högst sporadiska uppdyk på räcerbanorna...) Man ska nog betrakta det som färskvara.
Jaså, det är DET som är hemligheten. Alla som sett Fredde komma vobblande ut ur Siestaböjen vet att han måste ha något som vi andra saknar. Så det är oljan det hänger på alltså? :)

Jag satsar på väl förslutna kärl förvarade mörkt och svalt. Det kommer göra susen. Själva oljeinblandningen borde väl inte påverka hållbarheten? Nu talar vi om helsyntetisk olja och inte någon fottramapad olivolja (A747).

Låter som en bra idé att hälla i "lite extra" olja för säkerhets skull. Om det dessutom gör det enklare att tanka/blanda och inte resulterar i någon väsentlig effektförlust är ju saken klar.

oFFkeFF skrev:
4% men du får gå upp lite i munstycke jämfört med om du kör 3%.
Jo, precis. Man magrar ju ur blandingen när man ökar oljeinblandningen. Undrar om 1% gör någon skillnad? Någon som har erfarenhet?

Våga inte ens tänka tanken att skippa mätglas och ersätta det med att slå i hela flaskan. Jag har sysselsatt mig med att mäta hur mycket flaskorna egenteligen inehåller när jag jobbat som meck åt crossfolk (där detta fenomen är vanligt) och jag har uppmätt volymer mellan 875 och 1010 ml i en flaska som skall vara på 1000ml.

Får du en flaska som inehåller 875 istället för 1000ml ändrar du din oljeinblandning med 0,6% vilket ändrar mycket om du redan ligger på marginalen när det gäller bestyckning.

Teddy skrev:
Jo, precis. Man magrar ju ur blandingen när man ökar oljeinblandningen. Undrar om 1% gör någon skillnad? Någon som har erfarenhet?

Ja 1% ger skillnad både i bestyckning och hur tätt kolven håller samt kolvens livslängd.
Stor debatt rådde i crossvärden när där kom bänkningsdiagram som visade att körde man med olja x som man kunde blanda med färre % så fick man mer effekt. Det som dock uppdagades senare var att efter redan ett par sekunder på fullgas sjönk effekten pga att oljefilmen bröts sönder vilket även hade trista konsekvenser när det gällde livslängden på kolven.

Gå hem och läs på vad vår allas Bell har att säga om oljemängd i bensinen, hans resonemang är rätt bra.

Chris Ash skrev:
Är det inte bäst att köra med 3% om det är vad Honda rekommenderar? Iofs är det väl inte livsviktigt men ändå.

Det är bättre att ha för mycket än för lite.

Jösse skrev:
Teddy va kör du på för olja då ?

Märke + betäckning.
I fjol anväde jag Q8's "RS Extreme" men har i år allvarliga funderingar på att gå över till OK's "Speed Bio TT" av miljö-, kvalitets- och ekonomiskäl. Miljöskäl därför att den är miljövänlig vilket är det stora argumentet för att välja den framför andra oljor, ekonomiskäl därför att den är billigare och kvalitetsskäl därför den i test givit bättre resultat än RS extreme och därför att jag provade den förra året och den fungerade vid det tillfället lika bra som RS Extreme, även när jag lyfte på topparna och tittade in.

Borsiin JR skrev:
...Gå hem och läs på vad vår allas Bell har att säga om oljemängd i bensinen, hans resonemang är rätt bra.

Vad säger han? Är han amerikan? "Bigger is better, big is good".

Teddy skrev:
Vad säger han? Är han amerikan? "Bigger is better, big is good".

Nä han är inte amerikan han är engelsman (möjligen Irländare) och har publicerat den inte helt okända boken Two Stroke Performance Tuning ett absolut måste för alla som racear tvåtaktare.
Har du den inte så spring genast och köp eller tjuvglutta i någon annans.

Back