Olja till bil?

Ka11e

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2003
Hoj
KTM Superduke
Hej,
Har en Ford focus 04a som jag köpte för ett tag sen.
Kollade stickan igår och såg att den låg under low.. dags för lite påfyllning med andra ord.

Med med vad? Jag har ingen aning vad den förra ägaren hade i och jag vill inte skada motorn med en lustig coktail av olika sorters oljor.

Någon sa halvsyntet till mig.. då kan det inte gå fel oavsett vad du hade innan..

Synpunkter någon?

Bilen ska snart in o servas men jag vill klara mig någon månad innan jag gör det.

Det är en Ford så motorhaveriet kommer inom en nära framtid ändå :fakta
Men halvsyntet är det man brukar rekommendera vid påfyllning som någon redan hade påtalat för dig.

Häll i en liter av det billigaste som finns på macken.

Det gör jag alltid i mina bilar, ingen av dom har skurit än.

Alla bilar jag har haft har gått över 30 000mil innan jag har skrotat/sålt dom, och ingen av bilarna har gått hädan av motorhaveri.

Alla bilar jag har haft har gått över 30 000mil innan jag har skrotat/sålt dom, och ingen av bilarna har gått hädan av motorhaveri.

Vissa moderna motorer är faktiskt lite kinkiga. Oljan till faderkakans diesel är som vatten i koncistensen. Tror inte den motorn skulle prestera på topp med en sirapsliknande 10-40.

Jo, fast TS har ju inte en bil, han har en fårrd. Viss skillnad.

Alla moderna motoroljor är blandbara med varandra. Så länge oljan kommer från motoroljehyllan är det lugnt. Den oljan du häller i är ändå bättre än oljan som finns i motorn. Den är i slutet av sin livslängd om det är servicedags snart.

Vissa moderna motorer är faktiskt lite kinkiga. Oljan till faderkakans diesel är som vatten i koncistensen. Tror inte den motorn skulle prestera på topp med en sirapsliknande 10-40.

En skillnad mellan 0w och 10w är inte direkt dramatisk. Troligen är det av energibesparingsskäl man kör med en lågviskös olja. Den går lika bra på en 10w40 förutsatt att denna uppfyller samma kvalitetskrav.

Alla moderna motoroljor är blandbara med varandra. Så länge oljan kommer från motoroljehyllan är det lugnt. Den oljan du häller i är ändå bättre än oljan som finns i motorn. Den är i slutet av sin livslängd om det är servicedags snart.

En skillnad mellan 0w och 10w är inte direkt dramatisk. Troligen är det av energibesparingsskäl man kör med en lågviskös olja. Den går lika bra på en 10w40 förutsatt att denna uppfyller samma kvalitetskrav.

Det var inte ens noll. VW507.00 motsvarar Castrols Longlife 5W-30.
Gör nog inte alls något att köra 10W-40 nej.

Edit: Däremot krävs det tydligen "low SAPS" för att inte sätta igen partikelfiltret.
"Low SAPS, vilket innebär lägre nivåer av sulfonerad aska, fosfor och svavel."

Last edited:
Back