Bromsbelägg passar oftare flera olika hojar, eftersom samma ok kan användas på alla möjliga modeller.
Bromsslangar finns både modellspecifika och custom made med rätt mått. Ofta har tex original en slang till ena oket och en därifrån till det andra, medan eftermarknads har en till varje ok direkt från bromspumpen.
När vi ändå pratar bromsar, bromsvätska DOT4 och DOT5.1 är glykolbaserad och hydroskopisk, DOT5 är silikonbaserad och är INTE kompatibel med DOT4/5.1, den är heller inte hydroskopisk. Hydroskopisk är bra, eftersom det blir kondens i ett bromssystem, och man vill att det är en homogen blandning i bromssystemet. Man brukar pratat om torr och våt kokpunkt, dvs när bromsvätskan är ny, ren och fräsch, och våt när den har absorberat maximalt med vatten. Silikonbaserad bromsvätska blandar sig inte med vatten, och kräver mer frekventa byten, eftersom man inte vill ha en skvätt vatten nere vid oken, som kokar betydligt tidigare än den mest usla våta bromsvätskan, och när vattnet kokar blir det plötsligt gasform, och då försvinner allt tryck och du är utan bromsar. Sällan ett problem på landsväg dock, men ändå.
Man bör heller inte ersätta den ena sorten med den andra, eftersom packningar mm är gjorda för den ena sorten. Följ helt enkelt det som står i manualen eller på locket till påfyllningen.
Bromsvätska är också väldigt bra på att ta bort lack mm, så om du spiller, torka av det fort!
Vissa bromsar, tex Magura och Shimano (Shimano är till trampcyklar dock) har mineralolja, så fyll inte på din MTB med samma flaska som du har till hojen
